Tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä – poimi juristin vinkit tekoälyn vastuullisuuteen
Tekoäly pystyy vaikka mihin, mutta vastuu on aina ihmisellä. Telian juristi Milla Kellerin mukaan se on tärkein lähtökohta tekoälyn vastuulliselle käytölle. Hän listasi keskeiset ohjeet yrityksille.
Tekoälyä käytettäessä vastuu pysyy aina ihmisellä. Myös yritys vastaa kaikista toimistaan, joissa se hyödyntää tekoälyä.
Näitä asioita Telian juristi Milla Keller korostaa puhuessaan tekoälyn vastuullisesta käytöstä.
Keller aloitti tietosuojajuristina Telialla kolme vuotta sitten, ja tekoälystä on tullut sen yleistymisen myötä osa hänen toimenkuvaansa. Hän pitää vastuullisuuden tiiviisti mukana puhuessaan tekoälystä.
”Vastuullisuuden tärkeys korostuu, koska tehokkuutensa ansiosta tekoäly voi käsitellä valtavia määriä dataa. Ilman kontrollia tekoäly voi aiheuttaa esimerkiksi tiettyjen ihmisryhmien syrjintää tai vahvistaa epätoivottuja yhteiskuntarakenteita. Algoritmit voivat myös hallusinoida tai tuottaa vääriä tuloksia. Se ei ole kenenkään etu.”
Milla Keller listasi keskeiset ohjeet yrityksille tekoälyn vastuulliseen käyttöön. Näitä ohjeita miettiessään hän hyödynsi myös Telian omia tekoälyn eettisiä periaatteita, jotka ovat olleet käytössä jo vuodesta 2019.
1. Käytä tekoälyä omalla osaamisalueellasi
”On aina ihmisen vastuulla tarkastaa, että tekoäly antaa oikeita tuloksia.”
Keller sanoo, että tekoälyä pitäisi käyttää nimenomaan sellaisella alueella, jossa itse on asiantuntija. Silloin ihminen pystyy kontrolloimaan saamaansa tietoa. Jos aihealue on vieras, virheiden bongaus ei välttämättä onnistu.
”Minä voin hyödyntää tekoälyä juridiikkaan liittyvissä töissäni. Samalla toivon, että juridiikasta tietämättömät kollegat eivät käyttäisi tekoälyä juridisena apuna.”
2. Määrittele vastuut
Yrityksissä pitäisi olla selkeästi määritelty, kuka vastaa tekoälytyökaluista. Vastuut tulisi määritellä työkalukohtaisesti, osittain myös tiimikohtaisesti. Nimetyn henkilön pitäisi tuntea työkalun toiminta niin hyvin, että hän voi opastaa muita sen käytössä.
Generatiivinen tekoäly helpottaa työtehtäviä, mutta kovinkaan monia työtehtäviä ei toistaiseksi voi täysin ulkoistaa koneelle. Työntekijät ovat edelleen vastuussa työnsä tuloksista, vaikka apuna olisikin käytetty tekoälyä.
3. Valitse oikea työkalu oikeaan tehtävään
”On tärkeää ymmärtää, että yhtä generatiivista tekoälyä ei ole olemassa. Sen sijaan käytössämme on erilaisia AI-työkaluja. Niitä on kehitetty eri tehtäviä varten, ja niiden tietosuojaan ja -turvaan liittyvät ominaisuudet vaihtelevat”, Milla Keller sanoo.
Työntekijöille on tärkeää kommunikoida selkeästi, mitä työkaluja voi käyttää mihinkin tarkoitukseen. On hyvä tietää, mitä eri tekoälytyökalut osaavat tehdä ja miten ne päätyvät vastauksiinsa – jotka voivat olla oikein tai väärin.
Kellerin mukaan tekoälystä on tullut kiinteä osa työelämää, eikä paluuta entiseen ole.
”Yritysten olisi paras proaktiivisesti johdattaa tekoälytyökalujen käyttöön. Samalla on mahdollista huolehtia tietojen luottamuksellisuudesta kertomalla, mitä dataa sovelluksissa voi käsitellä.”
Esimerkiksi Telia haluaa teleoperaattorina pitää kiinni viestinnän luottamuksellisuudesta ja tietoturvasta, mikä asettaa tiettyjä rajoitteita. Tietoturvasyistä Telialla ei käytetä esimerkiksi Chat GPT:tä.
”Jotkut työkalut on suunniteltu ja koulutettu spesifisti juuri tiettyyn asiaan. Esimerkiksi Telian Tale-työkalu on rakennettu markkinointiin, ja sitä on viisainta käyttää juuri siihen.”
4. Muista läpinäkyvyys
Tekoälyn käytettäessä tarvitaan läpinäkyvyyttä monella tasolla.
Milla Keller muistuttaa, että tekoälyn käytöstä kertominen liittyy tietosuojavaatimuksiin, tekoälyn hyödyntämisen eettisiin periaatteisiin ja yritysvastuuseen.
”Kyseessä on iso yhteiskunnallinen muutos, josta pitää viestiä asiakkaille. Tekoälytyökalut eivät ole taikuutta, vaan ymmärrettävää teknologiaa.”
Yritysten pitää lisätä myös omaa ymmärrystään tekoälyn toiminnasta.
”Tekoälytyökalujen mallikorteissa selostetaan, miten malli on teknisesti toteutettu, miten se toimii ja mitkä ovat sen tunnetut heikkoudet. Yrityksissä teknisten osaajien olisi hyvä perehtyä näihin mallikortteihin ja kommunikoida niistä eteenpäin muille työntekijöille.”
5. Tiedosta hyödyt ja riskit
”Tekoäly tuo tullessaan monia hyviä asioita. Esimerkiksi asiakaspalvelusta tulee aiempaa nopeampaa. Se voi lisätä laadukkuutta ja tunnistaa vikatilanteita. Työntekijöiden arjessa se voi poistaa tylsiä työtehtäviä”, Milla Keller luettelee.
Hän muistuttaa kuitenkin myös riskeistä. Esimerkiksi dataa voi vuotaa väärään paikkaan, jos tulee käyttäneeksi vääriä työkaluja.
Myös rikolliset ovat löytäneet tekoälyn.
”On hämmentävää, kuinka hyvin tekoälyn avulla voidaan jo nyt kloonata ja imitoida ääntä. Tekoälyn avulla tuotettuun ääneen, kuvaan ja videoon on EU:n tekoälyasetuksen myötä tulossa velvoitteita. Onneksi myös ihmisten medialukutaito kehittyy”, Keller sanoo.
”Meillä Telialla kaikille työntekijöille kerrotaan, miten tekoälyä voi hyödyntää. Vastuullisuutta voi luontevasti kuljettaa siinä rinnalla.”
Kuka Milla Keller?
Telian juristi, jonka toimenkuvaan kuuluvat muun muassa tietosuoja- ja tekoälyasiat. ”Työ tuntuu tärkeältä, koska Telia tuottaa kaikkien tarvitsemia peruspalveluita ja on merkittävä yhteiskunnallinen toimija. Koen että teemme työtä tärkeän asian eteen.”
Viime vuonna Kelleriltä ilmestyi kirja Mitä on tietosuoja? Toukokuussa ilmestyy kirja Datajuridiikka, jossa aiheena myös tuleva EU:n tekoälyasetus.
TietosuojaPod -podcastin juontaja.
Asuu Parikkalassa. Perheeseen kuuluu aviomies ja kolme lasta.
Etukenossa kohti uutta – Sami Sikilä levittää tekoälyn ilosanomaa
Sadat telialaiset kokoontuvat viikoittain AI-kahveille puhumaan tekoälystä ja chat-kanavilla jaetaan vinkkejä ja oivalluksia. Telian tekoälyevankelistaksikin sanottu Sami Sikilä on ylpeä siitä, miten etukenossa omalla työpaikalla on siirrytty uuteen aikakauteen.