”Tekoäly hoitaa rutiinit ja minulle jää aikaa ajatella” – Copilot on mieleinen työkaveri
Joukko Telian asiantuntijoita pääsi testaamaan Copilot for Microsoft 365 -tekoälyavustajaa ennen kuin se tuli varsinaisesti myyntiin. Testaajien kokemukset osoittavat, että Copilot for Microsoft 365 on tietoturvallinen ja helppokäyttöinen tekoälyavustaja. Se vapauttaa aikaa ajattelulle hoitamalla tehokkaasti rutiinityöt.
Miltä kuulostaisi oma henkilökohtainen assistentti, joka tekee nopeasti esimerkiksi kokousmuistiinpanot, tiivistää pitkistä sähköpostiketjuista olennaisen tai auttaa workshopin lopputuloksen hahmottamisessa?
Copilot for Microsoft 365 on kaikkea tätä. Se on tekoälyyn perustuva avustaja, joka toimii apuna suosittujen M365-sovellusten, kuten Wordin, Excelin, PowerPointin, Outlookin ja Teamsin käytössä.
Telian 300 ammattilaista pääsivät ensimmäisten joukossa testaamaan Copilot for Microsoft 365 -tekoälyavustajaa. Suomen Telialta oli mukana 50 asiantuntijaa, jotka saivat työkalun kokeiltavaksi jo elokuussa 2023. Nyt tekoälyavustaja on myynnissä kaikenkokoisille yrityksille.
”Testaajien kokemukset Copilotista ovat olleet positiivisia. Käyttäjäkyselyiden mukaan työkalu parantaa työtehoa ja -tyytyväisyyttä. Copilotista pidetään, ja sitä halutaan käyttää jatkossakin”, kertoo IT architect Markku Jaatinen, joka on ollut osa Copilotin käyttöönottoryhmää Telialla.
”Copilot auttaa meitä tekemään työmme tehokkaammin, luovemmin ja laadukkaammin. Käytän sitä itse jatkuvasti päivittäisessä työssäni”, kertoo tekoälyn käyttöönottoa Teliassa johtava Head of Generative AI Sami Sikilä.
Hän testasi Copilotin toimivuutta esimerkiksi eräässä koko päivän workshopissa, johon ei itse osallistunut.
”Copilot kokosi päivästä erittäin hyvät muistiinpanot. Niistä ymmärsi selkeästi päivän tärkeimmät tulokset ja näki myös ne asiat, jotka jäivät avoimiksi tai vaativat toimenpiteitä myöhemmin.”
Hän suosittelee Copilotin kokeilemista myös esimerkiksi netissä kerätyn laajan asiakaspalautteen luokittelussa ja jatkotyöstämisessä.
Laillisuus ja tietoturvallisuus keskiössä
Telian juristi Milla Keller osallistui Copilotin testaamiseen, koska on kiinnostunut uudesta teknologiasta ja sen mahdollisuuksista.
Keller kiittelee Microsoftin tarjoamia materiaaleja, jotka koskevat Copilotin datan käyttöä. Telian omat laki- ja tietoturva-asiantuntijat ovat tarkistaneet Copilotin työkaluna erityisesti tietojen suojaamisen näkökulmasta sekä siitä, millaisin ehdoin työkalua käytetään.
”Näin ymmärrämme tarkasti, miten oman organisaatiomme luottamuksellinen data sen sisällä liikkuu. Olemme varmistaneet, että Copilotia voi käyttää meillä turvallisesti”, Milla Keller kertoo.
Hän korostaa, että tekoälyn käyttäjien on aina ymmärrettävä myös oma vastuunsa. Tekoäly pystyy laatimaan esimerkiksi tekstejä nopeasti, mutta kokonaisuus ja tietojen oikeellisuus ovat käyttäjän vastuulla.
”Ihminen on aina kontrollivastuussa ja siksi hänen pitää ymmärtää tekoälytyökalujen toimintaperiaatteet. Meidän pitää ymmärtää, mitä tekoäly tekee, missä se on hyvä ja missä taas huono.”
Sopii kaikenkokoisille organisaatioille
Laura Sonninen on vastikään aloittanut liiketoimintavastaavana Telia Cygatessa, joka vastaa Microsoft 365 -lisenssien ja palveluiden myynnistä yrityksille. Hän on työskennellyt Microsoftin teknologioiden parissa jo vuosia ja pitää Copilotia erinomaisena työkaluna. Telian testiryhmäläisten kokemukset kertovat samaa.
”Copilot sopii kaikenlaisille yrityksille ja organisaatioille. Lisenssejä voi hankkia juuri tarvitsemansa määrän, enää ei ole mitään minimiostosmäärää. Käyttöönotto on helppoa ja käyttö turvallista. Copilotista ei pääse vuotamaan mitään dataa yrityksen ulkopuolelle”, Sonninen kertoo.
Laura Sonninen ja Milla Keller korostavat, että kunkin organisaation on kuitenkin itse selvitettävä, miten älytyökalu soveltuu juuri oman organisaation käyttöön.
”Esimerkiksi datanhallintaan voi liittyä eri yrityksissä hyvin erilaisia vaatimuksia. Siksi jokaisen on itse varmistuttava työkalun soveltuvuudesta oman organisaation käyttöön”, Keller sanoo.
Telia voi kuitenkin olla asiakkaidensa apuna sekä työkalun soveltuvuuden arvioinnissa että siinä, miten organisaation data on tallennettu ja luokiteltu asiakkaan omassa ympäristössä.
”On entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota oman yrityksensä datan laatuun, luokitteluun ja elinkaareen sekä siihen, miten tietoa käsitellään organisaatiossa. Kun yritys ottaa käyttöön Copilot-työkalun, myös se osaa sitten käyttää oikeanlaista dataa”, Laura Sonninen kertoo.
Assistentti ja aikakone samassa
Milla Keller hyödyntää Copilotia erityisesti omana assistenttinaan. Viestintäsovellus Teamsiin suoraan kytketty tekoälyavustaja esimerkiksi etsii nopeasti Telian data-arkistoista hänen kulloinkin tarvitsemansa dokumentit, joiden etsimiseen menisi muuten paljon aikaa.
”Tämä säästää aikaa varsinaiseen ajattelutyöhön. Kun saan tehtyä rutiinihommat nopeammin, voin keskittyä omaa analyysikykyä vaativiin tehtäviin.”
Development Manager Viveka Kulmala kokee, että Copilot on helpottanut hänen työtään monella tavalla, esimerkiksi kokouksissa.
”Kokousmuistiot syntyvät helposti tekoälyn avulla. Kun saan Copilotin tekemän muistion, tarkastan tietojen oikeellisuuden ja muokkaan tarvittaessa”, Kulmala kertoo.
Hän kertoo myös toisen esimerkin: ”Jos joku tulee myöhässä kokoukseen, kokousta ei tarvitse keskeyttää tai aloittaa alusta, vaan myöhästyjä voi pyytää Copilotilta nopean yhteenvedon aiemmista keskusteluista. Tämä helpottaa kaikkia.”
Kokouksen keskusteluihin voi myös helposti palata myöhemmin.
”Joskus pelkkä muistio ei avaa käytyjä keskusteluja tarpeeksi, ja olisi tarvetta aikakoneelle. Nyt se onkin keksitty: Copilotin recap-ominaisuuden avulla voin tarkastella, mitä asiasta keskusteltiin. Tämä helpottaa, jos emme muista tarkkaan mitä kokouksessa puhuttiin – saati mitä sovittiin. Tavoitteiden saavuttaminen on tehokkaampaa, kun edistämme sovittuja asioita yhdessä”, Viveka Kulmala korostaa.
Harjoittelu tekee mestarin
Copilotia työssään testanneet telialaiset korostavat, että jokaisen kannattaa itse kokeilla, mihin se soveltuisi omassa työssä ja harjoitella sitä.
Laura Sonninen vinkkaa, että Copilotia kannattaa testata tiimissä tai sellaisessa ryhmässä, jonka jäsenet muutenkin ovat työn puolesta tekemisissä keskenään. Näin jokainen testaaja ruokkii oppimisellaan ja huomioillaan koko ryhmän osaamista.
Myös Telialla panostetaan yhdessä oppimiseen. Sami Sikilä on perustanut viikottaisen AI-kahvitunnin, joka on saavuttanut valtavan suosion. Puolen tunnin sessiossa kuullaan uusimpia uutisia ja oivalluksia tekoälystä. Niistä myös keskustellaan ahkerasti yrityksen sisäisissä kanavissa.
”Tekoäly tulee olemaan suuri mullistus työelämässä. On hienoa, että kaikkien saataville kehitetään uutta, elämää helpottavaa teknologiaa, jonka käyttö ei vaadi erityisiä teknisiä kyvykkyyksiä. Toivottavasti ihmisillä säilyy ainakin jonkin aikaa wow-hämmästys, kuinka hienoa tämä onkaan”, juristi Milla Keller sanoo.