Kaikki artikkelit yrityksille

Älykello luo senioreille turvaverkon Telian IoT-yhteyden avulla

4 min
Seniori-ikäisen naisen kädessä on älykello, jota hän katsoo. Seniori-ikäisen naisen kädessä on älykello, jota hän katsoo.

Sensoremin älykello on IoT-laite, joka on kehitetty senioreille. Kellon ominaisuuksiin kuuluvat turvahälytys, GPS-seuranta, toimettomuushälytys, puhelut ja lääkitysmuistutus. Kellon käyttöönotto tuo lisää vapautta ikääntyneille ihmisille ja parantaa heidän elämänlaatuaan. Telian IoT-yhteys takaa sen, että älykellot toimivat niin sisä- kuin ulkotiloissakin kaikkialla maailmassa, mikä helpottaa ja tehostaa myös Sensoremin liiiketoimintaa.

Senioreiden hoidon uusi aikakausi

Elämme pidempään kuin koskaan aikaisemmin, ja yli 80-vuotiaiden määrän odotetaan  alueellamme enemmän kuin kaksinkertaistuvan seuraavan 15 vuoden aikana. Tämä lisää vanhustenhoidon resurssitarvetta, mihin monissa maissa on jo nyt vaikeuksia vastata.

Vuodesta 2019 lähtien tukholmalaisen Sensoremin missio on ollut muuttaa senioreiden hoitoa käyttäjälähtöisen digitalisaation avulla.

”Näin mahdollisuuden kehittää vaihtoehdon perinteisille käytössä oleville turvalaitteille – IoT-laitteen, jossa on useita älykkäitä toimintoja, mutta joka on silti helppokäyttöinen. Oli tärkeää kehittää tuote, joka säilyttää yhteytensä ja jota voidaan käyttää kaikkialla, myös ulkona”, kertoo toimitusjohtaja Bobo Delemark.

Delemark perusti Sensoremin nähtyään ikääntyvien isovanhempiensa tulevan riippuvaisemmiksi muista heidän terveytensä heikentyessä. Delemark jatkaa:

“Uusi teknologia ja moderni yhteysmahdollisuus voivat mullistaa perinteisen vanhustenhoidon. Seniorit jäävät usein ulkopuolelle, kun puhumme digitalisaatiosta, vaikka todellisuudessa modernit ratkaisut tarjoavat monia mahdollisuuksia auttaa heitä ja heidän sukulaisiaan.”

Sensoremin lanseerattua senioreille älykellon - jossa on ominaisuuksia, kuten turvahälytys, GPS-seuranta, toimettomuushälytys, puhelut ja lääkitysmuistutus - sekä yksityishenkilöt että vanhustenhoitopalvelujen tarjoajat ovat kiinnostuneet tuotteesta. Älykelloa myydään suoraan senioreille tai heidän sukulaisilleen, mutta Sensorem on aloittanut yhteistyön myös kuntien kanssa ympäri Ruotsia.

“Tarjoamme kattavan palvelun, joka parantaa senioreiden elämänlaatua mahdollistaen itsenäisyyden ja aktiivisuuden sekä toivottavasti myös pidempään kotona asumisen. Lisäksi heidän perheensä voivat tuntea olonsa turvalliseksi, koska he saavat kellon ansiosta hälytyksen, jos jotain tapahtuu ja he voivat soittaa sukulaiselleen milloin tahansa”, selittää Delemark.

Telian IoT- yhteys minimoi riskit ja maksimoi vaikuttavuuden

Alun perin Sensorem yhdisti laitteet kolmannen osapuolen SIM-korteilla. Liiketoiminnan kasvaessa he halusivat tehdä yhteistyötä suuren teleoperaattorin kanssa. Telian IoT-yhteydellä Sensoremin älykellot voivat vastaanottaa ja lähettää tietoja, tekstiviestejä ja puheluita automaattisesti 4G:n, eli LTE-teknologian kautta.

“Telia on todellinen digitalisaation mahdollistaja. Telialla on paras ja vakain yhteys, mikä on tärkeää, koska asiakkaamme asuvat maaseudulla tai syrjäisillä alueilla. Ja se, että laitteet pysyvät yhteydessä, voi lopulta olla elämän ja kuoleman erottava tekijä”, sanoo Sensoremin Delemark.

Nykyään älykellot ovat luotettavasti yhteydessä kaikkialla Ruotsissa, Pohjoismaissa ja Euroopassa, sekä muissa valituissa maissa, joissa Sensoremin asiakkaat vierailevat.

“Mahdollisuus maakohtaisiin asetuksiin minimoi myös petosten riskin. Yleisesti ottaen Telian ratkaisut antavat meille turvallisuutta, vakautta ja tehokkuutta. Automaattisen prosessin ja erinomaisen palvelun ansiosta olemme voineet minimoida ajan, joka kuluu yhteyksien ja SIM-korttien hallintaan”, hän jatkaa.

IoT-yhteys tukee kasvua ja kehitystä

Telia Managed IoT Connecitivity mahdollistaa Sensoremille skaalautuvan ratkaisun, jonka ansiosta he voivat laajentaa liiketoimintaa helposti uusille markkinoille. Koska digitalisoituminen etenee nopeasti, on Sensoremilla korkeat tavoitteet tulevaisuudelle.

“Koko yhteiskuntamme siirtyy kohti yhä enemmän digitalisoitunutta tulevaisuutta, jossa on enemmän yhteydessä olevia laitteita, eikä mikään viittaa siihen, että vanhustenhoito olisi ainoa ala, joka pysyy erillään.”

Digitalisointi yleisesti ja IoT-ratkaisut erityisesti voivat helpottaa ja tehostaa vanhustenhoitopalvelujen tarjoajien työtä, mikä mahdollistaa yhteiskuntamme selviytymisen ikääntyvän väestön haasteista”, sanoo Delemark.

Kasvavan liiketoiminnan ohella Sensorem kehittää tuotteita edelleen. Kehitteillä on ohjelmistotoiminto, joka kykenee tunnistamaan kaatumiskorkeuden ja -nopeuden välisen suhteen. Sen ansiosta älykello havaitsee ja hälyttää, jos käyttäjä kaatuu. Delemark selittää:

“Se on ainutlaatuinen ja tärkeä toiminto, koska kaatumisonnettomuudet aiheuttavat senioreille monia vammoja ja kuolemia. Jatkamme älykkäämpien toimintojen tutkimista, esimerkiksi älykellojen ja kotisensorien yhdistämistä, jotta voimme auttaa senioreita ja heidän perheitään tuntemaan olonsa turvalliseksi arjessaan.”

IoT-yhteyden viisi keskeistä etua Sensoremille:

  1. Luotettava yhteys luo turvaverkon senioreille ja heidän läheisilleen missä tahansa he liikkuvatkaan. 
  2. Räätälöity ja edullinen paketti sisältää Sensoremin tarpeisiin sopivan määrän dataa, tekstiviestejä ja puheluita, mikä maksimoi resurssitehokkuuden. 
  3. Automatisoitu prosessi ja helppokäyttöinen Telia IoT -alusta minimoi ajan, joka kuluu yhteyksien ja SIM-korttien hallintaan. 
  4. Henkilökohtainen yhteyshenkilö ja joustava Telian tiimi mahdollistavat nopeat muutokset ja ongelmanratkaisun. 
  5. Skaalautuva ratkaisu ja vakaa, turvallinen yhteys mahdollistavat laajentumisen ja toimimisen kaikkialla. 

Turvallinen IoT-yhteys paikallisesti ja globaalisti

IoT-liittymämme skaalautuvat jokaiseen tarpeeseen. Olipa kyseessä sitten kiinteistö-, teollisuus- tai palvelualan yritys, laitteiden verkottamisesta löytyy sovellusmahdollisuuksia kaikille. IoT-pakettimme sisältävät kaiken tarvittavan, laajoista tiedonsiirtotarpeista pienen mittakaavan mutta korkean suorituskyvyn tarpeisiin.

Tutustu IoT-liittymiimme
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat IoT