Energiatehokkaampaa ja mukavampaa asumista digitaalisilla ratkaisuilla
Ruotsalainen kiinteistöosakeyhtiö Rikshem halusi tehostaa rakennustensa olosuhdeseurantaa ja hallinnointia sekä tarjota vuokralaisilleen parempia palveluita. Tämän tehdäkseen yhtiö päätti hyödyntää Telian digitaalisia ratkaisuja.
Yli 30 000 asuinhuoneistoa omistava Rikshem on yksi Ruotsin suurimmista yksityisistä kiinteistöosakeyhtiöistä. Yhtiöllä on kattava käsitys digitaalisten järjestelmien tarjoamista hyödyistä, ja saadakseen niistä kaiken irti yhtiö on päättänyt panostaa kolmeen osa-alueeseen luodakseen älykkäämpiä rakennuksia.
1. Avoin kuitu
Rikshem asentaa avoimen kuidun verkkoa, jotta vuokralaiset voivat nauttia haluamistaan viihdepalveluista ja valita haluamansa tv- ja internet-palveluntarjoajan.
2. Digitaalinen kiinteistönhoito
Rikshemin kiinteistöissä on aiemmin ollut käytössä useita erilaisia teknisiä järjestelmiä, joiden ylläpito osoittautui hankalaksi ja kalliiksi. Nyt yhtiö on kuitenkin luomassa uudenlaista ratkaisua, jossa yhdistyvät asuinhuoneistojen informaatiotekniikan, Telian SD-WAN -pohjaisen verkon ja kiinteistönhoidon järjestelmät.
3. Huoneistoanturit
Rikshem haluaa parantaa vuokralaisten asumismukavuutta asentamalla kaikkiin 30 000 huoneistoonsa anturit, jotka seuraavat sisäilman lämpötilaa ja kosteutta. Antureiden keräämä data tallentuu Telian IoT-alustalle, jonka koontinäytöiltä yhtiö voi seurata huoneistojen tilaa reaaliaikaisesti. Alustaan voidaan liittää myös muita järjestelmiä avoimen sovellusliittymän kautta.
”Haluamme hoitaa kiinteistöjämme ennakoivasti ja lisätä asiakastyytyväisyyttä. Onnistuaksemme tässä meidän on seurattava kiinteistöjemme kuntoa ja toimintoja.”
Lena Franzén Lindfors, Rikshemin digitoinnista vastaava johtaja
Jotta Rikshem voi hyödyntää dataa sekä kiinteistö- että huoneistokohtaisten toimintojen optimoinnissa, yhtiö päätti asentaa tiloihin lämpötila- ja kosteusanturit. Antureiden keräämän datan avulla yhtiö voi kätevästi seurata asuntojen reaaliaikaista tilaa koontinäytöiltä. Aiemmin kerättyä ja uutta dataa voidaan myös vertailla keskenään ja näin saada tietoja energiankulutuksen muutoksista ja tehdä ennakoivia huoltotöitä.
”Pyrimme siihen, että seurantajärjestelmän avulla saamme tiedon mahdollisesta häiriöstä ennen asukasta ja korjaamme asian ennen kuin asukkaan tarvitsee olla meihin yhteydessä”, summaa Rikshemin projektipäällikkö Mikael Wickström.