Kun Helsingborgin kaupunki oli suunnittelemassa asuinlähiöidensä liikenneyhteyksien kehittämistä, he päättivät hylätä perinteisen matkustustutkimuksen ja käyttää sen sijaan Telia Crowd Insights -analytiikkaa. Tavoitteena oli auttaa asukkaita tekemään matkustamisessaan kestäviä valintoja.
Helsingborgin kaupunki kasvaa kovaa vauhtia. Kun kaupunkiin muuttaa lisää ihmisiä, kunnallisten palveluiden tarve kasvaa vastaavasti. Näihin kuuluu myös hyvin toimiva infrastruktuuri.
Linda Bermin on liikennesuunnittelija Helsingborgin Kaupunkisuunnitteluyksikössä. Hän osallistuu liikenneyhteyksien suunnitteluun Helsingborgin asuinlähiöitä koskien, joissa asukkaita on yhteensä 19 000. Hän ei halunnut perustaa tärkeitä päätöksiä perinteisiin, paikallisia matkustuskokemuksia koskeviin tutkimuksiin, joista viimeisin oli vuodelta 2013, vaan onnistuakseen tehtävässä parhaalla mahdollisella tavalla hän halusi kokeilla innovatiivisempaa tapaa kuvata matkustuskäyttäytymistä.
“Miten ihmiset oikeasti nykyään matkustavat eri puolilta asuinlähiöitä? Halusimme kuvata olosuhteet, joita tarvitaan kestävään matkustamiseen pyörällä, bussilla tai junalla. Kuusi vuotta vanha tutkimus ei ollut tarpeeksi luotettava, jotta sen avulla voitaisiin menestyksekkäästi suunnitella tulevia investointeja infrastruktuuriin. Lähiökaupungit eivät ole kovin suuria, ja meillä ei aikaisemmin ollut juurikaan tietoja käytettävissä,” sanoo Bermin.
Analysointi perustuu kattaviin tietoihin
Bermin ja hänen kollegansa alkoivat tutkia muita tapoja, joilla voitaisiin kuvata matkustuskäyttäytymistä, ja he päättivät kokeilla Telia Crowd Insightsia. Kun Bermin tapasi telialaisia vuonna 2018, hän ymmärsi nopeasti, että Crowd Insightsin tarjoamat tiedot voisivat auttaa täyttämään aukot.
“Meille on käynyt selväksi, että yleisesti ottaen on olemassa valtava tarve saada parempia tietoja liikkumiskäyttäytymisestä. Crowd Insightsin avulla pystytään tekemään valistuneempia päätöksiä, jotka perustuvat tietoihin pidemmältä ajanjaksolta,” sanoo Christian Lewenhaupt, joka toimii Telia Crowd Insights -palvelun Business Developerina.
Telia Crowd Insights perustuu Telian verkosta saataviin mobiiliverkkotietoihin. Ruotsin osalta pystytään analysoimaan ja käyttämään analyysin perustana päivittäin yli 1,5 miljardia poimittua tietoa. Kun tätä verrataan muuntyyppisiin tutkimuksiin, kuten tutkimuksiin, joissa ihmisiltä kysytään heidän matkustustavoistaan, Crowd Insights pystyy tarjoamaan kattavampaa tietoa. Mobiiliverkosta luodaan dataa jatkuvasti, kellon ympäri ja läpi vuoden. Tämä data osoittaa ihmisten todellisen käyttäytymisen, sanoo Lewenhaupt.
“Luomamme mallin avulla on mahdollista muodostaa koko väestöä koskevia käsityksiä, jolloin saamme mahdollisimman hyödyllisiä tuloksia,” hän sanoo.
(artikkeli jatkuu kuvan alla)
Bermin on iloinen siitä, että Helsingborgin kaupunki päätti kokeilla Crowd Insightsia.
“Se tarjoaa meille vankan pohjan, joka perustuu laajoille tilastotiedoille. Saamme paremman ymmärryksen siitä, miten ihmiset matkustavat. Tulokset tulevat muodostamaan perustan tuleville investoinneille infrastruktuuriin.”
Kun Helsingborgin asuinlähiöiden liikenneyhteyksien kehittäminen jatkuu, Bermin toivoo, että Crowd Insights helpottaa infrastruktuurin suunnittelua tulevaisuutta varten.
“Haluamme, että kunnassamme asuvien ihmisten on helpompi tehdä kestäviä valintoja,” hän sanoo. “Crowd Insightsin avulla näemme, missä on suurin tarve uusille pyöräkaistoille tai julkisen liikenteen reiteille. Näemme, mitä tulevaisuuden investointeja pitäisi priorisoida, jotta Helsingborgin asukkaat saisivat eniten hyötyjä. Tavoitteena on yksinkertaisesti parantaa heidän elämänlaatuaan.”