Scandic oppi kohdistamaan myynnin ja markkinoinnin resurssit paremmin yhdistämällä Telian Crowd Insights -analytiikkaa omiin asiakastietoihinsa. Näin yritys uskoo parantavansa hotelliensa käyttöastetta.
”Meillä oli tarve ymmärtää, miten voisimme tavoittaa potentiaaliset asiakkaat entistä paremmin ja lisätä hotelliemme kapasiteetin käyttöä. Telian Crowd Insights vaikutti tehokkaalta menetelmältä hankkia dataa ihmisten liikkeistä, joten päätimme kokeilla palvelua Tampereen alueella”, Scandic Hotels -hotelliketjun Suomen kaupallinen johtaja Christian Borg kertoo. Scandic toimii Suomen lisäksi viidessä muussa maassa. Ketjulla on Tampereella viisi hotellia.
Crowd Insights -analytiikka perustuu mobiiliverkon anonyymeihin sijaintitietoihin, ja sen avulla voidaan kerätä kattavasti tietoa ihmisten liikkumisesta. Scandicin ja Telian syksyllä 2018 aloittamassa Tampereen pilotissa haettiin vastauksia muun muassa kysymyksiin: Kuinka moni muualta tuleva vieras yöpyy Tampereella ja millä alueilla he Tampereella yöpyvät? Mistä ihmiset tulevat ja missä he viettävät päivänsä Tampereella vieraillessaan? Vastauksia ruvettiin etsimään suodattamalla mobiiliverkkojen tuottamasta valtavasta datamäärästä oleellinen Scandicille räätälöityyn Crowd Insights -käyttöliittymään.
Vastaukset löytyvät oikeasta yhdistelmästä dataa
Pian huomattiin, että parhaat tulokset saadaan, kun Crowd Insights -dataan yhdistetään lisäksi Scandicin omista asiakkaistaan keräämää tietoa. ”Saimme varsin selkeän kuvan hyödyntämättömästä asiakaspotentiaalista, kun yhdistimme omaan dataamme tiedon siitä, kuinka paljon ihmisiä yöpyi hotelliemme ulkopuolella mutta niiden vaikutusalueella”, Borg selostaa.
Scandicin pilotista Telialla vastannut myynti- ja kehitysjohtaja Petri Seppänen vahvistaa, että datojen yhdistäminen tuo usein parhaan lopputuloksen: ”Dataa on saatavilla valtavasti, eikä suurimmasta osasta ole asiakkaalle mitään hyötyä. Tietomassasta täytyy pystyä suodattamaan oleellinen osa, ja datoja yhdistelemällä voidaan päästä arvokkaimpiin tuloksiin. Olemme asiakkaidemme apuna sekä datan keräämisessä että sen jalostamisessa.”
(teksti jatkuu kuvan alla)
Resurssit suunnataan nyt järkevämmin
Borgin mukaan Crowd Insights -pilotti Tampereella saatiin onnistuneesti päätökseen, ja tulokset olivat lupaavia. ”Kun asiakaspotentiaali on tunnistettu, pystymme kohdentamaan muun muassa markkinointia ja myynnin toimenpiteitä oikein. Ymmärrämme Tampereen kilpailutilanteen kokonaisuutena paremmin”, Borg tiivistää.
Crowd Insights -käyttöliittymän etuna Borg pitää muokattavuutta: ”Saamme palvelun avulla helposti näkyviin juuri oikean datan, ja näkymät ovat tarpeisiimme kustomoitavissa.” Myös Telian Seppänen pitää visuaalista ja muokattavaa käyttöliittymää tärkeänä Crowd Insights -palvelun kehityksessä: ”Me voimme tarjota yritykselle datan, mutta sen omat työntekijät tietävät sen hyödyntämiskohteet parhaiten. Siksi on tärkeää, että data on ymmärrettävässä ja käytettävässä muodossa.”
Onnistuneen pilotin jälkeen Telia ja Scandic pohtivat Crowd Insights -palvelun jatkokäyttöä. ”Liiketoimintamme hyötyisi varmasti vaikka koko maan laajuuteen skaalatusta analytiikasta”, Borg päättää.
Haaste
Scandic halusi ymmärtää asiakaspotentiaaliaan paremmin, jotta myynnin ja markkinoinnin resurssit voitaisiin kohdentaa järkevämmin ja hotellien käyttöaste paranisi.
Ratkaisu
Telian Crowd Insights -palvelu otettiin Tampereella pilottikäyttöön. Ihmisten liikkumisesta saatavaan mobiiliverkkodataan yhdistettiin Scandicin omaa asiakastietoa.
Hyödyt
Scandic sai asiakaspotentiaalistaan Tampereella tarkan kuvan ja pystyi suuntaamaan resurssejaan entistä paremmin.
Teksti: Satu Ekman