Paikka- eli sijaintitieto on monesti puuttuva palanen päätöksenteossa. Ilman sijainnin vaikutuksen ymmärtämistä saattaa hyvinkin olennainen osa tarkasteltavasta ilmiöstä jäädä huomiotta. Tiedätkö sinä, mihin kaikkeen tietoa sijainnista voidaan käyttää?
”Paikkatieto, jota kutsutaan myös sijaintitiedoksi, on tietoa siitä, missä jokin mitattu asia on tapahtunut. Sen avulla yritykset ja julkisen puolen toimijat voivat tehdä parempaa liiketoimintaa, tehostaa toimintoja ja lisätä ymmärrystä. Paikkatieto on merkittävä osa tiedolla johtamista”, opastaa Telian Crowd Insights -asiantuntija Tiia Palvimo.
Telia tarjoaa asiakkailleen Crowd Insights -palvelua, minkä avulla kuvataan ihmisvirtojen liikkumista perustuen anonymisoituun ja aggregoituun mobiiliverkkodataan. Data pohjautuu massojen liikkeisiin eikä siitä voida tunnistaa yksittäisiä käyttäjiä.
”Tällä palvelulla pystymme yksityisyys edellä tuottamaan arvokasta tietoa väkijoukkojen liikkumisesta useisiin eri käyttötarkoituksiin, kuten muun muassa julkisen liikenteen suunnitteluun, kaupunkien elävyyden ja alueiden kehittämiseen sekä vähittäiskauppojen sijaintisuunnitteluun. Toisin sanoen mihin tahansa toimintaan, missä on tärkeää ymmärtää ihmismassojen liikkumista”, Palvimo kertoo.
”Paikkatieto on hyvä esimerkki tiedosta, joka jää usein puuttumaan kun liiketoimintalukuja tarkastellaan perinteisillä taulukoilla ja graafeilla. Crowd Insights -palvelun karttojen avulla voidaan havainnoida ja ymmärtää ihmisvirtojen vaikutuksia entistä paremmin.”
”Yritysten ja organisaatioiden tärkein tietolähde on oma liiketoimintadata, mutta hyvin harvoin yksi tietolähde riittää kertomaan ilmiön tai liiketoimintaympäristön koko todellisuutta.”
”Paikkatieto on hyvä esimerkki tiedosta, joka jää usein puuttumaan kun liiketoimintalukuja tarkastellaan perinteisillä taulukoilla ja graafeilla. Olisi tärkeää saada kokonaisnäkymä ja ymmärrys myös siitä missä asiat tapahtuvat, jotta toiminnan parantaminen onnistuisi. Crowd Insights -palvelun karttojen avulla voidaan havainnoida ja ymmärtää ihmisvirtojen vaikutuksia entistä paremmin”, Palvimo pohtii.
Kohdennetumpaa markkinointia ja parempia investointipäätöksiä
Palvimo sanoo, että virallisten tilastojen lisäksi yritysten tarjoamaa tietoa voidaan käyttää myös sellaisenaan päätöksentekoon. ”Päivittäistavarakaupan toimijat tarjoavat asiakkailleen tietoa heidän ostokäyttäytymisestään kulutustottumusten ja elintapojen seurantaan. Telia puolestaan on tuonut väkijoukkojen liikkumistiedon yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Esimerkiksi Helsingin seudun liikenne HSL hyödyntää tätä tietoa liikennejärjestelmän muutosten arvioinnissa ja joukkoliikennereittien suunnittelussa.”
”Tampereen kaupunki on saanut palvelumme avulla datapohjaisen kokonaisnäkymän siihen, minkälainen vaikuttavuus tapahtumatoiminnalla on, mihin tapahtumiin kannattaa panostaa ja miten niitä voi oikealla tavalla kehittää.”
”Yhteiskunnallinen päätöksenteko kannattaa perustaa julkisen ja yksityisen sektorin vuoropuheluun, jossa eri osapuolten intressit on huomioitu”, Palvimo päättää.
CROWD INSIGHTS ANTAA DATAN PÄÄTÖSTESI TUEKSI
Väkijoukkojen analyysi eli crowd insights antaa tarkkaa tietoa ihmisten liikkuvuudesta, jotta voit kasvattaa asiakasymmärrystä, tehdä liiketoiminnan kannalta parempia päätöksiä ja esimerkiksi kohdentaa markkinointia paremmin. Rajalla-kauppakeskus on hyödyntänyt väkijoukkojen analytiikkaa ymmärtääkseen, mistä Ruotsin ja Suomen rajalla sijaitsevan myymälän asiakkaat saapuvat – käy tutustumassa asiakastarinaan!