Joka kodin etätyövälineet – näin rakennat toimivan kotitoimiston
Kotona työskenteleminen on mahdollista useimmissa tietotyöammateissa. Jotta etätyö on turvallista ja tehokasta, tarvitaan oikeanlaiset laitteet, yhteydet ja ohjelmistot.
Huono ergonomia on tehotonta
Iltapäivä sohvannurkassa läppäriä nakutellen ei vielä vahingoita selkärankaa, mutta etätyön jatkuessa viikkoja tulee kiinnittää tarkempaa huomiota työympäristöön.
”Tärkeimpänä etätyössä pidän tietokoneen ja puhelimen lisäksi kunnollisia kuulokkeita. Jos puhelinpalavereja on paljon, vielä parempi vaihtoehto on pieni kaiutin, joka ei rasita korvia”, kertoo Telian yrityspalveluiden tarjoomahallinnasta vastaava Juha Sutinen.
”Pitkää etätyörupeamaa varten suosittelen myös, että työntekijät tuovat näytön, näppäimistön ja hiiren toimistolta kotiin. Yritysten tulisi kannustaa tähän. Huono ergonomia syö työtehoa ja jaksamista, mikä kertautuu yrityksessä työntekijöiden määrällä”, hän lisää.
Verkkokapasiteetti kestää
Sutinen rauhoittelee verkon kapasiteetin kestävyydestä huolissaan olevia: ”Mobiiliverkkomme on mitoitettu siten, että ne toimivat ruuhkapiikkienkin aikana. Toki liikenteen hidastuminen on mahdollista. Työntekijöiden henkilökohtaisiin liittymiin kannattaa tarpeen vaatiessa hankkia lisäkapasiteettia ja erityisesti etätyöhön liittyviä ominaisuuksia, kuten parempaa latausnopeutta koneelta verkkoon päin.”
Kiinteät yhteydet saadaan Sutisen mukaan skaalattua lisääntynyttä käyttöä vastaaviksi.
Tietoturvaa tarvitaan kotonakin
Yritysten tietojen tietoturva mietityttää yrityksiä etätyön lisääntyessä. Sutinen kehottaa yrityksiä tarkastamaan, että niiden käytössä olevien VPN-yhteyksien määrä on riittävä.
”VPN-lisenssejä hankitaan yrityksiin yleensä sillä oletuksella, että kaikki eivät käytä niitä yhtä aikaa. Koko toimiston ollessa etänä juuri tämä kriittinen kapasiteetti saattaa loppua kesken.”
VPN-yhteyttä helppokäyttöisempi keino päästä suoraan kotoa yrityksen sisäverkkoon on Sutisen mukaan Liikkuva Yritysverkko -palvelu. ”Ratkaisu on erittäin nopeasti toimintavalmis, ja tietoturvallisessa yhteydessä erillisiä kirjautumisia ei vaadita.”
Tarkoituksenmukaiset softat käyttöön
”Nykyään onneksi monet yritykset ovat siirtyneet pilvipalvelujen käyttöön, joten yrityksen ohjelmistot pysyvät ajan tasalla myös etätyössä”, Sutinen muistuttaa.
Työryhmä- ja neuvottelupalveluiden lisäksi on saatavilla sovelluksia myös etäasiakaspalveluun ja etäopetukseen.
”Meillä on referenssejä todella monenlaisten etäratkaisujen suunnittelemisesta ja toimittamisesta yrityksille. Asiantuntijoidemme puoleen voi siis kääntyä, vaikka ei aivan tarkalleen tietäisi, mitä oma yritys tarvitsee”, Sutinen sanoo.
Teksti: Satu Ekman