Toimiva toimisto on tehokkaan työnteon perusta. Tähän asti sen ostaminen yhtenä palvelukokonaisuutena on kuitenkin ollut vain kaukainen haave: toimiston laitteet ja palvelut on täytynyt hankkia erikseen useilta eri toimittajilta. Lopputuloksena on ollut kokonaisuus, jonka ostaminen ja hallinta on vaikeaa. Nyt ongelmaan on tarjolla ratkaisu.
Kulttuuri työyhteisöissä on muuttunut merkittävästi: tutkimusten mukaan 70 % työntekijöistä tekee vähintään päivän viikossa etätyötä*. Joustavuutta osataan jo vaatia työnantajalta. Samaan aikaan teknologian kehitys on mullistanut toimistojen työvälineet läppäreistä tiedostojenhallintaan ja neuvotteluhuoneiden varustukseen.
”Keskusteluissa asiakkaiden kanssa huomasimme, että monella on tarve yhdelle palveluntarjoajalle, jolta voisi ostaa kaikki modernin työn mahdollistavat laitteet ja palvelut. Yhdeltä kumppanilta ostaminen on paitsi helppoa myös kustannustehokasta”, kertoo Telian Modernin työn kokonaisuudesta vastaava Jani Meuronen.
Millaista on moderni työ?
”Yhdessä asiakkaidemme kanssa loimme kattavan käsityksen siitä, miltä tulevaisuuden työelämä näyttää ja mitä toimivaan toimistoon todella tarvitaan. Havaitsimme, että modernia työtä voi luonnehtia tehokkaaksi, tuottavaksi, sujuvaksi, turvalliseksi sekä helpoksi hallita”, Meuronen tiivistää.
Tehokasta: Työn tehokkuus taataan moderneilla työvälineillä, jotka sopivat työntekijän työnkuvaan. Jos kaikki työntekijät käyttävät edes 10 minuuttia päivästään toimimattomien laitteiden kanssa taisteluun, on satahenkinen organisaatio tuhlannut vuorokaudessa jo yli kahden työpäivän verran aikaa. Toimivat laitteet säästävät myös hermoja esimerkiksi vaimentamalla hälinää avokonttorissa.
70 % työntekijöistä tekee vähintään päivän viikossa etätyötä*
Tuottavaa: Monella yrityksellä on käytössä laaja kirjo erilaisia järjestelmiä, joihin on perinteisesti tarvittu eri tunnukset ja joiden käyttö on onnistunut vain työpaikalla. Kun kaikki järjestelmät viedään yhden kirjautumisen taakse, tulee tiedostojenhallinnasta ja työntekijöiden välisestä yhteistyöstä helpompaa. Kotona toimivat pilvipalvelut taas mahdollistavat etäpäivät, joiden ansiosta työntekijällä jää enemmän aikaa perheelle ja harrastuksille.
Sujuvaa: Aina arki ei toimi kuten pitäisi. Monia ongelmia voi kuitenkin ratkoa nopeasti ja helposti itse, jos työnantaja tarjoaa siihen mahdollisuuden. ”Kun jokainen työntekijä voi selvittää pienimmät ongelmat itsepalveluportaalissa tai chatissa, työpäivä ei kulu odotteluun. Samalla myös IT-osastolle jää enemmän aikaa vaativampien ongelmien ratkaisuun”, Meuronen kuvailee.
Turvallista: ”Modernin työn palvelukokonaisuudessa tietoturvaa on mietitty osana kaikkien palveluiden suunnittelua. Se toimii taustalla, eikä näy käyttäjän arjessa”, Meuronen kertoo. Esimerkiksi käyttäjienhallinta helpottuu yhden kirjautumisen ansiosta. Järjestelmissä ei myöskään roiku vanhoja käyttäjiä, sillä oikeudet on helppo poistaa.
Hallittavaa: Kun IT-järjestelmiä on monia, myös niiden hallinnointi vaatii paljon resursseja. ”Kun yritykset jättävät osan järjestelmien ja palveluiden hallinnoinnista kumppanin vastuulle, työntekijöille jää enemmän aikaa ydinliiketoiminnalle. Päivitykset takaavat, että tietoturva on kunnossa ja palveluita voidaan myös kehittää vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeita”, Meuronen kuvailee. Laitteiden hallinnoinnissa taas säästyy aikaa palvelulaitemallilla, jossa kumppani vastaa laitteista läppäreistä puhelimiin ja tabletteihin aina ensiasennuksesta tietoturvalliseen kierrätykseen saakka.
Moderni työympäristö tuo kilpailuetua
Työntekijälle moderni työpaikka tarkoittaa helpompaa arkea ja vapautta työskennellä ajasta ja paikasta riippumatta. Myös hankintamallit uudistuvat: käyttäjät voivat esimerkiksi tilata omat laitteensa ja maksaa itse työnantajan määrittelemän budjetin ylittävän osan. Työntekijöiden tyytyväisyys ei kuitenkaan ole ainoa syy kehittää työympäristöä modernimpaan suuntaan.
Palvelukokonaisuuden avulla yritysten tietohallinnolle jää enemmän aikaa tukea liiketoimintaa. ”Resursseja on vapautettu lisäämällä loppukäyttäjän mahdollisuuksia vaikuttaa työhön ja työvälineisiin sekä siirtämällä osa palveluiden hallinnoinnista asiantuntevan kumppanin vastuulle”, avaa Meuronen.
Johdon ja HR-osaston näkökulmasta moderni työympäristö vaikuttaa myös yritysten kilpailukykyyn. Rekrytoitaessa työpaikan tavat toimia ovat usein tekijöitä, joiden perusteella parhaat osaajat valitsevat työnantajansa.
”Modernissa työssä ei ole kyse vain teknologiasta, vaan yrityksen arvoista ja kulttuurista. Houkuttelevalla työnantajabrändillä turvataan yrityksen menestymistä markkinassa”, Meuronen kertoo.
Palveluna ostaminen helpottaa arkea
Toimivan toimiston ostaminen kokonaisuutena on haluttu tehdä helpoksi. ”Telian Modernin työn palvelukokonaisuudessa laitteet voi ostaa itsepalveluna jo nyt. Jatkossa koko konseptia aiotaan tarjota verkossa”, Meuronen selittää.
Hinnoittelusta on tehty dynaamista, mikä sopii moderniin liiketoimintaan. Asiakas voi itse valita, mitä palveluita tarvitsee ja monelleko käyttäjälle. Kokonaisuutta voi muokata tarpeiden muuttuessa markkinatilanteen ja yrityksen kasvun myötä.
Eniten Meuronen on innoissaan siitä, miten Modernin työn palvelukokonaisuudessa loppukäyttäjä on kaiken keskiössä: ”Olemme ensimmäinen toimija markkinassa, joka voi tuottaa kaikki nämä palvelut kokonaisuutena ja laadukkaasti niin, että ne aidosti helpottavat työntekijöiden arkea. On hienoa olla mukana rakentamassa parempaa työelämää.”
*International Workplace Group (IWG), IWG Workplace Survey 2018