Kaikki artikkelit yrityksille

Tampere haluaa varmistaa, että matkapuhelimet toimivat myös uusissa rakennuksissa

4 min
Kuva: Marko Kallio

Tampereen kaupunki rakentaa tai peruskorjaa kymmeniä rakennuksia vuosittain. Matkapuhelinverkon kuuluvuus uudis- ja korjauskohteissa on haluttu varmistaa aiempaa paremmin. Matti Asumalahti Tampereen kaupungilta kertoo, että parannus on onnistunut suunnitelmallisella yhteistyöllä Telian kanssa.

Jos uudessa koulussa tai vaikkapa urheiluareenalla puhelimet eivät toimi kunnolla, se kiristää hermoja ja voi olla myös turvallisuusriski. Matkapuhelinverkon kuuluvuus onkin syytä varmistaa jo rakennusvaiheessa.

Tampereen kaupungille tilanne on tuttu. Kaupunki rakentaa tai peruskorjaa vuosittain kymmeniä kohteita. Esimerkiksi viime vuonna rakennettiin kaksi ja peruskorjattiin kuusi yli 5 miljoonan euron kohdetta, näistä neljä oli kouluihin liittyviä rakennushankkeita. Tätä pienempiä rakennushankkeita oli käynnissä useita kymmeniä.

Aiemmin Tampereella saatettiin törmätä tilanteeseen, jossa vasta kohteeseen muuttaneet rakennuksen käyttäjät huomasivat, että matkapuhelimet eivät kuuluneet kunnolla. Nyt ongelmaan on puututtu entistä tiiviimmällä yhteistyöllä Telian kanssa. Kaupunki järjestää kuukausittain yhteispalaverin, jossa on kaupungin edustajien lisäksi mukana Telian kuuluvuusasiantuntijoita.

”Olemme tehneet Telian kanssa yhteistyötä mobiilikuuluvuuden osalta jo vuosia, mutta yhteistyön suunnitelmallisuus on parantanut tuloksia entisestään”, Tampereen kaupungin ICT-palveluvastaava Matti Asumalahti kertoo.

Telia tarjoaa matkapuhelinkuuluvuuden parantamiseen eri mittaluokan ratkaisuja. Pienten ja keskikokoisten tilojen perusratkaisut toteutetaan kiinteistöön asennettavalla 4G-toistimella ja sisäverkkoratkaisulla. Isommat ja vaativammat kohteet toteutetaan 4G- ja 5G-tukiasemaratkaisuilla. Kriittisiin kohteisiin tarjotaan vahvennettua mobiiliverkkoa, jossa ratkaisu on kahdennettu.

Ennakointia ja varautumista yhdessä

Tampereen kaupungin eri osapuolten ja Telian palavereja järjestetään noin kuukauden välein. Mobiilikuuluvuuteen liittyvissä säännöllisissä kokouksissa on mukana Tampereen tietohallinnon lisäksi kaupungin tilapalveluiden edustajia ja tarvittaessa muitakin.

”Rakentamiseen liittyy monia osapuolia. Yhteisissä palavereissa pystymme kommunikoimaan kaikkien kanssa suoraan ja säännöllisesti. Uudistus on ollut erittäin hyvä”, Asumalahti toteaa.

Yhteinen palaveri auttaa myös pitkän tähtäimen suunnittelussa.

”Käymme säännöllisesti läpi tulevat rakennushankkeet. Ennakoimme jopa puolen vuoden tai vuodenkin päähän. Näin kaikki voivat varautua ja varata tarvittavat resurssit valmiiksi”, Asumalahti kertoo.

Hän suosittelee säännöllistä palaverointia mobiilikuuluvuudesta kaikille kuntasektorin toimijoille ja muillekin, joilla on paljon rakennuksia.

Mobiilikuuluvuuden varmistamiseen liittyvästä prosessista on Tampereella tehty tarkka kuvaus eli niin sanottu uimaratakaavio. Siihen on merkitty tarkasti kaikki prosessin vaiheet ja niihin liittyvät vastuu- sekä sopimusasiat.

”Tarkka kuvaus lisää jouhevuutta, parantaa tiedonkulkua ja auttaa myös mahdollisissa muutostilanteissa.”

Turvallisuus tärkeää niin stadionilla kuin lukiossakin

Huolellisen suunnittelun ja yhteispalaverien aikana on Tampereella rakennettu monen mittaluokan kohteita.

Vastikään avatun 8 000 katsomopaikan Tammelan stadionin mobiilikuuluvuus varmistettiin huolellisesti ennakolta.

”Erityisesti isoissa yleisökohteissa mobiilikuuluvuus on myös turvallisuusasia. Pelastustoimen pitää löytää tarvittaessa nopeasti oikeaan paikkaan rakennuksen sisällä”, Matti Asumalahti muistuttaa.

Matkapuhelinkuuluvuuden parantamista tehdään myös peruskorjausten yhteydessä. Vuonna 1915 rakennetun Pyynikintien arvorakennuksen peruskorjaus valmistui syksyllä ja se on nyt Tampereen lyseon lukio. Myös sinne varmistettiin hyvä mobiilikuuluvuus ennakolta.

Suunnittelu helpottaa projektin ajoittamista

Telian Customer Lead Kari Hankala on myös erittäin tyytyväinen suunnitelmalliseen yhteistyöhön Tampereen kaupungin kanssa.

”Mobiilikuuluvuuden parantaminen sisätiloissa ei onnistu ilman hyvää suunnittelua ja rakentamista. Lopputulokseen pääseminen vaatii monenlaisia vaiheita. Tarvitaan esimerkiksi kohteen piirustukset suunnitelman tekemiseksi, kiinteistön omistajan lupa sijoitussopimuksineen ja sähkön syöttöön liittyvä sopimus.”

Hän toteaa, että yhteistyö on viisasta myös ajankäytön kannalta.

”Kun tiedämme tulevat rakennuskohteet ajoissa, voimme suunnitella tarkasti kuuluvuuskartoituksen ajankohdan ja sen, milloin aloitamme varsinaisen toteutuksen.”

 

Haaste: Tampereella halutaan varmistua uusien ja peruskorjattavien rakennusten mobiilikuuluvuudesta. Koska se on niin monen toimijan yhteinen asia, se on haastavaa toteuttaa. Kaupungin eri toimijoiden lisäksi mukana on operaattori ja alihankkijoita.

Ratkaisu: Tampereen kaupunki järjestää Telian kanssa säännöllisesti yhteistyöpalaverin, johon kutsutaan kaikki tärkeimmät osapuolet. Koko prosessi on kuvattu ns. uimaratakaavioon.

Hyödyt: Muutoksia koskeva tiedonkulku paranee, kohteiden tilaturvallisuus varmistetaan jo ennakolta ja rakennuksen loppukäyttäjä on tyytyväinen.

 

Telian Matkapuhelinverkon sisäkuuluvuuden parantaminen -palvelu

Teemme aluksi kuuluvuuskartoituksen rakennuksen eri osiin.

Kuuluvuutta on yleensä tarpeen tehostaa rakennuksissa, joissa on esimerkiksi maanalaisia tiloja tai käytetty paljon vaimentavia materiaaleja.

Vahvistamme verkkoa tarpeen mukaan ja pidämme huolta siitä koko elinkaaren ajan: vastaamme ylläpidosta, monitoroinnista ja toimivuuden varmistamisesta sekä vikatilanteiden selvittämisestä.

Laadukas sisäverkko tukee rakennuksen ja toimintaympäristön turvallisuutta. Pelastuslaissa on määräykset kuuluvuudesta isoissa yleisökohteissa.

Verkon kuuluvuudesta vastaa kiinteistön rakennuttaja tai omistaja.

Lue lisää mobiilikuuluvuuden ratkaisuistamme!

Kuuluvuuden parantaminen sisätiloissa

Mobiiliverkon kuuluvuus sisätiloissa on perusedellytys yritysten ja julkisten toimijoiden hyvälle asiakaskokemukselle ja toimintavarmuudelle. Miten se varmistetaan?

Tutustu palveluun
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Verkko Asiakastarinat