Kaikki artikkelit yrityksille

Näin vältyt 40 euron muistutuskuluilta

3 min
Nuori naisyrittäjä tarkastelee tietoja tabletista työhuoneellaan. Nuori naisyrittäjä tarkastelee tietoja tabletista työhuoneellaan.

Laskulla olevista muistutuskuluista tulee asiakaspalveluumme tasaisin väliajoin kysymyksiä – ja joskus kipakkaakin palautetta. Yksinyrittäjän pienessä laskussa 40 euron muistutuskulu tietenkin tuntuu ja näkyy. Voit kuitenkin välttyä ylimääräisiltä kuluilta helposti.

Jos laskun eräpäivä tulee liian äkkiä, kannattaa tehdä maksusopimus

Ymmärrämme, jos et pysty aina maksamaan laskuja juuri eräpäivänä.

Tarvittaessa voit tehdä maksusopimuksen Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa. Tässä tapauksessa emme lähetä maksumuistutusta, mikäli maksusopimus on tehty hyvissä ajoin ja siitä pidetään kiinni. Eräpäivän jälkeen maksetusta laskusta toki muodostuu viivästyskorko seuraavalle laskulle.  

Kinkkisemmissä tapauksissa kannattaa olla yhteydessä Yritysasiakaspalveluun ja neuvotella maksuaikataulusta. Tarkastelemme tilannetta kokonaisuutena ja tarvittaessa laskullesi voidaan kirjata hieman lisää maksuaikaa palvelumaksua vastaan. Mikään automaatio maksuajan jatkuva lykkääminen ei ole.

Voit välttyä ylimääräisiltä kuluilta sähköisen laskun ja ajantasaisten tietojen avulla

Suosimme sähköistä laskutusta ja siirtyminen siihen on tehty sinulle helpoksi. Voit ottaa käyttöösi sähköpostilaskun, e-laskun tai verkkolaskun. Löydät Asiakastuen ohjeista, miten voit muuttaa laskutustapaasi: 

Voit tehdä laskutustietojen muutokset helposti Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa. Toki voit aina ilmoittaa muutoksista myös chatissa tai puhelimitse, kun sinulla on yrityksen nimissä allekirjoitusoikeus tai sinulle on erikseen ilmoitettu oikeudet asioiden hoitamiseen. 

Autamme mielellämme tarkistamaan, että sinulla on oikea laskutustapa käytössäsi ja laskutustiedot ajan tasalla, jotta laskujen maksaminen ei tällaisista syistä turhaan venyisi ja aiheuttaisi kuluja.

Maksumuistutuspalvelu säästää turhilta muistutuskuluilta

Maksumuistutuspalvelu kytketään automaattisesti voimaan pienemmille yritysasiakkaille (alle kymmenen hengen yritykset). Suuremman yrityksen vastuuhenkilönä voit ottaa maksuttoman Maksumuistutuspalvelun käyttöön Minun Telia Yrityksille -asiointipavelussa.  

Maksumuistutuspalvelun avulla voit välttyä ylimääräisiltä kuluilta ja liittymien turhalta sulkeutumiselta unohduksen seurauksena. Kun pistät laskun maksuun viimeistään kahden pankkipäivän kuluttua muistutusviestin saamisesta, vältät liittymien sulkeutumisen ja säästät rahaa ja hermoja. 

Otathan maksumuistutuspalvelun ja sinulle parhaiten sopivan sähköisen laskutuspalvelun heti käyttöösi, niin jatkossa vältyt turhilta kuluilta.

Mihin 40 euron muistutuskulu perustuu?

Yritysasiakkaan laskun maksun viivästyessä on lain mukaan oikeus vaatia 40 euron suuruinen vakiokorvaus sen jälkeen, kun velkojalle on muodostunut oikeus viivästyskorkoon. Käytännössä siis heti ensimmäisestä eräpäivän jälkeisestä päivästä lähtien. 

Lakia muutettiin vuonna 2013. Muutoksen taustalla on ollut EU-tasoinen tarve saada tehostettua laskujen maksamista eräpäivänä, jotta viivästyksiä yritysten välisessä rahaliikenteessä ei syntyisi ja jotta pystyttäisiin ylläpitämään kannattavaa liiketoimintaa.

Vakiokorvaus muodostuu laskullesi, jos maksusuoritus ei näy Telian tilillä vielä 12 päivän päästä eräpäivästä. Emme siis veloita maksua heti ensimmäisenä eräpäivän jälkeisenä päivänä. Mahdollisista toisesta ja kolmannesta maksukehoituksesta sinulta ei myöskään veloiteta erillistä maksua.

Helppoa asiointia – Minun Telia Yrityksille

Asioi helposti Minun Telia Yrityksille -palvelussamme. Hallinnoi yrityspalveluita ja käyttäjätietojasi, osta uusia tuotteita, näe tilauksesi ja laskusi sekä tee palvelupyyntöjä missä ja milloin vain. Tutustu ja luo tunnukset!

Tutustu asiointipalveluun
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Vinkit asiakkaalle