Verkkoyhteyksien toimivuus on kriittistä yhteiskunnan kaikille toiminnoille. Siksi häiriöiden ehkäisy ja nopea korjaaminen kuuluvat Telian prioriteettilistan kärkeen. Turvaverkon keskeisenä osana on mobiiliverkon kotimaisuus.
Viestintäverkkojen toimivuus on Suomessa maailman huippua, mutta laajoissa ja monimutkaisissa teknisissä järjestelmissä vikatilanteet ovat aina mahdollisia. Telian tietoturvapalveluista vastaava johtaja Toni Vartiainen jakaa verkon häiriöt tahallisiin ja tahattomiin.
Tahallinen on esimerkiksi kyberhyökkäys, jossa rikollinen yrittää murtautua viestintäverkon järjestelmiin tai tehdä verkkoja tukkivia palvelunestohyökkäyksiä. Varautumissuunnitelmissa on mös otettava huomioon fyysisen verkkoinfrastruktuurin mahdollinen sabotointi.
Tahattomia häiriöitä ovat vaikkapa myrskyt, jotka voivat haitata viestintäverkon tukiasemien säkönsaantia. Vahinkoja sattuu myös maanrakennustöissä, joissa kaivinkone voi kuopaista maata väärästä paikasta ja katkaista tietoliikennekaapelin.
"Johdot on merkitty kaapelikarttoihin, mutta kun paljon rakennetaan, niin vahinkoja aina sattuu", Vartiainen huomauttaa.
Myös verkkojärjestelmien ohjelmistojen päivityksessä inhimilliset virheet ovat mahdollisia. Niistä aiheutuvia häiriöitä ehkäistään testaamalla ohjelmistot huolellisesti ennen asennusta. "Ohjelmistot ovat kuitenkin ihmisten tekemiä. Niissä voi ilmetä yhteensopivuusongelmia, vaikka kuinka hyvin pyrimme varmistamaan toimivuuden etukäteen."
Viankorjauksessa tarkasti määritellyt toimintatavat
Viranomaiset edellyttävät, että teleoperaattorin on varmistettava tärkeimmät verkkolaitteet rinnakkais- ja varajärjestelmillä. Eri vakavuusluokan häiriöille on myös määritelty reagointi- ja korjausajat, joiden puitteissa operaattoreiden on toimittava.
Telialla on tarkkaan määritellyt prosessit, kuinka erilaisissa häiriötilanteissa toimitaan. Vartiaisen mukaan huollossa, päivityksissä ja viankorjauksissa noudatetaan tarkasti valvottuja ja standardeihin perustuvia prosesseja.
"Häiriötilanteissa ja ylipäätään viestintäverkkojen ylläpidossa toimintamme on hyvin kurinalaista. Erityyppiset häiriöt ja niitä koskevat toimintatavat on kuvattu tarkasti. Toimintamalliin kuuluu myös toiminnan jatkuva parantaminen."
Vartiaisen mukaan oleellinen osa Telian toimintaa on häiriöiden ennaltaehkäisy.
"Tunnistamme riskejä, päivitämme järjestelmiä ja huollamme tekniikkaa niin, että asiakkaita haittaavia häiriöitä ei pääse syntymään."
Toimivat yhteydet osa Suomen huoltovarmuutta
Koronapandemia ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan ovat korostaneet varautumisen ja huoltovarmuuden merkitystä. Vartiainen muistuttaa, että oleellinen osa tätä on tietoverkkojen toimivuus mahdollisissa poikkeusoloissakin.
"Tietoliikenteestä vastaavat yritykset ja viranomaiset ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä, jotta koko yhteiskunnalle elintärkeät yhteydet saadaan pidettyä toiminnassa kaikissa oloissa. Nyt yhteistyötä on tiivistetty entisestään."
Telia vastaa osaltaan huoltovarmuudesta pitämällä hyvää huolta omasta turvaverkostaan. Se esimerkiksi tarkoittaa, että verkon hallinta on täysin omassa valvonnassa, jotta asiakkaiden yksityisyys, viestinnän luottamuksellisuus ja tietoturva ovat kunnossa.
Tätä edellyttävät myös Suomen viranomaiset, joiden mukaan verkon hallinta ei saa olla ulkopuolisilla tahoilla, joilla voi olla vaikuttamispyrkimyksiä. Riskien minimoiminen on yksi syy, miksi Telian on päättänyt rakentaa oman mobiiliverkkonsa ainoastaan kotimaisista osista.