Kaikki artikkelit yrityksille

Muistilista työsuhdeliittymän asetuksiin ennen lomalle jäämistä

5 min
Mies seisoo lentokentällä matkapuhelin kädessään. Mies seisoo lentokentällä matkapuhelin kädessään.

Jotta lomalle jääminen olisi mahdollisimman sujuvaa, kokosimme tähän artikkeliin tärkeimmät muistettavat asiat työsuhdeliittymää koskien.  Artikkelista löydät linkit Asiakastuestamme löytyviin ohjeisiin sekä yrityksen liittymäasioista vastaavalle henkilölle että työsuhdeliittymän käyttäjälle. 

Loman aikana on tarkoitus päästä irroittautumaan hetkeksi työasioista ja sitä edesauttaa, jos työhön liittyvät puhelut eivät häiritse. Jos puhelin ei jää loman ajaksi työpöydälle, on hyvä varmistaa, että se on tarvittaessa toimintakunnossa. 

Muistathan myös ohjata työhön liittyvät puhelut oikeaan paikkaan, jotta asiakkaat saavat tarvitsemansa palvelun myös lomasi aikana. 

Löydät artikkelista ohjeet, miten toimitaan seuraavissa tilanteissa: 

  • Poissaolo- ja lomatiedote
  • PUK-koodi ja lukkiutuneen SIM-kortin avaaminen
  • Soitonsiirron asettaminen
  • Apu häiriötilanteissa

💜 Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun pääkäyttäjä

Yrityksen matkapuhelinliittymistä vastaavana henkilönä ja Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun pääkäyttäjänä voit hallinnoida liittymien lisäpalveluita sekä määrittää henkilöstölle lisäpalveluiden tilausoikeuksia asiointipalvelussa. 

Säästääksesi omaa työaikaasi, kannattaa vinkata työsuhdeliittymän käyttäjille, että he ottaisivat Minun Telian käyttöönsä heti puhelimen saatuaan. Käyttäjä löytää esimerkiksi PUK-koodin Minun Teliasta itsenäisesti, vaikka hänellä ei olisi tilaus- ja muutosoikeuksia liittymäänsä.

Työsuhdeliittymän käyttäjät voivat muuttaa ja tilata Minun Telia -palvelussa niitä lisäpalveluita, joiden muokkaamiseen olet antanut oikeudet. Tilausoikeuden antaminen koskee kaikkia yrityksen liittymiä, eikä sitä voi asettaa liittymäkohtaisesti. 

Löydät Asiakastuki-sivustoltamme ohjeet henkilöstön tilausoikeuksien antamiseen


Poissaolo- ja lomatiedotteen tilaaminen 

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun pääkäyttäjänä voit tilata ja hallinnoida yrityksen liittymien Poissaolo- ja lomatiedotetta asiointipalvelussa. Asiakastuestamme löydät ohjeet Poissaolo- ja lomatiedotteen hallinnointiin

Voit antaa myös käyttäjille oikeuden tilata maksullisia lisäpalveluita, jolloin sinun apua tilaukseen ei tarvita. Olemassaolevaa poissaolo- ja lomatiedotetta käyttäjä voi itse hallita Minun Telia -palvelussa joko sovelluksen tai sivuston kautta. 

VIP- tai Touchpoint -palveluiden loma- ja poissaolotiedotteita hallinnoidaan suoraan kyseisessä palvelussa. Löydät myös nämä ohjeet Asiakastukemme Poissaolo- ja lomatiedotteen ohjeesta. Asiakastuestamme löydät muitakin ohjeita VIPin ja Touchpointin hallinnointiin ja käyttöön. 

PUK-koodi Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun etusivulta

Asiointipalvelun pääkäyttäjänä löydät yrityksen nimissä olevien liittymien PUK-koodit helposti suoraan etusivulta heti sisäänkirjautumisen jälkeen.  Syötä PUK-koodin haku -kenttään matkapuhelinnumero tai käyttäjän nimi, ja saat PUK-koodit näkyviin.

Kun välität PUK-koodin käyttäjälle, kerrothan, että hänen tulee näppäillä tuo koodi puhelimeensa ja määritellä sen jälkeen PIN-koodi uudelleen puhelimen antamien ohjeiden mukaan. 

Huom! Käyttäjä voi tarkastaa PUK-koodin itse Minun Teliasta, jos hän tilaa salasanan sinne etukäteen. Näin käyttäjän ei tarvitse vaivata ketään tai jonotella asiakaspalveluun, josta hän ei ilman erikseen ilmoitettuja oikeuksia PUK-koodia edes saisi. 

💜 Minun Telia työsuhdeliittymän käyttäjänä

Ota Minun Telia käyttöösi heti työsuhdeliittymän saatuasi, niin et jää pulaan puhelimen pyytäessä PUK-koodia! Puhelin lukkiutuu ja vaatii PUK-koodia sen avaamiseksi, jos syötätt PIN-koodin väärin liian monta kertaa. 

Työsuhdeliittymällä käyttäjätunnus Minun Teliaan on puhelinnumero ja salasanan saat lähettämällä maksuttoman tekstiviestin SALASANA numeroon 15400. Löydät alta ohjeet kirjautumiseen niin Minun Telia -sivustolle kuin sovellukseenkin. Muistathan laittaa salasanan talteen, niin pääset kirjautumaan Minun Teliaan selaimen kautta, vaikka liittymä olisi lukossa. 

Mikäli et ole tilannut työsuhdeliittymällesi salasanaa Minun Teliaan, saat PUK-koodin ainoastaan yrityksenne matkapuhelinasioita hoitavalta henkilöltä. 

Huom! Asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta saat liittymän käyttäjänä PUK-koodin vain, jos todistat henkilöllisyytesi ja sinulle on annettu erikseen lupa maksullisiin muutoksiin. PUK-koodi asiakaspalvelumme kautta on maksullinen toimenpide.

Löydät Minun Teliasta muun muassa:

  • Liittymän palvelut ja liittymätyypin
  • Saldon ja saldoerittelyn
  • PUK-koodin 
  • Vika- ja häiriötiedotteet (sivustolla)
  • Mobiilipalveluiden laaturaportin edellisten 14 päivän ajalta (sivustolla)

Minun Teliassa voit tehdä myös muutoksia ja tilauksia palveluihin, mikäli Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun pääkäyttäjä on antanut käyttäjille siihen oikeudet.

Loma ja poissaoloviestit

Voit tilata Poissaolo- ja lomatiedotteen, jos sinulla on oikeus tilata maksullisia lisäpalveluita työsuhdeliittymän käyttäjänä. Voit pyytää yrityksen liittymäasioista vastaavaa henkilöä lisäämään oikeudet tilata ja hallita lisäpalveluita

Liittymälläsi jo olemassaolevaa Poissaolo- ja lomatiedotetta hallinnoit Minun Teliassa. Ohjeet palvelun hallinnointiin löydät Asiakastuestamme sekä Minun Telia -sovellukseen että Minun Telia -sivustolle.

VIP- ja Touchpoint -palveluiden loma- ja poissaolotiedotteita hallinnoidaan VIPin ja Touchpoint -palveluiden sisällä. Löydät ohjeet Asiakastukisivustoltamme niin Viestintäpalvelu VIPin kuin Touchpointinkin hallinnointiin. 

Soitonsiirrot

Voit hallinnoida työsuhdeliittymäsi puheluita loman aikana myös soitonsiirroilla, jotka ovat maksuttomia toisiin Telian liittymiin. Tekstiviestejä ei voi siirtää. Asiakastuestamme löydät Ohjeet soitonsiirron tekemiseen toiseen numeroon.

Verkon häiriötilanteet

Jos sinusta tuntuu, että puhelimesi yhteys ei toimi kunnolla tai se lakkaa toimimasta kokonaan, pääset tarkastelemaan häiriökarttaa ja -ilmoituksia sivuiltamme. 

Kirjaudu sisään Minun Teliaan ja valitse liittymäsi. Näet liittymätiedoistasi etusivulta kohdan Mobiilipalveluiden laatu, jota tarkastelemalla näet viimeisen 14 vuorokauden ajalta liittymäsi puheluiden, viestien ja netin laadun.

Samalta sivulta löydät verkon häiriökartan sekä häiriöilmoitukset. Ajankohtaisista häiriötiedotteista voit tilata ilmoituksen puhelimeesi. Silloin saat tiedon, kun ongelma on ratkaistu ja häiriötiedote suljetaan. 

Työsuhdeliittymän käyttäjänä voit tehdä vikailmoituksen soittamalla yritysasiakkaiden asiakaspalveluun. 

Tärkeimmät linkit Minun Telian ohjeisiin: 

Matkustatko työliittymän kanssa ulkomaille?

Kokosimme sivuillemme tietoa, miten voit olla huoletta online työreissuilla tai lomamatkalla yritysliittymän kanssa.

Matkalla yritysliittymän kanssa
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Vinkit asiakkaalle