Salmi Platform tarjoaa matkailualalle aidon mahdollisuuden tiedolla johtamiseen
Kun matkailua johtaa datalla ja faktoilla, tietää mihin rahansa sijoittaa. Telian Crowd Insights -palvelun avulla voidaan jo nyt seurata suomalaisten asiakkaiden liikkumista. Seuraavaksi testataan, millaista tietoa roaming datan avulla on mahdollista saada kansainvälisistä matkustajista.
”Telian Crowd Insights -palvelu ja Salmi Platformin analytiikkaratkaisut ovat yhdessä niin mahtava työkalu, etten enää palaisi aikaan ilman niitä. Yhdistämällä niistä saadut tiedot perustilastodataamme pystymme todella tarkasti näkemään, paljonko Saimaan alueella vierailee matkailijoita, kuinka pitkään he viettävät täällä aikaa, missä pääsääntöisesti vierailevat ja kuinka paljon käyttävät rahaa. Tämä tieto on auttanut erityisesti tapahtumien suunnittelussa ja markkinoinnissa”, GoSaimaa Oy:n johtaja Katja Vehviläinen toteaa.
Hän huomauttaa, että matkailussakin korostuu nykyään tiedolla johtaminen. ”Nyt kädessämme on suunnistuskartta, jonka avulla osaamme valita tulevat ratkaisumme tiedon, ei luulon pohjalta”, Vehviläinen sanoo.
GoSaimaa on Etelä-Karjalan kuntien ja matkailuyritysten perustama yhtiö, jonka tehtävänä on edistää alueen ja sen yrittäjien matkailupalveluja. Se on hyödyntänyt Salmi Platformin ja Telian palveluja vuodesta 2021 alkaen.
”Kilpailu matkailijoista on tällä hetkellä erittäin kovaa, sekä Suomessa että Euroopan laajuisesti. Kaikkien on tiedettävä oman alueensa vahvuudet ja heikkoudet. Ja ne voi tunnistaa vain datan avulla."
"Alueiden käytössä oleva raha ei tule lisääntymään. Siksi päättäjille on pystyttävä näyttämään, mihin raha on käytetty ja mihin sitä tarvitaan seuraavaksi”, Katja Vehviläinen muistuttaa.
Matkailun päätöksiä on tehty luulon varassa
Kuopiolaisen Salmi Platformin Oy:n toimitusjohtaja Wille Markkanen tunnistaa hyvin matkailualan tarpeen paremmalle suunnistuskartalle.
”Matkailun alalla on viimeiset kymmenen vuotta puhuttu tiedolla johtamisen merkityksestä. Aiemmin vitsailimmekin kollegojen kanssa, että tärkeäähän se on – puuttuu vain se tieto! Matkailuun liittyviä päätöksiä on jouduttu tekemään paljolti luulon varassa. Perustimme yrityksemme juuri tämän asian korjaamiseksi: tarjoamme ajantasaista, jatkuvasti päivittyvää dataa matkailusta”, Markkanen kertoo.
Salmi Platform tarjoaa analytiikkaa sekä matkailusta että tapahtumista.
”Keräämme matkailijoilta ja tapahtumankävijöiltä kyselytietoja digitaalisesti. Kun vastaukset yhdistetään Telian tarjoamaan määrälliseen matkailijamäärätietoon, asiakkaamme pystyy muodostamaan helposti kokonaiskuvan haluamastaan aiheesta. Asiakkaan käytössä on räätälöity ja helposti käytettävä näkymä, joka mahdollistaa analysoinnin systemaattisesti ja reaaliajassa”, kertoo Markkanen.
Salmi Platform on hyödyntänyt Telian mobiiliverkkodataa yhtiön perustamisesta 2019 lähtien. Matkailijamäärien selvittämiseen tarvittava data kerätään mobiililaitteiden anonyymeista sijaintitiedoista. Kun siihen yhdistetään digitaaliset kyselyt, Markkanen uskoo matkailun johtamisen nousevan aivan uudelle tasolle.
”Matkailussa on perinteisesti ollut huono tilastollinen ymmärrys alueen kävijätilanteesta. Telian ja Salmi Platformin analytiikan avulla syntyy aito kokonaiskuva” Markkanen sanoo.
Hän perusti Salmi Platform Oy:n kahden kumppanin kanssa vuonna 2019 toimittuaan sitä ennen vuosia matkailun johtotehtävissä Itä-Suomen eri alueilla. Yritys syntyi konkreettisesta datan tarpeesta, jonka hän oli huomannut eri töissään.
”Kun vastasin esimerkiksi kuopiolaisen matkailukeskus Tahkon markkinoinnista, minulla oli aluksi selkeä käsitys, että Tahkon asiakkaat on laskettelijoita ja bilettäjiä. Mutta kun rupesimme keräämään dataa, huomasimme että suurin asiakasryhmä ovatkin perheet. Perhematkailijoiden tarpeet olivat aivan muualla kuin biletyksessä. Laskettelu on tärkeää, mutta niin ovat myös lapsiperheille kohdennetut palvelut”, Markkanen kertoo.
Yhteistyössä kaikki oppivat liikkumisen analytiikasta
Salmi Platform kehittää ja räätälöi analytiikkaratkaisuja asiakkailleen yhdessä Telian kanssa. Telian liiketoiminnan kehityspäällikkö Tero Särkiniemi korostaa, että Telialle yksi tärkeä motiivi kumppaniyhteistyössä on uuden oppiminen.
”Opimme kumppaneiltamme eri asiakassegmenteistä ja niiden tietotarpeista. Kun viemme tuotantoon tietoa juuri kyseisen asiakassegmentin tarpeista, osaamme jatkossa entistä paremmin rakentaa dataa kunkin ryhmän tarpeisiin liittyen”, Särkiniemi kertoo.
Salmi Platformissa uskotaan, että sen ainutlaatuisille palveluille voi olla jopa globaalia kysyntää. ”Olemme saaneet ensimmäisen asiakkaan Ruotsin Lapin puolelta. Suomen Telian kollegat yhdistivät meidät Ruotsiin ja nyt toiminta on lähtenyt rullaamaan”, Wille Markkanen kertoo.
Seuraavaksi mielessä roaming data
Crowd Insights -analytiikkaan tarvittava data kerätään mobiililaitteiden anonyymeista sijaintitiedoista. Seuraavaksi on tarkoitus kerätä ulkomaalaisia matkailijoita koskevia tietoja roaming datan avulla.
”Meillä on yhteistä kehitystyötä asiakkaidemme kanssa. Seuraavaksi lähdemme pilotoimaan yhdessä asiakkaiden kanssa, mihin roaming data kykenee”, Telian Tero Särkiniemi kertoo.
Wille Markkanen iloitsee, että Telia on mahdollistanut Salmi Platformin kaltaisille pienille start up -yrityksille pääsyn kehitysohjelmiin.
”Roaming data on matkailun tämänhetkinen kuuma peruna. Usein keskustelu kääntyy ulkomaalaisiin matkailijoihin ja tarpeeseen tietää heidän liikkeistään."
"Meillä on käytössä kehitysversio roaming datan hyödyntämisestä, ja olemme testanneet sitä asiakkaidemme kanssa. Palautteet ovat tähän mennessä olleet todella positiivisia.”
GoSaimaan Katja Vehviläinen odottaa jo pääsyä testaajaksi.
”Roaming data tarjoaisi meille tärkeää tietoa. Lappeenrannassa on kansainvälinen huippuyliopisto, ja Imatra tunnetaan suomalaisen matkailun synnyinsijana. Haluamme tietää, paljonko täällä käy kansainvälisiä matkailijoita – ja haluamme dataa myös heistä, jotka eivät pysähdy täällä.”
Haaste: Matkailun ja tapahtumien tiedolla johtamisen mahdollistaminen. Matkailuun liittyviä päätöksiä haluttaisiin tehdä tietopohjaisesti sekä seurata toimien vaikutuksia ja tarvittaessa myös korjata päätöksiä datan pohjalta.
Ratkaisu: Telian Crowd Insights -palvelu yhdistettynä Salmi Platformin analytiikkapalveluihin. Yhdistelmä tuottaa kokonaisvaltaisen, jatkuvasti päivittyvän katsauksen matkailun tilannekuvasta.
Hyödyt: Matkailun ja tapahtumien markkinoinnin ja myynnin kehittäminen haluttuun suuntaan. Kun päätökset perustuvat todennettuun dataan, tulee vähemmän virhearviointeja ja -investointeja. Markkinointityö osataan kohdentaa oikeille kohderyhmille ja alueille.
Porvoon kaupunki hyödyntää Telian mobiilidataa matkailumarkkinoinnissa
Liikkumisesta kertova mobiilidata tuo paljon hyötyjä Porvoon matkailumarkkinointiin ja kaupunkisuunnitteluun. Palvelu kokoaa anonymisoitua dataa kaupunkiin tulevien kävijöiden määristä, esimerkiksi siitä mistä ihmiset saapuvat ja miten he liikkuvat kaupungissa sinne saavuttuaan.