HalpaHalli: väkijoukkojen analyysin avulla parempaa asiakasymmärrystä
HalpaHalli on kotimainen perheyhtiö, joka toimii vähittäiskaupan alalla. Tunteakseen asiakaskuntansa entistä paremmin ja optimoidakseen mainoskuvastojen jakoalueita HalpaHalli ryhtyi yhteistyöhön Telian kanssa. Telian väkijoukkojen analyysin ansiosta vanhasta kassakyselykäytännöstä on luovuttu kokonaan.
HalpaHalli ja Telia aloittivat yhteistyön vuosi sitten. Myymäläketjun 35 liikkeestä Crowd Insights -analyysia eli väkijoukkojen analyysimenetelmää kokeiltiin aluksi Äänekoskella, Saarijärvellä ja Vaasassa.
”Telian menetelmä oli uusi, mutta olimme jo vuosien ajan tutkineet asiakasvirtoja kassakyselyiden muodossa”, kertoo HalpaHallin markkinointipäällikkö Juha Hakala.
Perinteisesti kassakyselyjä toteutettiin myymälöissä siten, että myyjät kysyivät kassalla asiakkailta, mistä päin he olivat liikkeeseen saapuneet. Vaikka näin toteutettuna saatiin tärkeää tietoa asiakkaista, kyselyitä oli hankalaa toteuttaa niin, että otanta pysyisi vertailukelpoisena.
”Äänekoskella toteutetun pilotin aikana keräsimme tietoa sekä kassakyselyitse että Telian työkalun avulla. Kerätty data oli lähestulkoon täysin yhtenevää mittaustapojen välillä”, Hakala kertoo. ”Totesimme, että jos dataa voi kerätä jatkuvasti ja luotettavasti – ja ennen kaikkea näin helposti – niin Telian työkalun edut olivat meille selvät.”
Pilottikokeilu uudessa myymälässä
Toiseksi pilottikohteeksi valikoitui Vaasan uusi myymälä. Kokeilusta erikoisen teki se, että myymälä oli hiljattain muuttanut uusiin tiloihin, kauemmaksi Vaasan keskustasta.
”Vaasan myymälässä analyysi aloitettiin alkupisteestä. Telian työkalun avulla saimme reaaliaikaista dataa, joka oli vertailtavissa jopa viikkokohtaisesti. Kassakyselyiden muodossa vastaavaa datan keruuta olisi ollut mahdoton toteuttaa.”
Telian väkijoukkojen analyysin eli Crowd Insights for Retail -palvelun avulla nähtiin, paitsi mistä ihmiset uuteen liikkeeseen saapuivat, myös minä päivinä ja kellonaikoina asiakkaita virtasi paikalle tekemään ostoksia.
"Telian työkalun avulla saimme reaaliaikaista dataa, joka oli vertailtavissa jopa viikkokohtaisesti. Kassakyselyiden muodossa vastaavaa datan keruuta olisi ollut mahdoton toteuttaa.”
”Lisäksi kun yhdistetään Telian dataa esimerkiksi Tilastokeskuksen väestötilastotietoihin, voidaan selvittää asiakkaista demograafisia asioita kuten ikää. Näin voidaan suunnitella entistä tehokkaammin kohdennettuja mainoksia ja analysoida monipuolisemmin markkinatilannetta”, kertoo Telian asiantuntija Tiia Palvimo.
Tietoa väestön liikkumisesta on käyttänyt myös Naughty BRGR, esimerkiksi uusien ravintoloiden sijainnin valitsemisessa.
Tehokas työkalu mainonnassa
Pilottien jälkeen HalpaHalli on ottanut Telian analyysityökalun käyttöön kaikissa ketjun liikkeissä. Datasta on ollut hyötyä mainoskuvaston jakoalueiden suunnittelussa ja markkinoinnin optimoinnissa.
"Telian datan ansiosta olemme voineet muokata kuvastojen jakoalueita, mikä on tehnyt mainonnasta kustannustehokkaampaa."
”Kun tiedämme, mistä asiakkaamme tulevat, tiedämme, mistä heidät tavoittaa – ja mistä heitä ei kannata tavoitella. Telian datan ansiosta olemme voineet muokata kuvastojen jakoalueita, mikä on tehnyt mainonnasta kustannustehokkaampaa”, Hakala kertoo.
”Ymmärrämme myös paremmin myymälöiden kohderyhmiä. Kun tiedetään, minkä tyyppisiä asiakkaita liikkeissä käy, voidaan kuvastoja kohdistaa juuri heille sopiviksi. Jos esimerkiksi osa asiakkaistamme asuvat omakotitaloalueella, tiedämme jo sen puolesta tarkemmin, minkälaiset tuotteet heitä kiinnostavat verrattain vaikkapa keskustassa asuviin asiakkaisiimme.”
Sujuvaa ja vuorovaikutuksellista yhteistyötä
Yhteistyö Telian kanssa on sujunut hyvin Hakalan mukaan. HalpaHallin asiantuntijat voivat lukea Telian keräämää dataa dashboardista, jota on muokattu ketjun toiveiden mukaisesti.
”Telian asiantuntijat ovat olleet aktiivisia työkalun kehittämisen suhteen, minkä vuoksi tässä projektissa on ollut antoisaa olla mukana. Lisäksi annetun palautteen myötä dashboardin näkymää on kehitetty juuri meidän tarpeiden mukaan”, kertoo Hakala.
Haaste: HalpaHalli halusi tuntea asiakkaansa paremmin ja tunnistaa asiakasvirtoja, jotta mainontaa voitaisiin optimoida ja tehostaa. Aiemmin käytössä ollut kassakyselykäytäntö oli työläs tapa kerätä tarvittavaa tietoa.
Ratkaisu: Telian väkijoukkojen analyysin avulla asiakkaiden liikehdintää ja kohderyhmiä ymmärretään paremmin, minkä myötä voidaan tehdä dataan perustuvia ratkaisuja.
Hyödyt: HalpaHallin mainoskuvaston jakoalueita on voitu optimoida sekä varsinaisia mainosmateriaaleja on voitu paremmin kohdistaa asiakkaille kiinnostavimmiksi. Uusi ratkaisu kerää jatkuvasti dataa, minkä ansiosta markkinointi on aiempaa kustannustehokkaampaa.
Teksti: Sara Pitzén