Kaikki artikkelit yrityksille

Käänteentekevä kokeilu: Frans-robottikoira rakensi virtuaalimaailman autotehtaalta

3 min
Palvelurobottikoira Frans. Palvelurobottikoira Frans.

Mitä jos asiantuntija pääsisi työskentelemään suomalaiseen tehtaaseen mistä päin maailmaa tahansa? Telian ja Valmet Automotiven pilottihanke osoitti, että scifiltä kuulostava suunnitelma on pian todellisuutta.

Hitsausrobotit ovat kuuluneet jo vuosikymmeniä Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan vakiokalustoon, mutta kesäkuussa 2023 tehdas sai aivan uudentyyppisen robottivieraan.

Frans-palvelurobotti saapui paikalle tekemään lidar-skannauksen tehtaan innovaatiokeskuksesta, jossa kehitetään ja pilotoidaan ratkaisuja autotehtaan tarpeisiin.

Hypnoottisen sulavasti tepasteleva Frans on yksi VTT:n ja Telian MURO-innovaatiohankkeen robottitähdistä. 2,5-vuotinen MURO eli Multi-Purpose Robotics as Operator Business -hanke testasi 5G-robottien käyttömahdollisuuksia eri toimialoilla. Autotehtaan lisäksi kokeiluja tehtiin muun muassa kaivosteollisuudessa. 

Tehdasympäristöstä syntyi pelimaailma

Valmet Automotivella Fransin tehtävänä oli kiertää ympäri innovaatiokeskuksessa sijaitseva noin 70-neliöinen robottisolu, jossa on kolme jyhkeää hitsausrobottia. Frans skannasi alueen läpikotaisin muutamassa tunnissa ja kokosi näkemästään virtuaalimaailman. 

Lopputuloksena syntyi mittatarkka ”pelimaailma”, jota pääsee kiertämään VR-lasit päässä. Mallia on mahdollista tarkastella myös koneen näytöltä.

”Se, että virtuaalimaailma on robotin rakentama, on ihan uusi juttu. Maailman sisällä voi kohdata toisia asiantuntijoita ja olla vuorovaikutuksessa heidän kanssaan”, kertoo Telian liiketoiminnan kehitysjohtaja Marko Lepola, joka on myös yksi MURO-hankkeen vetäjistä.

Kävijä näkee muut virtuaalimaailmaan mukaan tulleet ihmiset avatar-hahmoina, joiden kanssa on mahdollista keskustella.

”Asiantuntijat voivat vaihtaa näkemyksiä vaikkapa tuotantolaitteiston ja prosessien yksityiskohdista.”

Pelimaailmassa liikkuminen VR-lasit päässä vaatii hieman totuttelua: ympärilleen voi katsella päätä kääntämällä. Liikkuminen onnistuu näppärimmin ohjaimella, jonka voi kohdistaa paikkaan, johon seuraavaksi haluaa mennä. Skannattu ympäristö ei muistuta videokuvaa, vaan se on hieman rakeinen ”pistepilvimalli”. Tekniikka on vielä kehitysvaiheessa, ja tulevaisuudessa se mahdollistaa yksityiskohtaisemman näkymän. 

VR-lasit korvaavat lentolipun

Industrial metaverse eli teollinen metaversumi on yksi tämän hetken kuumista puheenaiheista valmistavassa teollisuudessa. Valmet Automotive näkee uudessa teknologiassa paljon mahdollisuuksia.

”Meitä kiinnostavat etenkin paikkariippumaton työ ja mahdollisuus entistä joustavampaan toimintaan”, sanoo Valmet Automotiven strategiajohtaja Antti Havola.

Teollinen metaversumi mahdollistaisi sen, että huolto- ja korjaustöitä voisi hoitaa etäyhteyksien päästä – mistä päin maailmaa tahansa.

”Sen sijaan, että tarvitsemamme asiantuntija hyppäisi lentokoneeseen Japanissa, hän voisi osallistua ongelmatilanteen ratkaisemiseen etänä. Näin säästyisi aikaa, rahaa ja luonnonvaroja. Matkustuspäivien väheneminen vaikuttaa myös työhyvinvointiin.”

Uudet etätyömahdollisuudet olisivat valttikortti myös kilpailussa alan parhaista osaajista.

Myös koulutuksia ja myyntityötä voisi hoitaa etänä. Valmet Automotive on Mercedes-Benzin A-sarjan ja AMG-urheiluautojen sopimusvalmistaja, ja tavoitteena on saada myös jatkossa korkean profiilin asiakkaita.

”Asiakkaat haluavat tietää hyvin tarkkaan, millaisen tuotantolinjan voimme rakentaa. Tulevaisuudessa voisimme esitellä sen heille virtuaalisesti.”

Virtuaalimaailmassa on lupa tehdä virheitä

Metaversumi antaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet myös kokeilujen tekemiseen.

”Virtuaalimaailmassa voi harjoitella kaikenlaista ilman, että siitä on vaaraa ihmiselle tai ympäristölle. Myös tuotteen suunnittelu helpottuu, kun esimerkiksi koneen osaa voi sovittaa paikoilleen ja kokeilla, toimiiko se vai ei”, Havola sanoo.

Fransin tekemä malli näyttää innovaatiokeskuksen sellaisena, kuin se oli kesäkuussa. Jos robotti kuuluisi tehtaan vakiokalustoon, se voisi skannata alueen niin usein kuin on tarve. Myös alueen reaaliaikainen tarkasteleminen olisi mahdollista.

Palvelurobottikokeilua voi pitää uraauurtavana myös maailmanlaajuisesti. Marko Lepolan mukaan vastaavaa vuorovaikutteista kokonaisuutta ei ole toteutettu aiemmin missään. 

”Metaversumi tulee muuttamaan rajusti ja nopeasti työtapoja kovassa teollisuudessa.”

Antti Havola veikkaa, että siirtyminen testausvaiheesta käytäntöön tapahtuu 2–3 vuodessa. 

”Seuraava askel on asiakasprojektin vieminen metaversumiin. Me haluamme olla tässä kehityksessä eturintamassa.”

Palvelurobottikokeilu johti läpimurtoon – robotit jalkautuivat työpaikoille

2,5-vuotinen MURO-hanke vei palvelurobotit oikeisiin kohteisiin kuten ravintoloihin ja rakennustyömaalle. Hanke osoitti, että roboteille on tilausta.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Teollisuus