Kaikki artikkelit yrityksille

Nordecin laitteiden elinkaaren hallinta ja tietoturva paranivat Palvelulaitteiden avulla

4 min

Teräsrakenteita valmistavan Nordecin 600 työntekijän laitteiden elinkaaren hallinta helpottui, kun yritys siirtyi ”kytkylaitteiden” sijaan hankkimaan laitteet Telialta palveluna.  Laitteiden tietoturvallinen hävittäminen ei myöskään enää jää omalle vastuulle, kun Telia hoitaa sopimuksen mukaisesti paitsi Palvelulaitteen tietojen hävittämisen, myös niiden vastuullisen kierrättämisen.

Kuudessa eri maassa toimivan Nordecin valmistamia rakenteita ovat esimerkiksi Helsingin Kruunusillat ja Keskuskirjasto Oodin rungon siltarakenne. Suomen lisäksi yritys toimii Ruotsissa, Norjassa, Liettuassa, Puolassa ja Tsekeissä.

Rakennustyössä sattuu ja tapahtuu. Työn luonteen seurauksena laitteen päälle on ajettu traktorilla tai puhelin on aina silloin tällöin tippunut rakennustelineeltä viidestätoista metristä alas, Nordecin IT-päällikkönä toimiva Jari-Markus Forssell kertoo nauraen.

Palvelulaite helpotti laitteiden huolto- ja vaihtoprosesseja

Puhelimessa kulkevat kaikki työmaalla tarvittava informaatio ja työnjohtajat osallistuvat Teams-kokouksiin suoraan työmaalta. Kaikki data on pilvessä ja puhelimella tietoon pääsee kiinni juuri sieltä, missä sitä tarvitaan.

”Työntekijämme ovat ympäri Pohjoismaita ja aikaisemmin puhelimen hajoaminen aiheutti ylimääräisiä haasteita. Palvelulaitesopimuksen myötä laitteiden elinkaaren hallinta helpottui", kertoo Forssell tyytyväisenä.  

”Laitteet ovat käytännössä saman hintaisia kuin ”kytkyt”, mutta sillä erotuksella, että nyt on huolto- ja korjauspalvelu mukana. Ennen kaikkea tykkään siitä, ettei käyttöön jää vanhentuneita laitteita”

Nordecilla on Palvelulaitesopimuksen lisäksi ollut käytössään myös laajennettu loppukäyttäjäpalvelu, johon kuuluvat esimerkiksi loppukäyttäjätuki ja laitteiden elinkaaren hallintapalvelu.

Nordecin työntekijät hoitavat nykyisin itse huolto- ja korjaustilaukset suoraan portaalin kautta. Käytännössä uusi laite on ollut käyttäjällä jo seuraavan päivän aikana, eikä vanhoja laitteita ole enää jäänyt pyörimään nurkkiin tai käyttäjille. Forssellin työtä helpottaa myös se, että kaikki laitteet ovat ajantasaisesti nähtävillä portaalissa.

Palvelulaitteen selkeä hinnoittelu auttaa ennakoimaan kustannuksia

Telia Palvelulaite on kustannustehokas ratkaisu, koska laitteen kulut veloitetaan selkeänä kuukausiveloituksena. Kuukausiveloitukseen sisältyvät kaikki laitteen kustannukset ja mahdolliset lisätarvikkeet.

”Palveluna ostaminen yleistyy monilla toimialoilla, sillä yrityksen ydinliiketoiminnan ulkopuolelle kuuluvien toimintojen ulkoistaminen on kustannustehokkuuden lisäksi loistava tapa vapauttaa henkilöstön aikaa yrityksen ydinliiketoiminnan tarpeisiin”, kertoo Telia Palvelulaitteen palveluiden liiketoiminnasta vastaava Piia Walin-Roitto.

”Palvelulaite sisältää vakiona loppukäyttäjälaitteen peruspalvelut, kuten laiterekisterin, esiasennuksen, huoltopalvelun, vakuutuksen ja kierrätyksen. Lisäksi tarjoamme kattavan valikoiman laite- ja elinkaaren hallinnan asiantuntijapalveluita, joita tarjoamme myös osto- ja leasing-laitteille”, Walin-Roitto jatkaa.  

Telia Palvelulaite siis helpottaa asiakasyritystemme arkea ja ulkoistaa laitteiden elinkaaren hallintaan liittyviä ongelmia, tiivistää Telian asiakkuuspäällikkö Miika Lahti.

”Palvelulaitesopimuksen myötä laitehankintojen kustannukset eivät näy taseessa, vaan ne laskutetaan kerran kuukaudessa palveluna.” 

Kun laitteet hankitaan palveluna, asiakasyrityksemme säästyvät neuvotteluilta rahoitusyhtiöiden kanssa. Huolehdimme kaikesta asiakkaan puolesta. Laitteista aiheutuvat kulut ovat läpinäkyvämpiä, koska ne sisältyvät kuukausimaksuun. Rahoituspalveluiden kautta hankittaviin laitteisiin ei kuulu myöskään huoltopalvelua, vaan  niiden yhteydessä huoltoprosessi on hoidettava itse”, Lahti jatkaa.

Palvelulaite on vastuullinen ja tietoturvallinen valinta

Palvelulaitteiden käyttö tukee kestävää kehitystä ja auttaa tekemään vastuullisempia valintoja. Sopimuksen päättyessä Palvelulaite tyhjennetään Telian toimesta tietoturvallisesti ja kierrätetään joko jatkokäyttöön tai uusien laitteiden raaka-aineeksi.

Aikaisemmin Nordecin työntekjöiden suuren laitemäärän elinkaaren hallinta oli melko työlästä. ”Vaati oman hommansa, että nurkkiin kertyneet laitteet vietiin isompana satsina tietoturvalliseen romutukseen. Nyt laitteita ei pääse kertymään nurkkiin, eikä niistä tarvitse erikseen huolehtia”, kertoo Forssell.

Kännyköihin kertyy väistämättä erilaisia tietoja. Jos laitteet jäävät käyttäjän haltuun, siinä on aina riski, että tietoturvan piiriin kuuluvia tietoja jää niihin.

”Palvelulaitesopimuksen kanssa voimme olla varmoja, etteivät laitteet jää pyörimään maailmalle sisällä olevine tietoineen”, kiteyttää Forssell.

 

Haaste: Yrityksen työntekijät ovat ympäri pohjoismaita ja puhelinten hajotessa aiheutui ylimääräisiä haasteita akuutin ongelman korjaamiseksi. Lisäksi elinkaaren päähän tulleet laitteet vaativat erikseen huolta ja toimenpiteitä.

Ratkaisu: Palvelulaitesopimus helpottaa laitteiden elinkaaren hallintaa. Vahingon sattuessa uusi laite on ollut työntekijöillä käytännössä jo seuraavana päivänä. Elinkaaren loppuun päässeet laitteet eivät enää keräänny yrityksen nurkkiin ja niiden tietoturvallisesta hävittämisestä ei tarvitse erikseen huolehtia.

Hyödyt: Sujuva prosessi vapauttaa IT-päällikön työaikaa tärkeämpään toimintaan. Huolto- ja korjauspalvelu toimii mutkattomasti, eikä työmailla jäädä pidemmäksi ajaksi ilman toimivia työkaluja. Laitteet tietoineen eivät jää enää myöskään pyörimään nurkkiin.

Palvelulaitteet myös kansainvälisiin toimipisteisiin

Toimiiko yrityksenne kansainvälisesti? Toimitamme palvelulaitteita moniin maihin myös Pohjoismaiden ulkopuolella.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Palvelulaite