Laitteet näppärästi palveluna – myös kansainvälisiin toimipisteisiin
Palvelulaitteet ovat jo monessa yrityksessä tuttu konsepti. Harva kuitenkaan tietää, että palvelulaitteita voi tilata myös yrityksen ulkomailla sijaitseviin toimipisteisiin. Kansainväliset palvelulaitteet helpottavat laitekannan hallintaa entisestään.
Kun päätelaitteet hankitaan palveluna, saadaan samalla kätevästi ulkoistettua tarvittavat esiasennukset, vakuutukset ja huolto sekä varmistetaan, että laite kierrätetään tietoturvallisesti sen elinkaaren päätyttyä.
”Palvelulaite pohjautuu siihen ideaan, että asiakasta laskutetaan kuukausittain laitteista käyttäjämäärien mukaan. Kuukausihintaan sisältyvät laitteiden lisäksi myös sovitut palvelut, jotka tukevat laitteen käyttöä”, kertoo Telian laiteliiketoiminnan päällikkö Mikko Koljander. Kun yritys valitsee kansainväliset palvelulaitteet, niistä ja elinkaaren aikaisista palveluista huolehtii sama luotettu kumppani myös Suomen rajojen ulkopuolella.
”Vaikka palvelu ei ole saatavilla kaikkialla globaalisti, toimitamme palvelulaitetta moniin maihin myös Pohjoismaiden ulkopuolella. Palvelulaitteet voi tilata EU-alueelle esimerkiksi Saksan, Italian tai Irlannin konttoreille”, kertoo Koljander.
Palvelulaitteet helpottavat kustannusten ennakointia
”Kertahallintamalliin verrattuna palvelulaitteet helpottavat budjetointia ja vähentävät laitteiden hallintaan liittyviä yllätyksiä. Palvelulaitemallissa niin yritys kuin sen työntekijät pysyvät perillä siitä, milloin laitteita uusitaan. Näin ne voidaan budjetoida tarkasti ja käyttäjille on selkeää, että jokainen saa uuden laitteen esimerkiksi joka toinen vuosi”, Koljander kuvailee.
Kansainvälisille toimijoille palvelulaite on yksinkertainen valinta, sillä hinnoittelu, sopimus ja palvelumalli ovat samat kuin Suomessakin. Näin jokaista ulkomaista toimipistettä varten ei tarvitse solmia erillistä sopimusta tai etsiä uutta toimittajaa.
Jopa 99 % kännyköiden materiaaleista voidaan kierrättää
Monessa yrityksessä päätös vaihtaa palvelulaitteisiin on ollut myös tapa tukea kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyviä tavoitteita. Palvelulaitteen käyttöiän päättyessä Telia huolehtii, että laite päätyy joko tietoturvallisen tyhjennyksen kautta uudelle käyttäjälle tai se kierrätetään uusien laitteiden raaka-aineeksi.
”Palvelulaitteiden sopimuskaudet ovat maasta riippuen 24 tai 36 kuukautta. On merkittävä ympäristöteko, kun työpuhelinta ei vaihdeta joka vuosi. Suurin osa laitteiden CO2-päästöistä aiheutuu nimittäin uusien laitteiden tuotannosta”, Koljander toteaa.