Kaikki artikkelit yrityksille

Napapiirin Kuljetus Oy digitalisoi toimintojaan Telian palveluiden avulla

3 min

Lappilainen maansiirtoalan yritys Napapiirin Kuljetus Oy päätti parantaa toimintojensa laatua niitä digitalisoimalla. Apuna olivat Telian monipuoliset palveluratkaisut ja paikallinen yhteyshenkilö. 

“Voiko tietoturvaa edes mitata rahassa?” Napapiirin Kuljetus Oy:n talouspäällikkö Minna Rautapää pohtii. 

Rautapää on toiminut tehtävässään reilun vuoden verran, mutta sinä aikana muutoksia on tehty paljon ja yrityksen järjestelmiä päivitetty vastaamaan nykypäivän tarpeita. Tärkeimpiä uudistuksia ovat olleet tietoliikenneverkon modernisointi ja tietoturvan parantaminen. Tuoreen talouspäällikön mieltä lämmittää varmuus siitä, että suojaamattomia kohteita ei enää ole. 

Uudistusten avulla on myös päästy eroon palveluiden hajanaisuudesta ja toimintojen päällekkäisyyksistä. Kun palvelut on keskitetty yhdelle toimittajalle, kokonaisuus on helpommin hallittavissa. 

“Parin viime vuoden aikana olemme tehneet tiivistä yhteistyötä ja kehittäneet yhdessä Napapiirin Kuljetuksen prosesseja. Samalla kun he ovat siirtyneet yhä enemmän tiedolla johtamiseen, tarve meidän palveluillemme on kasvanut”, Telialla Lapin alueen paikallisjohtajana työskentelevä Vesa Huhtaniska kertoo. 

Digitalisaatio tuo säästöjä

Lappilaisten ammattikuorma-autoilijoiden perustama Napapiirin Kuljetus Oy on toiminut Lapin läänin alueella vuodesta 1967 asti. Kuljetustilauskeskuksena aloittanut yritys on vuosien saatossa laajentanut toimialaansa maanrakennusurakointiin ja polttoainekauppaan. Nykyään Napapiirin Kuljetuksella on Lapissa kahdeksan aluetoimipistettä ja tytäryhtiö Ruotsissa. Asiakkaina on niin yrityksiä kuin yksityisiä toimijoita. 

Tovi sitten perinteikkäässä yrityksessä havahduttiin siihen, että sen työntekijöiden käytössä olevat mobiililaitteet ja tietokoneet olivat päivittämisen tarpeessa. Laitteita oli hankittu sieltä sun täältä, eikä niiden toimivuudesta aina ollut takeita. 

”Laitekanta oli osin vanhentunutta, mikä vaikutti toimintavarmuuteen ja käytettävyyteen”, Rautapää kuvailee.

Asia korjattiin Telian palvelulaitemallin avulla. 

“Yrityksen työntekijät saivat käyttöönsä modernit päätelaitteet. Ajantasaisissa laitteissa ohjelmistojen päivitykset ja tietoturva ovat kohdillaan”, Huhtaniska kertoo. 

“Telian palveluilla olemme tavoitelleet ensisijaisesti laatua, emme niinkään kustannussäästöjä. Säästöt tulevat vähitellen prosessien tehostumisen kautta. Digitalisaatio ja toimivat tietoliikenneyhteydet sujuvoittavat kaikkien työskentelyä. Ajan säästyminen säästää lopulta myös euroja”, Rautapää summaa.

Sähköisillä ratkaisuilla eteenpäin

Napapiirin Kuljetuksen työntekijät ovat kiitelleet sähköisiä uutuuksia. Käytössä oleva digitaalinen asiakaspalveluratkaisu Kontakti M on helpottanut merkittävästi työn hallintaa ja sähköinen allekirjoitus tuonut nopeutta prosesseihin. 

Kehuja saa myös Telian paikallinen yhteyshenkilö.

“Saman henkilön kanssa asioidessa ei tarvitse aina aloittaa alusta. Vesa tuntee yrityksemme taustan. Moni asia on helpompi hoitaa kasvokkain kuin videopuhelun välityksellä”, Rautapää toteaa. 

Vaikka yrityksen toimintoja on jo modernisoitu laajalti, paljon on vielä edessä.

“Saamme jatkuvasti Telialta tietoa siitä, mitä palveluita ja ratkaisuja on olemassa. Tieto on meille arvokasta, vaikka kaikkea ei voisikaan toteuttaa heti. Mottomme on katsoa tulevaisuuteen – myös tietoliikenneasioissa.”

Lataa palvelulaite-, ja tavoitettavuus -oppaat ja löydä vinkit yritystoiminnan tehostamiseen

Haaste: Vanhentunut ja sekalainen laitekanta ja osittain päällekkäiset palvelut eri toimittajilta. 

Ratkaisu: Keskittäminen Telian palveluihin. Tietoliikenneverkko ja sen tietoturva modernisoitiin sekä otettiin käyttöön Telian palvelulaitemalli, asiakaspalveluratkaisu Kontakti M, sähköinen allekirjoitus ja sähköpostin salaus.

Hyödyt: Sujuvammat työprosessit säästävät aikaa ja sitä kautta kustannuksia. Ajantasaiset laitteet, toimivat ohjelmistot ja aukoton tietoturva tekevät työskentelystä tehokasta ja turvallista. 

Huom! Telian Kontakti M-ratkaisu korvautuu Smart Connect -ratkaisulla vuoden 2023 kuluessa

Kuvittele sujuvampi työpäivä

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen. Yksi ICT-kumppani riittää.

Tutustu ICT-palveluihin
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Kilpailukyky Vaihdepalvelut ja tavoitettavuus Tietoturva Palvelulaite Asiakastarinat