ICT saattaa kuulostaa isolta ja epämääräiseltä kokonaisuudelta. Yrityksen arjessa ICT kuitenkin tarkoittaa yksinkertaisesti tietojenkäsittelyyn tarkoitettuja välineitä. Kun tekniikka toimii, työntekijäsi voivat keskittyä yrityksesi menestyksen rakentamiseen.
ICT on lyhenne englanninkielisestä ilmauksesta information and communications technology, joka tarkoittaa suomeksi tieto- ja viestintäteknologiaa. ICT:hen luetaan kaikki digitaaliset lähetysteknologiat ja viestintätavat sekä niitä varten olemassa olevat laitteet.
Investoi työntekoon, älä laitteisiin
Puhelimet, tietokoneet ja muut laitteet ovat konkreettisin osa yrityksen ICT:tä. Yrityksen laitteet tulisi aina valita yrityksesi liiketoiminnan mukaan: sovelluskehittäjä tarvitsee järeämmällä kapasiteetilla varustetun tietokoneen kuin esimerkiksi kauneudenhoitoalan ammattilainen. Paljon rakennustyömailla liikkuvalle iskunkestävällä suojakuorella varustettu tabletti on hyvä valinta, kun taas julkisissa kulkuvälineissä työskentelevä tarvitsee vastamelukuulokkeet ja tietosuojakalvon näyttöönsä.
Laitteet on hyvä vaihtaa uudempiin riittävän usein. Teknologia menee nykyään eteenpäin kovaa vauhtia, eivätkä vuosia vanhat tietokoneet, puhelimet ja tabletit pysy modernin työn perässä. Siksi laitteiden ostaminen omaksi ei välttämättä ole paras tapa hankkia työvälineitä.
Telialla laitteet voi hankkia kuukausimaksullisena palveluna, jolloin yritys saa uudet laitteet käyttöönsä säännöllisin väliajoin. Palveluna hankittavan laitteen hinta sisältää huoltopalvelun ja vakuutuksen, ja huollon ajaksi työntekijä saa käyttöönsä lainalaitteen. Työnteko ei siis keskeydy pitkäksi aikaa, vaikka vahinko sattuisi. Lisäksi läppärit voi tilata esiasennettuina tietoturvapäivityksillä, ja vanhat laitteet tyhjennetään täysin kaikista yrityksen tiedoista. Näin työntekijäsi voivat keskittyä laitehuolien sijaan tuloksen tekemiseen.
Tutustu kaikkiin ICT-ratkaisuihimme
Valikoi yhteydet tarpeen mukaan
Netti on nykypäivänä samanlainen perushyödyke kuin vesi tai sähkö, eikä mikään yritys tule ilman sitä toimeen. Paljon reissussa tai kotona työskentelevälle soveltuu SIM-kortilla toimiva mobiilinettiliittymä. Yksinyrittäjä pärjää useimmiten mobiililla ratkaisulla.
Kiinteää yhteyttä puolestaan suositellaan silloin, kun netin käyttäjiä on yrityksessä useampi, sekä silloin, jos netti on yrityksen liiketoiminnan kannalta erityisen merkittävässä roolissa. Kiinteä yhteys takaa nimittäin suuremman kapasiteetin ja paremman luotettavuuden kuin mobiili netti. Ehdoton lisäpalvelu kaikkiin nettiliittymiin on palomuuri, joka pitää ulkopuoliset loitolla yrityksen asiakastiedoista ja liikesalaisuuksista.
Paljon reissaava ja tien päällä nettiä käyttävä hyötyy Telian Nettikortista. Sen avulla Telian puheliittymän nettipakettia ja sen isoa EU-datapakettia voi käyttää erillisellä sim-kortilla myös tabletissa tai tietokoneessa. Nettikortilla ei ole puheominaisuutta, mutta sillä voidaan lähettää teksti- ja multimediaviestejä, jotka laskutetaan käytön mukaan.
Helpota työpäiviä pilvisovelluksilla
Moderniin työhön kuuluu se, että töitä voi tehdä myös työpaikan ulkopuolella. Tarjoamalla etätyömahdollisuuden parannat kilpailuasemaasi, sillä se lisää työntekijöiden tyytyväisyyttä ja tehokkuutta.
Pilvipalvelut, kuten Microsoft 365 -sovellukset, takaavat pääsyn tiedostoihin mistä tahansa. Lisäksi sekä yrityksen että asiakkaiden tiedot ovat paremmassa tallessa pilvessä kuin tietokoneen kovalevyllä – pilvestä tiedostot ovat palautettavissa, vaikka laitteelle kävisi hassusti.
Microsoft 365 -pilvisovelluksiin kuuluu esimerkiksi Teams, jossa voi keskustella työkavereiden kesken sekä muokata yhteisiä tiedostoja. Sovellus mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman yhteistyön sekä omien projektien helpon hallinnan.
Yritysten viestintä- ja asiakaspalveluun toimiva ja moderni ratkaisu on pilvipohjainen Smart Connect. Palvelu soveltuu kaiken kokoisille yrityksille ja se sisältää lukuisia ominaisuuksia tavoitettavuuden hallintaan sekä työntekijä- että yritystasolla. Ainutlaatuista palvelussa on sen visuaalinen työkalu, jolla yritykseen tulevien puheluiden reitityksiä ja ominaisuuksia (mm. aikaohjaukset, tiedotteet ja sms-vastaukset) voidaan luoda ja hallinnoida todella helposti.
Smart Connect -palvelun raportoinnin avulla asiakaskokemusta on mahdollista seurata ja kehittää. Ratkaisun voi myös linkittää esimerkiksi kalenteriin, Microsoft Teamsiin ja yrityksesi muihin järjestelmiin.