Kaikki artikkelit yrityksille

Sisälogistiikka kehittyy vauhdilla – edelläkävijät ovat jo pitkällä

4 min
Telian Kia Seppi Telian Kia Seppi

Nykyaikainen teknologia ja reaaliaikainen data ovat menestyneiden teollisuusyritysten salaisuus. Keskeisessä roolissa tuottavuuden kasvattamisessa on tiedolla johtaminen, kirjoittaa Telian New Business Designer Kia Seppi blogissaan.

Suomalaisissa teollisuusyrityksissä tuotannon kehitykseen on panostettu, mutta sisälogistiikassa voi olla paljonkin petrattavaa. Sisälogistiikka käsittää varastointiin ja materiaalisiirtoihin liittyvät työvaiheet sekä näihin kytkeytyvät tietojärjestelmät ja datan. Avain sisälogistiikan tuottavuuden kasvuun eivät ole uudet tietojärjestelmät tai tilat, vaan tiedolla johtaminen, prosessit, tavoiteasetanta ja ihmiset.

Tämä on yksi keskeisistä Sisälogistiikan megatrendit -tutkimuksen löydöksistä. Telia toteutti tutkimuksen yhdessä JAMKin ja Logistiikan konsulttiyritys Ziirron kanssa. Lähetimme kyselyn tuhannelle logistiikassa päättävässä roolissa olevalle. Saimme kasaan upeat 157 vastausta.   

Vastauksissa korostuu se, että toiminnan kehitys vaatii ajantasaista ja merkityksellistä tietoa, tuottavuuden parantaminen puolestaan hyvää tiedolla johtamista. Kovat tulokset saadaan aikaan pehmeillä keinoilla, ja onnistuneet automaatioinvestoinnit ja uudet tietojärjestelmät vaativat taakseen toimivat prosessit.

Kuten eräs tuotannonjohtaja sen sanoittaa: ”Jos automatisoidaan työtapoja ilman prosessien kehittämistä, saadaan aikaan automaattinen kaaos.”

Tiedon saavutettavuudessa ongelmia

Olen viime keväästä asti työskennellyt Telian teollisuuden ratkaisujen tiimissä. Tavoitteenani on ymmärtää, millaisten ongelmien parissa suomalaiset teollisuuden ja tukkukaupan organisaatiot painivat tuotannossa ja sisälogistiikassa. Sisälogistiikan megatrendit -kysely paljasti paitsi ajankohtaisia menestyksen työkaluja myös huolenaiheita. Kyselytutkimuksen jatkoksi pääsimme tekemään aihepiiristä kymmeniä lisähaastatteluja.

Ajantasaisen tiedon tärkeys tiedostetaan, mutta teemaan liittyy myös haasteita. Osa teollisuuden ja tukkukaupan vastaajista kertoo, että tietoa on runsaasti. Sitä on jopa niin paljon, että kaikkea ei ehditä hyödyntää. Toisaalta sisälogistiikan prosesseista on tunnistettavissa kohtia, joista tietoa ei saada lainkaan tai korkeintaan manuaalisen, pistemäisen seurannan kautta. Voidaan siis vetää johtopäätös, että tiedon saavutettavuus ja käytettävyys ovat yleinen ongelma.

Tavallista on sekin, että tieto siiloutuu eri järjestelmiin tai se ei kulje tiimi- tai toiminnerajojen yli, esimerkiksi tuotannon ja logistiikan välillä. Aina tieto ei kulje edes oman tiimin sisällä.

Parempi tiedonkulku auttaisi monin tavoin. Kun tieto kulkee, tiedetään mitä työkaveri tekee, ei tehdä turhaan päällekkäistä työtä ja voidaan reagoida tuotannon tilanteeseen.

Yritykset jakautuvat kahteen ryhmään

Kiinnostava havainto sekä tutkimuksen että haastattelujen perusteella on, että suomalaisyritykset jakautuvat selkeästi kahteen ryhmään: edelläkävijöihin ja perässätulijoihin. Kenttä on polarisoitunut.

Suomessa on yrityksiä, jotka ovat tyytyväisiä nykytilaan. Ne eivät halua kehittää digitaalisia prosessejaan, vaikka se mahdollistaisi esimerkiksi automaatioasteen kasvattamisen.

Samanaikaisesti edelläkävijät kehittävät toimintaansa, investoivat automaatioon ja panostavat henkilöstönsä osaamiseen. Edelläkävijät hyödyntävät reaaliaikaista dataa. Näissä yrityksissä on yleensä tehokkaat ja toimivat prosessit sekä motivoituneita ja kehityshaluisia ihmisiä. Kun riittävä tahtotila on olemassa, pystytään ottamaan nopeita loikkia.

Edelläkävijät juoksevatkin jo kovaa. Reilu kolmannes Sisälogistiikan megatrendit -tutkimukseen vastanneista organisaatioista hyödyntää tai on kiinnostunut reaaliaikaisen sisäpaikannuksen ja videoanalytiikan mahdollisuuksista. Sen avulla halutaan tehostaa sisälogistiikkaa. Reaaliaikainen tieto mahdollistaa myös sen, että tekoälyn voi valjastaa toiminnan optimoimiseen.

Edelläkävijöiden toivelistalla ovat nykyistä paremmat mittarit. Jos logistiikan tehokkuudesta olisi enemmän tietoa, voitaisiin saavuttaa parempia tuloksia ja luoda entistä tehokkaampia palkitsemismalleja henkilöstölle. Tuotannossa dataa saadaan jo laajasti, mutta logistiikasta huonommin. Esimerkiksi keräilyn sujuvuudesta tai lähettämön tilanteesta monilla organisaatioilla ei ole dataa, saati mittareita.

Videoanalytiikan ja sisäpaikannuksen tarjoama reaaliaikainen seuranta ovat alan uusimpia teknologioita, jotka auttavat myös fyysisen maailman haasteissa. Niitä ovat esimerkiksi varastopinta-alan käyttö ja optimointi. Näillä teknologioilla voidaan vähentää manuaalista työtä, kun vältetään tarkastuskäynnit, optimoidaan reitit ja automatisoidaan jopa skannaaminen.

Jotta edelläkävijät menestyisivät myös tulevaisuudessa, logistiikan tulee pystyä vastaamaan tuotannon tarpeeseen joustavasti. Avainasemassa on ennustettavuus ja mahdollisuus simuloida tuotantoa. Silloin on mahdollista varautua ennalta, ei vain reagoida. Logistiikan seuraava taso muodostuu kyvystä nähdä jo pidemmälle. Ja tähänkin tarvitaan tiedolla johtamista.

Kia Seppi

New Business Designer, Industrial Solutions, Telia Data & AI Solutions

kia.seppi@teliacompany.com / +358 40 302 6629

Suomi jää tuottavuuskilpailussa jälkeen

Sisälogistiikan megatrendit lääkkeeksi?

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tekoäly