Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Parempaa liiketoimintaa teknologian avulla

4 min
Timo työskentelee Telia Cygaten Network Technology -tiimin esihenkilönä.

Telia Cygaten Network Technology-tiimin esihenkilö Timo siirtyi urallaan vuosi sitten jo kolmatta kertaa Telia Cygaten palvelukseen. ”Kasvupolkua minulta löytyy Cygaten lisäksi myös muista yrityksistä sekä emoyhtiö Telialta. Teknisestä asiantuntijaroolista minulla on 15 vuoden kokemus, tämän lisäksi esihenkilöroolista minulta löytyy neljän vuoden kokemus sekä muuta osaamista palveluiden hallinnasta."
 

Labraopinnoista ja työharjoittelusta hyvää käytännönkokemusta

Timo valmistui vuosituhannen vaihteessa Helsingin teknillisestä oppilaitoksesta elektroniikka- ja automaatiolinjalta. Samalta vuosikurssilta valmistuivat viimeiset teknikot ja tämän jälkeen oppilaitoksista tehtiin AMK-muotoisia. 

Työharjoittelut Timo koki todella hyödyllisiksi. Hän oli koulutuksen linjanvaihdon vuoksi kaksi kertaa 9kk pituisessa työharjoitteluissa teollisuusalan globaalissa yrityksessä ja sai sieltä perspektiiviä ja hyvää kokemusta opiskeluihin.  
 
”Minut rekrytoitiin heti opintojeni päätyttyä Soneralle, jossa aloitin kenttähommissa. Vastasin yritysten puhelinvaihteiden ylläpidosta ja yksi asiakkaani oli kansainvälinen hotelliketju. Suuren remontin myötä hotellista tuli viiden tähden hotelli, jonka teknisenä palvelupäällikkönä aloitin vuoden päästä valmistumiseni jälkeen. Pari vuotta myöhemmin siirryin tuotekehitykseen, jossa vastuunani olivat mm. IP-puhelinjärjestelmät."
 

Asiantuntijatehtävistä tiiminvetäjäksi

Timo siirtyi TeliaSoneralta Cygatelle kesällä 2005 asiantuntijaksi suunnittelemaan ja käyttöönottamaan VOIP-järjestelmiä sekä videoneuvottelulaitteita. Pian sen jälkeen Timon esihenkilö kuitenkin lähti Cygatelta kilpailijalle ja houkutteli hänet mukaansa. Timo tarttui tilaisuuteen, ja viihtyi uusissa tehtävissä neljä vuotta.

”Vuonna 2011 minut houkuteltiin takaisin Cygatelle viestintäratkaisuporukkaan, jossa työskenteli vanhoja tuttuja myös Telialta. Pääsin kehittämään Ciscon videoneuvotteluratkaisuja ja opiskelin uusia Cisco-sertifikaatteja Cygatella”, Timo muistelee. 
 
Vuonna 2015 viestintäratkaisuyksikkö siirrettiin takaisin Telialle, jolloin Timo siirtyi 18 muun cygatelaisen mukana emoyhtiön puolelle töihin. Seuraavana vuonna Timo aloitti Telialla kahdeksan hengen tiimin vetäjänä Contact Center -ratkaisujen L3-tukea tekevässä tiimissä. Tämä oli Timon ensimmäinen esihenkilörooli, sillä viimeiset 15 vuotta Timo oli toiminut asiantuntijatehtävissä. 

”Uudessa positiossa pystyin vaikuttamaan myös asiakaskokemukseen, koska tunsin tarjotut palvelut hyvin."

Tiiminvetäjän roolin lisäksi Timolle kuului järjestelmäomistajuus sekä palvelunhallintarooli: ”Uudessa positiossa pystyin vaikuttamaan myös asiakaskokemukseen, koska tunsin tarjotut palvelut hyvin. Esimerkiksi kun konesalissamme vanha verkko oireili, palvelun vastuullisena totesin, että se pitää korjata koska asiakaskokemus kärsi jo pahasti."

Timo teki verkkopuolen asiantuntijoiden kanssa ehdotuksen mitä heidän mielestä pitäisi tehdä vanhalle verkolle. Asiat korjattiin rakentamalla uusi Cisco ACI -teknologiaan perustuva konesaliverkon pätkä ja kaikki olivat lopulta tyytyväisiä – myös asiakkaat.

”Tämä opetti minulle, että asioita saa muutettua kun esittää asiat selkeästi, sisältäen ongelmankuvauksen, korjausehdotuksen ja edes viitteellisen budjetin”, Timo lisää. 

Viimeiset pari vuotta Telialla Timo toimi Service Managerina ja hänen vastuulleen kuului kolmen eri maan Telepo VIP-käyttäjät, joita oli yhteensä 750 000. 
 

Kolmas kerta toden sanoo – Telialta takaisin Telia Cygatelle

Timo kertoo ettei hän ollut varsinaisesti etsimässä uutta työtehtävää, kun hän vuosi sitten kuuli Telia Cygatella avoinna olevasta esihenkilöpestistä ja kiinnostui: ”Tehtävä kuulosti mielenkiintoiselta, joten menin haastatteluun ja sain paikan. Olin kuullut Cygaten aikaisemmasta organisaatiomuutoksesta, eikä uudella tiimilläni ollut ollut esihenkilöä vähään aikaan. Koin, että voisin tuoda rauhallisuutta tilanteeseen."

"Näen vahvuutenani nykyroolissa aikaisemman kokemukseni sekä Telialla että Cygatella. Cygate on yrityksenä muuttunut vuosien saatossa moneen kertaan, mutta edelleen tunnistan sen palon asiantuntijoissa, josta Cygate on aina ollut asiakkaiden piirissä tunnettu,” Timo kertoo ylpeänä. 

”Huippuosaajina meillä on yhteinen tavoite ja palo saada asiakkaat tyytyväisiksi. Pääsen hyödyntämään kasvupolullani oppimiani asioita nykyisessä roolissani ja se motivoi minua jokapäiväisessä työssäni.”

Timo nauttii työssään erityisesti muiden auttamisesta ja yhdessä tekemisestä. ”Parasta työssäni on, että saan tehdä töitä huippuosaajien kanssa ja että pystyn ammattitaidollani auttamaan muita ammattilaisia, niin tekniikan kuin muidenkin alojen ammattilaisia Telia Cygatella," Timo kertoo.

"Huippuosaajina meillä Cygatella on yhteinen tavoite ja palo saada asiakkaat tyytyväisiksi. Koen, että ymmärrys Cygaten historiasta ja emoyhtiön vaatimuksista on suuri etu nykyisessä työssäni. ​Pääsen hyödyntämään kasvupolullani oppimia asioita nykyisessä roolissani ja se motivoi minua jokapäiväisessä työssäni.”

 

Me olemme Telia. Me luomme parempaa asiakasymmärrystä teknologian avulla.

Kiinnostuitko?

Löydät meiltä Telialta monipuolisesti eri uramahdollisuuksia – katso avoimet työpaikkamme.

Avoimet työpaikat
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Asiantuntijana Telialla
Edellinen artikkeli
Parempaa asiakasymmärrystä datan avulla
Asiakaslähtöisen datagurun Heli Ollilaisen vastuulla on markkinoinnin ja liiketoiminnan kehitys ...
Seuraava artikkeli
Kesätyö laskunselvityksessä – uuden oppimista ja vaihtelevuutta
Jimi Hiltunen on jo viidettä kesää Telialla kesätöissä. ”Täällä kannustetaan onnistumissa ja ...