Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Kesätyö laskunselvityksessä – uuden oppimista ja vaihtelevuutta

4 min
Jimi Hiltunen on viihtynyt jo viisi kesää Telialla kesätöissä. ”Täällä sinua kannustetaan onnistumissa ja tsempataan.”

Kesätyöblogi

Viime kesänä sain jo viidettä kesää putkeen astua tutuksi tulleeseen Telian Lahden toimistoon.

Ensimmäiset kolme kesää vietin Telian yritysasiakaspalvelussa, jossa tempoa ja tapauksia riitti nuorelle miehelle. Neljäntenä kesänä päädyin tiimiin, jossa yhteydenottojen vastaanottamisen sijasta ollaan itse yhteydessä yritysasiakkaisiin.

Viime kesänä, viidentenä kesurivuotenani käännettiin uusi sivu Telia-taipaleellani, kun uusi mahdollisuus avautui Telian yrityslaskutuksessa. Tämä osoittautui aivan erilaiseksi, kuin mitä ennakkoluuloni työstä aluksi olivat. 


Ongelmanratkaisutaidot käyttöön

Aikaisemmat kokemukseni laskutuksesta olivat peräisin yritysasiakaspalvelusta, jossa laskutukselliset tehtävät suurimmaksi osaksi tarkoittivat maksukehotusten selvittelyä sekä hyvittelyä puhelimitse asiasta mahdollisesti hieman tuohtuneen asiakkaan kanssa. Odotin, että laskutusasiantuntijana työ olisi vastaavanlaista, mutta olinkin ihan väärässä tämän suhteen.

”Tässä työssä ei tarvitse olla kirjanpitäjä tai koodari, vaan pikemminkin sinnikäs ja halukas ratkaisemaan ongelmia.”

Laskutuksessa selvitettävät tapaukset osoittautuivatkin paljon mielenkiintoisemmiksi sekä syvempää järjestelmäosaamista vaativimmiksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tarvitsisi olla joku talous- tai IT-guru.

Itse asiassa tässä työssä ei tarvitse olla kirjanpitäjä tai koodari laisinkaan, vaan pikemminkin sinnikäs ja halukas ratkaisemaan ongelmia laskunselvitystyössä sekä valmis opiskelemaan ja käyttämään erilaisia järjestelmiä.


Asiakascasejen selvittelyä ja sidosryhmien kanssa sparraamista

Mitä työ laskunselvityksessä sitten käytännössä on? Työpäivä oli mahdollista aloittaa joustavasti aamulla klo 7-9 aikoihin. Kovasti uhosin, että aloittaisin työt ajoissa, jotta pääsisin vapaalle aikaisemmin, mutta monesti unet vain veivät voiton. Onneksi työ oli joustavaa eli päivä lähti käyntiin noin yhdeksän maissa.

Työ oli myös modernisti paikasta riippumatonta, joten työnteko onnistui joustavasti joko etänä tai paikan päällä toimistolla. Itse tykkäsin työskennellä etänä mutta kävin myös säännöllisesti toimistolla, sillä ilmastointia ja työkavereita tuli nopeasti ikävä. 

”Työnteko onnistui joustavasti joko etänä tai paikan päällä toimistolla.”

Aamun ensimmäiset tunnit kuluivat nopeasti joko solun yhteisellä palaverilla tai asiakascasen selvittämisellä. Selvitystyö saattoi olla esimerkiksi asiakkaan useamman tuhannen euron roaming-laskun selvitystä, mahdollisen hyvitettävän summan laskeskelua Excel-työkalulla, asiakkaalle kommunikointia (yleensä sähköpostitse), sidosryhmien kanssa selvityscasen sparraamista tai projekteista palaveeraamista.

Aamun töiden jälkeen täytettiin masu mukavasti työnantajan lounasetua hyödyntäen ja kollegoiden kanssa kuulumisia vaihtaen. 

Päivällä saattoi olla luvassa samaa kuin aamulla, mutta tilanteesta riippuen oli mahdollista myös edistää omaan työhön liittyvää projektia – kuten aikaisempi laskutuksen kesuri Anna Lehtinen oli päässyt tekemään – tai kehittää itseään uuden opiskelulla. Itse pääsin loppukesästä harjoittelemaan Wholesale-laskutusta, jonka tekemistä olenkin jatkanut kesän jälkeen. 


Viidettä kesää Telialla – tänne on helppo tulla, mutta vaikea lähteä

Telialla useampana vuonna olleena voin sanoa, että tänne on helppo tulla, mutta täältä on vaikea lähteä. Täällä sinut otetaan avosylin vastaan sekä pidetään huolta, että pääset osaksi työyhteisöä heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

Eikä ole väliä oletko kesätyöntekijä vai et. Tästä hyvänä esimerkkinä olkoot Telian laajat työsuhde-edut, kuten lounasetu, työterveydenhuolto sekä liikunta- ja kulttuuriedut, joista myös kesätyöntekijätkin pääsevät nauttimaan. 

”Telialla kukaan ei ole "kesähessu" – täällä sinua kannustetaan onnistumissa ja tsempataan.”

Toisena hyvänä esimerkkinä on ilmapiiri ja työyhteisö: Telialla kukaan ei ole ”kesähessu” ellei halua niin itseään kutsuttavan. Täällä sinua kannustetaan onnistumissa ja tsempataan, jos vaikka tuntuu, ettei hommat lähde millään etenemään. 

    Lue lisää yhteisöllisyydestä ja oppimisen kulttuuristamme

Hyvä tunne on se, kun työpäivän jälkeen onkin kuin uusi ihminen – kiitos kollegoiden tuen ja positiivisten onnistumisten – vaikka aamulla olisi herännyt väärällä jalalla, eikä kahvikaan tuntunut aamulla tippuvan tarpeeksi nopeasti.

Tällaisten hyvien tunteiden ansiosta tämä viides kesä Telialla ei varmastikaan ollut osaltani vielä viimeinen.
 

Jimi Hiltunen kesätyöntekijä Telialla

Jimi Hiltunen on opiskellut tietojenkäsittelytieteitä Helsingin yliopistossa syksystä 2022 lähtien. Jimi työskentelee tälläkin hetkellä Telialla – kesätyö laskunvälityksessä poiki Jimille työpaikan opintojen ohelle. Lue lisää Jimin LinkedIn-profiilista.

 

Kun sinä kasvat, kasvamme mekin. Telia.

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Kesätöissä Telialla
Edellinen artikkeli
Parempaa liiketoimintaa teknologian avulla
Timolla on pitkä uratausta Telialla niin Cygaten kun emoyhtiön puolelta.
Seuraava artikkeli
Kesätöissä tietoliikennepalveluiden toimittamisessa – uusia haasteita ja syväosaamista
Hanna Rantanen on töissä Telialla toista kesää ”Telia on näyttäytynyt todellisena mahdollisuuksien ...