Black Fridayn loistavat diilit! Katso tarjoukset
Puhelimessa kulkee mukana koko elämä. Telia pitää huolta suomalaisten tietojen turvaamisesta. Listasimme keskeiset tavat, joilla varmistamme digitaalisen turvan.
Krista Kosonen kysyy mainoksessa, millainen on turvallinen liittymä. Oletko koskaan miettinyt asiaa? Ihmisten arki ja koko elämä on siirtynyt pitkälti verkkoon. Meidän kaikkien digitaidot joutuvat koetukselle, kun luovimme verkossa ja käytämme erilaisia digipalveluita.
Me Telialla teemme paljon sellaista työtä digitaalisen turvallisuuden eteen, jota et ehkä tule edes ajatelleeksi – eikä sinun tarvitsekaan.
”Kaikki asiointimme tapahtuu nykyään verkossa. Siellä liikkuu aina vain enemmän dataa, ja etenkin arkaluontoisen datan määrä kasvaa jatkuvasti. Operaattorina yksi tärkeimpiä tehtäviämme on tuoda asiakkaillemme turvaa ja luoda luottamusta digitaaliseen maailmaan”, Telian luottamuspalveluiden johtaja Ari Hakala sanoo.
Listasimme kuusi tapaa, joilla Telia pitää huolta suomalaisten digitaalisesta turvasta.
1. Torjumme miljoonia häiriöpuheluita
Sinulle saatetaan soittaa huijauspuheluita – mutta ne eivät koskaan näy puhelimessasi. Se johtuu siitä, että Telia torjuu järjestelmällisesti asiakkailleen tulevia huijaussoittoja ja -tekstiviestejä.
Alkuvuoden aikana estimme miljoonia huijauspuheluita. Soittoja estetään teknisillä ratkaisuilla, jotka otettiin käyttöön viime vuoden loppupuolella. Operaattori varmistaa myös, ettei kukaan muu voi esiintyä toisen puhelinnumerolla. Puhelinnumerosi on eräänlainen digitaalinen allekirjoitus.
Krista Kosonen kysyy mainoksessa, millainen olisi puhelin ilman tietoturvaa.
”Ilman nykyisen kaltaista päätelaitteiden tietoturvaa emme voisi käyttää puhelimia samalla tavalla kuin nyt. Tietoturvan kehitys mahdollistaa sen, että voimme turvallisesti hoitaa pankkiasioita ja tarkastella terveystietojamme. Kaikki tämä on tehty käyttäjälle helpoksi, ja esimerkiksi laitteiden käyttöjärjestelmien päivitykset hoituvat keskitetysti”, Telia Cygaten tietoturvajohtaja Henry Kylänlahti kertoo.
2. Tarjoamme Mobiilivarmenteen maksutta
Pankki kulkee mukana puhelimessa. Pankkien tunnuksia kannattaa kuitenkin käyttää vain pankkiasiointiin. Kaikkeen muuhun digitaaliseen asiointiin kannattaa hyödyntää Mobiilivarmennetta. Sitä käyttämällä kukaan ei pääse käsiksi verkkopankkiisi ja rahoihisi.
Yhä useampi käyttää tunnistautumis- ja kirjautumisväline Mobiilivarmennetta digitaalisena henkilöllisyystodistuksenaan. Mobiilivarmenne on erittäin turvallinen, helppo ja nopea tapa todistaa oma henkilöllisyys netissä verkkopankkitunnusten ja perinteisten salasanojen sijaan.
”Mobiilivarmenteella voit olla varma, etteivät tietosi päädy vääriin käsiin. Ajattelemme asiakkaidemme parasta – ja siksi tarjoamme Mobiilivarmenteen maksutta kaikille yli 13-vuotiaille, joilla on puhelinliittymämme ja verkkopankkitunnukset”, Telian mobiililiiketoiminnan johtaja Tuukka Tolonen sanoo.
Mobiilivarmenteella voi asioida Suomessa yli 20 000 palvelussa. Se toimii vahvana tunnistautumisena muun muassa Kelassa, terveydenhoitopalveluissa ja Omakannassa. Telia Mobiilivarmenne kuuluu kansallisesti varmistettuihin palveluihin, jotka toimivat myös kriisi- ja poikkeusoloissa.
Lue lisää – mikä on Mobiilivarmenne?
3. Turvaamme tietoja salaus- ja tunnistusratkaisuilla
Puhelin käteen, pari tökkäisyä ja olet netissä. Mutta mistä tiedät, onko nettisivu turvallinen?
Yritykset voivat tehdä sivustoistaan luotettavat TLS-varmenteilla (entinen SSL). Nettisivustolle asennettava varmenne salaa selaimen ja käyttäjän välisen liikenteen ja kertoo käyttäjälle, että sivusto on luotettava. Tunnistat varmenteilla suojatun sivuston verkko-osoitteesta, joka alkaa https.
Digitaalisen varmennejärjestelmän perustana ovat juurivarmenteet, joita Suomessa on vain Telialla. Telia on kehittänyt salaus- ja tunnistusratkaisuja jo parikymmentä vuotta. Se tuottaa varmennepalvelut alusta loppuun Suomessa.
4. Varmistamme sujuvan netin käytön
Lasku maksettavana tai konserttilippu ostettavana – mutta sivusto ei toimi. Syynä voi olla palvelunestohyökkäys, joista on tullut uutisten vakioaihe. Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan Suomessa tehdään vuosittain yli 10 000 palvelunestohyökkäystä eri organisaatioiden verkkosivuja ja -palveluita vastaan.
Telia ja muut operaattorit torjuvat suurimman osan palvelunestohyökkäyksistä jo omassa runkoverkossaan. Se vaatii rautaista osaamista ja teknologioiden jatkuvaa kehittämistä.
”Käytämme teknologioita ja palveluja, joilla hyökkäykset tunnistetaan ja niiden vaikutuksia torjutaan ja hillitään. Erilaisten ratkaisujen avulla digitaaliset palvelut voidaan pitää toiminnassa silloinkin, kun tietoliikenneyhteys on ruuhkautettu”, Telia Cygaten tietoturvajohtaja Henry Kylänlahti kertoo.
Palvelunestohyökkäys tehdään käytännössä niin, että iskun kohteena olevalle verkkosivulle tai palvelimelle kohdistetaan yhtäaikaisesti niin paljon dataliikennettä, että se tukkeutuu. Palvelunestohyökkäyksiä voi ehkäistä parhaiten hankkimalla palveluntarjoajalta käyttötarkoitukseen sopivimmat suojausratkaisut.
”Kyberuhkat ovat muuttumassa aiempaa konkreettisemmiksi, ja niiden vaikutukset näkyvät yhä herkemmin myös fyysisessä ympäristössä. Häiriöt voivat esimerkiksi pysäyttää logistiikan tai estää maksuliikenteen. Olemme tunnistaneet ja varautuneet erilaisiin riskeihin”, Kylänlahti sanoo.
5. Turvaamme yhteiskuntaa ja ihmisten arkea poikkeustilanteissa
Oletko koskaan miettinyt, miten puhelimen ja verkon käyttö onnistuisi, jos nettiyhteydet ulkomaille katkeaisivat?
Toimivat viestintäpalvelut ja -verkot ovat elintärkeä edellytys yhteiskunnan toiminnan jatkuvuudelle. Telia varmistaa erilaisin järjestelyin, että tietoliikenneyhteydet toimivat myös häiriötilanteissa tai poikkeusoloissa, jotta yhteiskunta säilyy toimintakykyisenä ja ihmisten arki jatkuu. Telialla verkon infrastruktuuri sijaitsee Suomessa.
Lue lisää – meidän kaikkien turvaverkko
”Olemme investoineet maareitteihin ja vahvistaneet runkoverkkoamme eri puolilla maata niin, että pystymme poikkeustilanteissakin turvaamaan kaiken liikenteen Suomessa ja Suomesta maailmalle. Telia rakentaa kotimaista 5G-verkkoa yhdessä Nokian kanssa”, Telian luottamuspalveluiden johtaja Ari Hakala kertoo.
Telialla on digitaalisesti huoltovarmoja palveluja, jotka toimivat silloinkin, jos tietoliikenneyhteydet ulkomaille katkeavat. Tällaisia ovat muun muassa Mobiilivarmenne, varmennepalvelut, tunnistus- ja välityspalvelu ja arkistointipalvelu. Näiden palveluiden koko tuotanto on sijoitettu Suomeen.
6. Datakeskuksemme lisää digitaalista turvallisuutta
Tulva tai muut ilmastokriisin aiheuttamat sään ääri-ilmiöt eivät uhkaa Pohjoismaiden suurimman avoimen datakeskuksen, Telia Helsinki Data Centerin, toimintaa.
Helsingin Pitäjänmäessä sijaitseva Telian datakeskus on yksi Pohjoismaiden tietoturvallisimmista rakennuksista. 34 000 neliömetrin eli noin neljän suuren jalkapallokentän kokoisessa keskuksessa on myös pommisuojattua tilaa.
Datakeskuksessa on neljässä kerroksessa parikymmentä tietokonehallia, joista yritykset voivat vuokrata tilaa palvelimilleen. Monipuolisesti sertifioituun keskukseen mahtuu jopa 200 000 datapalvelinta. Telia Helsinki Data Centerin korkeasta turvallisuusluokituksesta kertovat lukuisat standardit ja sertifikaatit.
”Meidän hallinnassamme datasi pysyy Suomessa, asiantuntijoidemme valvonnassa”, Telia Cygaten tietoturvajohtaja Henry Kylänlahti sanoo.
Teksti: Miia Esa
Kuva: Otto Uotila