Takaisin

Tulin huijatuksi verkossa – mitä teen?

4 min
Jos annoit rikolliselle pankki- tai luottokorttitietosi esimerkiksi tunnistautumalla huijaussivustolle, ota heti yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi.

Huijausviestit, huijaussoitot, huijauslaskut, väärennetyt nettisivut, nettikauppahuijaukset, romanssihuijaukset, toimitusjohtajahuijaus – digitaalinen viidakkomme on monimutkaisempi ja vaarallisempi kuin koskaan aiemmin. Olemme aika hyvin oppineet siellä luovimaan, mutta välillä myös valveutuneinkin astuu ansaan.

Verkkohuijaukset ovat yleistyneet ja yhä useampi joutuu niiden uhriksi, mutta oikeilla toimilla on mahdollista rajoittaa vahinkoja, suojata itseään ja ehkäistä tulevia huijauksia.

Tässä artikkelissa käymme läpi askeleet, jotka sinun tulee ottaa, jos tulet huijatuksi verkossa.

Aika on rahaa – jos astuit ansaan, toimi sukkelaan

Jos uskot tulleesi huijatuksi, on tärkeää toimia ripeästi vahinkojen minimoimiseksi. Aika on tässä tilanteessa kirjaimellisesti rahaa.
 

  1. Hengitä syvään

    Noniin, tehdään tämä nyt kuitenkin ihan ensin. Syvään hengittäminen on yksi parhaista keinoista lievittää stressin oireita. Se aktivoi parasympaattisen hermoston ja rauhoittaa mieltä.
  2. Ota yhteyttä pankkiisi

    Jos annoit rikolliselle pankki- tai luottokorttitietoja esimerkiksi tunnistautumalla huijaussivustolle pankkitunnuksilla, ota heti yhteyttä pankkiisi tai luottokorttiyhtiöösi. He voivat estää korttisi ja auttaa sinua suojaamaan tilisi.
  3. Vaihda salasanasi

    Vaihda heti salasanasi, jos olet kirjannut käyttäjätunnuksia tai salasanoja saamasi viestin yhteydessä. Jos käytät samaa salasanaa myös toisessa palvelussa, vaihda kaikki ja määritä jokaiseen uniikki salasana. Voit myös hakkia Turvapaketti Totalin, joka sisältää turvallisen salasanojenhallintaohjelman.
  4. Tee rikosilmoitus Poliisille

    Rikosilmoituksen tekeminen huijauksesta on tärkeää, jotta viranomaiset voivat tutkia asiaa ja mahdollisesti estää rikollisia käyttämästä tietojasi väärin. Myös vahingonkorvauksen saaminen edellyttää, että rikosilmoitus on tehty.

    Tee rikosilmoitus
  5. Ilmoita tietoturvaloukkauksesta

    Jos henkilökohtaisia tietojasi on viety tai kalasteltu verkossa tai verkkopalvelun tilillesi on murtauduttu, tee myös ilmoitus tietoturvaloukkauksesta Traficomin Kyberturvallisuuskeskukselle.

    Tee tietoturvaloukkausilmoitus
  6. Kerää todisteet

    Muista kerätä kaikki todisteet huijauksesta: tallenna viestit, ota kuvakaappauksia sekä pidä kirjaa aiheutuneista vahingoista. Nämä ovat tärkeitä, kun otat yhteyttä vakuutusyhtiöösi tai jos poliisi kysyy lisätietoja.
  7. Pyydä apua

    Jos tarvitset lisää käytännönohjeita, voit ottaa yhteyttä esimerkiksi Kuluttajaneuvontaan tai Kyberturvallisuuskeskukseen. Myös Telia Helpin asiantuntijat ovat apunasi joko puhelimitse tai lähitukena kotonasi.

    Pyydä apua Telia Helpiltä

Kuinka tietojani voidaan käyttää väärin?

Usein verkkohuijauksien ikävänä seurauksena on tietojen väärinkäyttö. Tällaisissa petosrikoksissa tekijä tavoittelee itselleen taloudellista hyötyä uhria huijaamalla, josta seuraa taloudellista vahinkoa.

Lue myös: Suomalaisilta huijattiin verkossa viime vuonna 44 miljonaa euroa

Huijauksissa, joissa pankki- tai luottokorttitiedot kalastellaan, saatetaan tehdä luvatta esimerkiksi ostoksia tai vuokrauksia. Samoin osoitteellasi, henkilötunnuksellasi ja nimelläsi voidaan tehdä taloudellisia petoksia, kuten ostoksia. 

Seuraukset huomaa viimeistään silloin, kun postiluukusta tipahtaa kiitoksena kallis lasku. 

Sen sijaan jos sähköpostin, Facebookin tai muun verkkopalvelun salasanasi päätyy vääriin käsiin, toinen henkilö voi esiintyä sinuna tai ottaa sosiaalisen median tilin haltuunsa, ja lumipalloilmiön lailla levittää huijausta nimissäsi eteenpäin.

Tällaisen käyttäjätilin kaappauksen jälkeen uhrille aiheutuu paljon vaivaa, sillä tilin palauttaminen on usein työlästä – tai jopa mahdotonta.

Jokaisen on hyvä tiedostaa, kuinka omia tietoja voidaan väärinkäyttää, jotta vahinkojen ennaltaehkäisy on helpompaa. Kun olet tietoinen riskeistä ja seurauksista, osaat myös käyttää harkintaa henkilökohtaisten tietojesi jakamisessa.

Lue myös: Näin tunnistat huijausviestin

Älä jää yksin

Ajallisen ja taloudellisen vahingon lisäksi huijatuksi tuleminen voi aiheuttaa uhrille paljon stressiä, hämmennystä ja ahdistusta. Se on täysin normaalia ja kuuluu asiaan. 

Asiasta puhuminen tai sen parempi ymmärtäminen voi kuitenkin auttaa.

Keskusteluapua ja henkistä tukea tarjoaa esimerkiksi MIELI Kriisipuhelin, Rikosuhripäivystys ja RIKUchat. Myös ajatusten jakaminen läheisille auttaa asian käsittelyssä. Kriisin keskellä oikealla hetkellä saatu henkinen tuki luo turvan tunnetta ja auttaa jaksamaan.

Lue myös: Aivotutkijan vinkit turvallisempaan oloon

Jos mahdollista, pidä rutiineistasi kiinni. Töissä tai koulussa kerro kokemuksestasi esihenkilöllesi, työkavereillesi tai opettajallesi, jotta he tietävät mitä käyt läpi.

Tällaisten tilanteiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin.

 

Anna Kangas

Pysy turvassa, tilaa Turvapaketti

Pysy turvassa, tilaa Turvapaketti

Suojaa henkilötietosi, netinkäyttösi ja laitteesi Turvapaketti Totalilla. Palvelu sisältää kaiken tarvittavan suojan yhdellä helppokäyttöisellä sovelluksella.

Turvapaketti Total
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tietoturva Teknologia ja arki
Edellinen artikkeli
Ajatuksella valitut lahjat – vähemmän kulutusta, enemmän merkitystä
Lahja voi olla uuden sijasta myös kierrätetty, itsetehty tai aineeton.
Seuraava artikkeli
Osaatko tunnistaa huijausviestin? Opettele nämä tuntomerkit
Saitko epäilyttävän viestin? Näin tunnistat ja ennaltaehkäiset huijaukset.