Taksi Helsinki otti datakeskuspalvelun käyttöön ennätysajassa – liiketoiminta jatkuu nyt entistä vakaammalla pohjalla
Toimintavarmat kapasiteettipalvelut ovat Taksi Helsingin liiketoiminnan kannalta ensiarvoisen tärkeät. Yritys siirsi datansa omasta konesalistaan Telia Helsinki Data Centeriin, minkä ansiosta sen välittämät taksikyydit kulkevat nyt entistäkin luotettavammin.
Taksi Helsinki on Suomen suurin taksien tilausvälitysyhtiö. Helsinkiläisten taksiautoilijoiden omistama yritys operoi pääkaupungin lisäksi myös valtakunnallisesti.
Taksi Helsingin tilauspalvelu toimii vuorokauden ympäri, ja sen kautta tilataan vuodessa yli kuusi miljoonaa taksimatkaa. Tilausjärjestelmän ei siis parane olla hetkeäkään toimimattomana.
”Järjestelmän kaatuminen keskeyttää välittömästi toimintamme, altistaa meidät mainehaitalle sekä vaikuttaa suoraan kuljettajiemme toimeentuloon, sopimussakkojen uhasta puhumattakaan. Lisäksi Kela-taksien varassa liikkuville asiakkaillemme kyytimme ovat täysin välttämättömiä, joten taksin on tultava paikalle nopeasti ja luotettavasti”, Taksi Helsingin ulkoistetuista IT-palveluista vastaava Pia Bergholm kertoo.
”Järjestelmän ICT-infrastruktuuri vaatii erittäin korkeaa käyttövarmuutta, eikä tilausjärjestelmä saa olla alhaalla lukuun ottamatta ennalta sovittuja huoltokatkoja.”
Katso demovideo: 3 syytä valita kotimainen datakeskus
Äkkilähtö omasta konesalista Telia Helsinki Data Centeriin – Pohjoismaiden suurimpaan avoimeen datakeskukseen
Taksi Helsinki säilytti aikaisemmin liiketoimintakriittistä dataansa puoliksi pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Telian Lauttasaaren konesalissa ja puoliksi omassa konesalissaan. Kun yritys päätti vuokrata vanhat toimitilansa konesaleineen, sen piti kiireen vilkkaa siirtää on-premise-dataräkkinsä muualle turvaan.
Uudeksi sijoituspaikaksi valikoitui Telian asiantuntijoiden suosituksesta Telia Helsinki Data Center. Vuonna 2018 valmistunut Pohjoismaiden suurin avoin datakeskus lukeutuu Euroopan moderneimpiin.
Siirtyminen omasta konesalista Telia Helsinki Data Centeriin toteutettiin ennätysnopeasti viikoissa. ”Ihannetilanteessa siirtyminen olisi tehty väljemmässä aikataulussa. Telian asiantuntijoiden ja oman tiimimme sitoutuneen työn ansiosta projekti saatiin kuitenkin toteutettua sulavasti katkoksitta, mistä olen todella kiitollinen”, Bergholm sanoo.
Miksi colocation -palveluiden käyttöönotto kannattaa?
Kokonaisvaltaista datakeskuspalvelua yksittäisten teknologiaratkaisujen sijaan
Tällä hetkellä Taksi Helsingin tilausjärjestelmä toimii siis kahdennetusti Telian kahdessa eri konesalissa. Yrityksen kahdennetuista tietoliikenneyhteyksistä Telia toimittaa puolet.
Vaikka ulkoistetut konesalipalvelut maksavat on-premise-ratkaisuun verrattuna enemmän, Bergholm ei haikaile takaisin omaan konesaliin. ”Yhteistyö Telian kanssa sujuu erittäin hyvin. He eivät pelkästään ylläpidä järjestelmäämme, vaan ymmärtävät aidosti bisnestämme ja ehdottavat proaktiivisesti parannuksia. Saamme rahalle vastinetta.”
Bergholm on iloinen siitä, että teknologiatoimittajat kykenevät Telian tapaan yhä useammin palvelemaan asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti ja liiketoimintalähtöisesti. ”Pystyn luottamaan Teliaan kumppanina tuntematta itse syvällisesti ICT-ratkaisujen teknisiä yksityiskohtia.”
Haaste: Taksi Helsingin täytyi siirtää datansa uuteen säilytyspaikkaan kireässä aikataulussa toimintavarmuuden vaarantumatta.
Ratkaisu: Yhdessä Telian asiantuntijoiden kanssa Taksi Helsinki otti käyttöön Telia Helsinki Data Centerin konesalipalvelut. Datan siirtäminen sujui sitoutuneen työskentelyn ansiosta nopeasti, eikä katkoksia toimintaan aiheutunut.
Hyödyt: Taksi Helsingin data on nyt entistä paremmassa turvassa, ja yrityksen liiketoiminnan jatkuvuus taataan yhdessä Telian kanssa. Taksi Helsinki hyötyy teknologiakumppaninsa liiketoimintaymmärryksestä.
Teksti: Satu Ekman