Lounais-Suomen Taxidata välittää noin miljoona kyytiä vuodessa. Tehokkaan taksinvälityksen perustana on luotettava ja turvallinen tietoliikenneverkko.
Lounais-Suomen Taxidata Oy on yksi Suomen suurimmista taksikeskuksista. Se välittää tilauksia Varsinais-Suomen alueella noin 450 taksille, 24/7 vuoden jokaisena päivänä.
”Välitämme noin miljoona kyytiä vuodessa, ja kiireisimpänä aikana käsiteltävänä on satoja tilauksia yhtä aikaa”, kertoo toimitusjohtaja Kari Hietarinta.
Jotta palvelu toimii sujuvasti, tekniikan on oltava huippulaatuista ja aina priimakunnossa. Taxidatan tietoliikenne liikkuu niin sisään kuin uloskin Telia DataNet -palvelun avulla.
”Tietoliikenneverkon toiminnassa ei voi olla pienintäkään katkosta tai häiriötä, koska näin laaja palvelu ei voi pysähtyä hetkeksikään."
"Telian tietoliikenneverkon paras puoli onkin sen tasalaatuisuus: voimme aina luottaa, että yhteydet toimivat”, Hietarinta sanoo.
Taxidatalla on myös Telia yritystietoturvapaketti takaamassa koko toimintaympäristön turvallisuutta. Välityskeskus ja asiakaspalvelu toimivat Telian Viestintäpalvelu ACE:n kautta ja taksiautoissa on Telian M2M-liittymät. Kaikkien teknisten ratkaisujen tavoitteena on tukea Taxidatan palvelujen luotettavuutta ja turvallisuutta.
Turvallista välittämistä
”Tärkeitä asioita työssämme ovat luotettavuus, paikallisuus ja turvallisuus – ja arvot kohtaavat hyvin Telian kanssa. Kuljetuksen ja matkustajan turvallisuus ovat ykkösasioitamme, ja tietoliikenneturvallisuus lisää esimerkiksi maksamisen turvallisuutta”, Hietarinta kuvailee.
Taksien välityskeskukselle välittäminen on aivan olennainen arvo – monella tapaa.
”Ajojen välittämiseen kuuluu välittäminen kaikella tavalla. Meillä on paljon myös yhteiskunnan maksamia tilauksia, kuten koulukyytejä tai vammaispalvelulain tai sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuksia.”
Tietoliikenteen turvallisuus korostuu entisestään, kun toiminta on laajenemassa. Varsinais-Suomen hyvinvointialue valitsi syksystä 2024 alkaen Lounais-Suomen Taxidata Oy:n alueensa vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolakien mukaisten matkojen tilausten välittäjäksi.
Koulutus lisää luotettavuutta
Taxidatan keskeiset arvot näkyvät konkreettisesti yrityksen toiminnassa. Kari Hietarinta kertoo esimerkkejä moniarvoisuudesta, laadukkuudesta ja ympäristön huomioimisesta.
”Kaikkien kunnioittaminen on osa lojaliteettiamme ja moniarvoisuuttamme. Meillä on todella laaja kirjo eri kansallisuuksia autoilijoina ja kuljettajina”, Hietarinta toteaa.
Ammattitaitoa kasvatetaan yrityksen oman koulutuksen kautta. Koulutukseen pääsee, kun on läpäissyt kielitaitoa mittaavan soveltuvuuskokeen.
”Kuljettajakorttimme voi saada, kun on läpäissyt oman kuljettajakoulutuksemme kaksi koetta: toinen on paikallistuntemuksen testi ja toinen on ajonvälityslaitteiden eli datalaitteiden käyttö”, Kari Hietarinta kertoo.
Ympäristönäkökulma otetaan huomioon kaluston hankinnassa.
”Olemme uusineet kalustoa niin hyvin etuajassa, että noudatamme jo nyt EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä. Tällä hetkellä täyssähköautoja on noin 40 kappaletta ja ladattavia hybridejä 150. Eli meillä on pian 200 autoa puhtaiden ajoneuvojen direktiivin mukaisia henkilöautoja – luultavasti eniten Suomessa suhteessa kaluston kokonaismäärään.”
Hyvä kumppani ymmärtää käytännön tarpeet
Telia ja Lounais-Suomen Taxidata Oy ovat olleet kumppaneita jo parin vuosikymmenen ajan. Telia on nimennyt Taxidatalle oman asiakkuustiimin.
”Haluamme tukea Taxidatan luotettavuutta ja turvallisuutta. Jos esiin nousee jokin ongelma, haluamme ratkaista sen nopeasti”, kertoo Telian paikallisjohtaja Marko Villa.
”Haluamme olla samalla puolella pöytää miettimässä, miten yritys menestyisi paremmin”, Villa sanoo.
”Kyllä se auttaa, kun kontaktihenkilöt ovat lähellä ja ymmärtävät toimintaamme myös käytännössä”, Kari Hietarinta vahvistaa.
Haasteet: Lounais-Suomen Taxidata siirtää jatkuvasti valtavan määrän dataa, koska esimerkiksi satojen taksien sijaintitiedot päivittyvät koko ajan. Siksi tietoliikenneyhteyksien pitää toimia aina vakaasti ja luotettavasti.
Ratkaisut: Telia tarjoaa toimivat ja turvalliset tietoliikenneyhteydet, joiden avulla taksien välitys onnistuu Varsinais-Suomessa 24/7 vuoden ympäri. Välityskeskus ja asiakaspalvelu toimivat tehokkaasti Telian Viestintäpalvelu ACE:n avulla.
Hyödyt: Hyvät tietoliikenneyhteydet mahdollistavat tehokkaan ajovälityksen. Välityskeskuksessa tiedetään tarkasti, missä kukin auto kulloinkin on. Näin jokaiselle tilaajalle saadaan auto mahdollisimman pian ja autoille tulee myös mahdollisimman vähän tyhjää eli hukka-ajoa.
”Helppous, helppous ja helppous” – kasvuyrityksessä arvostetaan toimivia digipalveluita
Kun työntekijöitä on kolmen sijaan kolmekymmentä, tarvitaan kännykkäliittymien lisäksi monipuolisempaa digitaalisten palveluiden valikoimaa. Viestintäalan kasvuyritys Era Content on kymmenessä vuodessa ottanut käyttöön monia Telian pk-yrityksille kehittämiä ratkaisuja.