Kaikki artikkelit yrityksille

Palvelurobottikokeilu johti läpimurtoon – robotit jalkautuivat työpaikoille

4 min
Palvelurobottikoira. Palvelurobottikoira.

2,5-vuotinen MURO-hanke vei palvelurobotit oikeisiin kohteisiin kuten ravintoloihin ja rakennustyömaalle. Hanke osoitti, että roboteille on tilausta.

Jos kauppakeskuksen hissin ovet avautuvat ja kyydissä on robotti, mitä teet? Uskallatko mennä sisään vai jäätkö odottelemaan seuraavaa hissiä?

Tämä oli yksi lukemattomista kysymyksistä, joita pohdittiin 2,5-vuotiseen MURO-hankkeen aikana. MURO eli Multi-Purpose Robotics as Operator Business on VTT:n innovaatiohanke, jonka osana Telia testasi 5G-robottien käyttömahdollisuuksia eri toimialoilla. Mukana syksyllä 2023 päättyneessä hankkeessa oli muitakin yrityksiä, ja Business Finland tuki sitä rahallisesti.

Telian liiketoiminnan kehitysjohtaja Marko Lepola oli mukana hankkeessa alkumetreiltä lähtien. Yksi sen suurimmista saavutuksista on hänen mukaansa se, että robotit vietiin Suomessa oikeisiin kohteisiin tehtaisiin ja rakennustyömaille.

”Teollisuus on käyttänyt teollisuusrobotteja iän kaiken, eikä siinä ole mitään uutta tai yllättävää. Mutta se, että palvelurobotit liikkuvat ihmisten joukossa, suorittavat erilaisia työtehtäviä ja tuottavat tietoa, on uusi kulma”, Lepola kertoo.

Silmät ovat Taika-robotin charmin salaisuus

Hankkeen mahdollisti se, että monta palasta loksahti samaan aikaan paikoilleen: 5G-teknologian ansiosta robotit voivat liikkua itsenäisesti laajoilla alueilla ja tuottaa reaaliaikaista tietoa ympäristöstään. Myös kamera- ja mittaustekniikka ovat kehittyneet viime vuosina huimasti, joten robotti voi rakentaa näkemästään digitaalisen 3D-mallin.

Telia kehitti hankkeeseen kaksi robottia: Taika-palvelurobotin ja Frans-robottikoiran.

Taika rullaili helsinkiläisen kauppakeskus Triplan käytävillä ja kuljetti ravintoloista pizzaa ja hampurilaisia hotelliasukkaille. Se myös keräsi kauppakeskukselle tietoa esimerkiksi kävijöiden reittivalinnoista.

Yksi hankkeen tarkastelukohdista oli robottien hyväksyttävyys. Lepolan mukaan Taikan jalkautuminen kauppakeskukseen herätti epäilyksiä: jotkut pelkäsivät, että vartija joutuu ennemmin tai myöhemmin pelastamaan sen nujakan keskeltä. Toisin kuitenkin kävi. ”Kopiokoneen näköinen härveli” – kuten Lepola Taikaa kuvailee – sai yleisöltä lämpimän vastaanoton. Yksi syy tähän voivat olla viime vuosina yleistyneet robottipölynimurit ja ruoankuljetusrobotit, jotka ovat jo arkipäiväistäneet käsitystämme roboteista. 

”Robotti ei tunnu uhkaavalta, kun ihmiset huomaavat, että sillä on jokin hyödyllinen tehtävä. Myös ulkonäöllä on merkitystä. Taikalla on silmät, mikä on tarkkaan harkittu kikka. Inhimillisyys tekee robotista helposti lähestyttävän.”

Frans ottaa kopin tylsistä, tuhnuisista ja tappavista töistä

Frans-robottikoira on nelijalkainen teollisuuskäyttöön suunniteltu mobiilirobottialusta, joka kerää ja dataa sekä mallintaa ympäristöään. Frans tekee myös kaasumittauksia ja lämpökamerakuvauksia. Se oli hankkeen aikana hommissa muun muassa rakennus-, metsä- ja kaivosteollisuudessa. Se on  mallintanut rakennuksia, tarkkaillut työn laatua, tehnyt pieniä avustavia tehtäviä ja valvonut työmaan turvallisuutta.

Frans ei ole vielä viimeistä piirtoa myöten valmis – kuten ei Taikakaan. Robottien tekniikka ja käyttökonsepti vaativat vielä jatkokehittelyä, mutta hanke osoitti, että palveluroboteille on tilausta.

MUROn projektipäällikkö ja VTT:n Research Team Leader Taru Hakanen kertoo, että tulevaisuudessa Fransin kaltaiset palvelurobotit voisivat hoitaa ”tylsiä, tuhnuisia ja tappavia” töitä, englanniksi dull, dirty and dangerous. Näin ihmisille vapautuu aikaa merkityksellisimpiin ja turvallisempiin hommiin.

Robottikoira voisi tehdä esimerkiksi tarkistuskierroksia suurella tehdasalueella, jossa käsitellään vaarallisia kaasuja tai jossa on kuumenevia laitteita.

”Rakennustyömaalla se voi hoitaa työmaakierrokset automaattisesti sen sijaan, että työmaapäällikkö ajaa ensin töihin ja kiertää sitten kävellen jopa tuhansien neliöiden suuruisen alueen.”

Robotti voi seurata työn edistymistä sekä havainnoida vaaranpaikkoja ja laiterikkoja. Kun työmaapäällikkö palaa seuraavana päivänä töihin, hän voi tarkistaa koneen näytöltä tai VR-laseilla 3D-mallista, mitä havaintoja robotti on tehnyt. Tämän metaversumimallin sisällä on mahdollista keskustella – vaikka eri puolilta maapalloa. 

”Autonomisten mobiilirobottien tekemä 3D-malli ja metaversumi olivat yksi hankkeen merkittävistä saavutuksista.”

Tulevaisuudessa robotin voi vuokrata operaattorilta

Palvelurobotit yleistyvät huimaa vauhtia, ja niiden lopullinen läpimurto tapahtunee lähivuosina. Telian Marko Lepolan mukaan ylitettävänä on vielä muutamia kynnyksiä. Yksi niistä on hinta.

”Mobiilirobottialustojen hinnat ovat vielä aika korkeita, mutta saattavat laskea nopeastikin. Sama tapahtui muutama vuosi sitten dronejen yleistyessä, kun niiden hinnat putosivat tuhansista euroista satasiin.”

Lepola sanoo myös, että palveluroboteille täytyy löytää aidosti merkityksellisiä töitä. Muro-hanke osoitti, että mahdollisuuksia on paljon, mutta monet niistä ovat vasta idea-asteella.

”Käyttötapaukset täytyy vielä sovittaa aitoihin työympäristöihin ja -tapoihin. Samalla ihmisten täytyy hyväksyä se, että roboteista tulee heidän työkavereitaan.”

MURO-hankkeessa tutkittiin myös uudenlaista mallia robottien hankkimiseen. Siinä yritykset voisivat vuokrata robotteja operaattorilta, jolloin niiden hankkimiseen ja huoltoon ei tarvitsisi investoida isoja summia. 

”Teknologinen kypsyys on jo erittäin lähellä. Frans teki metalliportaikossa pari komeaa volttia, mutta muuten se pärjäsi tehdasympäristössä erinomaisesti.”

5G-teknologia auttaa kehittämään liiketoimintoja monin tavoin.

Opi miten Konecranes ja Telia kehittävät tulevaisuuden satamaa 5G-teknologian avulla.

Lue artikkeli
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

5G