Kaikki artikkelit yrityksille

Soforin data siirtyi sujuvasti Pohjanmaalta Telia Helsinki Data Centeriin

4 min
Mies konesalissa. Mies konesalissa.

”Kun siirsimme datamme omasta salista Telia Helsinki Data Centeriin, monet aiemmat ylläpitohuolet jäivät pois. Se vapauttaa energiaa omien palvelujemme kehittämiseen”, iloitsee Soforin myyntijohtaja Sami Eerola.

IT-palveluyritys Sofor ylläpiti yli 20 vuotta omaa konesaliaan Kauhavalla puukkotehtaan naapurissa. Ratkaisu oli omana aikanaan hyvä, mutta sen jatkaminen olisi ollut haastavaa.

”Sali tuli jo käyttöikänsä päähän ja olisi vaatinut isoja panostuksia uudistukseen ja ylläpitoon”, Soforin järjestelmäarkkitehti Pekka Panula kertoo.

Sofor päätti kilpailuttaa konesalipalvelut ja valitsi kumppanikseen Telia Helsinki Data Centerin. Paikka oli entuudestaan tuttu, koska monen Soforin asiakasyrityksen data sijaitsee siellä.

Kauhavalla yli 30 vuotta sitten perustettu Sofor Oy tarjoaa IT-ratkaisuja ja palveluja erilaisille yrityksille. Sofor palvelee 50 henkilön voimin esimerkiksi suomalaisia globaalisti toimivia teollisuusyrityksiä, julkishallintoa ja pienempiäkin yrityksiä. Soforilla on toimipisteet Kauhavan lisäksi Helsingissä, Tampereella ja Vaasassa.

”Oli hyvä päätös luopua omasta konesalista, jonka ylläpito vaati paljon resursseja."

"Nyt voimme keskittyä oman liiketoimintamme ja palveluvalikoimamme kehittämiseen”, Soforin myyntijohtaja Sami Eerola kertoo.

Sofor tarjoaa yrityksille esimerkiksi erilaisia etätyöpöytäratkaisuja, joiden toteutuksessa on tärkeää niin konesalin fyysinen kuin looginenkin turvallisuus. Koska palveluvalikoimaan kuuluvat myös konesalissa tehtävät on-premise-työt, on kätevää, että datasali sijaitsee lähellä yrityksen Helsingin toimipistettä.

Datan siirto sujui vauhdilla

”Olemme olleet todella tyytyväisiä Telia Helsinki Data Centeriin. Datan siirto sujui erittäin tehokkaasti kesän aikana, vaikka välimatkaa on noin 400 kilometriä”, Pekka Panula kertoo.

Tarvittavat laitteistot siirrettiin kolmella pakettiautomatkalla Kauhavalta Helsinkiin. Datan siirrossa isona apuna oli Telian Aallonpituus -palvelu.

”Meillä oli suora kuituyhteys Kauhavan konesalista Helsinki Data Centerin uusiin kaappeihin. Saimme virtuaalipalvelimet siirrettyä ihan lennosta. Asiakkaidemme näkökulmasta katkoja ei oikeastaan edes näkynyt, koska ne kestivät vain muutaman minuutin. Myös kaikki netti- ja asiakasyhteydet siirrettiin uuteen pisteeseen tosi nopeasti”, Panula kertoo.

Sofor arvostaa Helsinki Data Centerin ominaisuuksista erityisesti tietoturvallisuutta ja FICIX-solmukohtaa, joka mahdollistaa nopeat yhteydet eri puolille maailmaa.

Eerola ja Panula pitävät Soforin datasalin siirtämisestä Helsinki Data Centeriin saatuja kokemuksia niin hyvinä, että ovat valmiita auttamaan muitakin yrityksiä vastaavan siirron suunnittelussa.

Eteläpohjalaisella asenteella maailmalle

Järjestelmäarkkitehti Pekka Panula ja myyntijohtaja Sami Eerola kertovat, että soforilaisuus ilmenee työn tekemisen kulttuurissa. Se perustuu eteläpohjalaiseen asenteeseen: tehdään mitä luvataan – ja onnistutaan.

”Haluamme olla asiakkaillemme luotettava kumppani. Tarjoamme edistyksellisiä ja toimintavarmoja palveluja, jotka auttavat asiakkaita automatisoimaan prosessejaan. Globaalisti toimivat asiakkaamme edellyttävät meiltä tinkimätöntä, maailman tason osaamista”, Sami Eerola kuvailee.

”Pidämme tärkeänä, että Telian konesalissa turvallisuus ja siihen liittyvät prosessit on viety niin pitkälle kuin mahdollista. Konesalissa on valmiina Katakri-turvaluokitukset, varavoiman käyttö on ennakoitu ja varautuminen mahdollisiin yllätystilanteisiin on huipussaan”, Pekka Panula sanoo.

Sofor on ottanut uuden turvallisen datasalin hyödyt tehokäyttöön kahdentamalla koko infrastruktuurinsa. Data on kahdennettu kahteen saliin, joissa on kahdet eri yhteydet.

”Meidän näkökulmastamme moni ylläpitohuoli poistui ja voimme nukkua yömme rauhassa”, Pekka Panula sanoo.

Kumppanin kuuntelu tärkeää

Sami Eerola on positiivisesti yllättynyt, kuinka Telia kuuntelee myös itseään pienemmän yrityksen tarpeita.

”Telialaiset keskustelevat aktiivisesti kanssamme ja miettivät ratkaisuhakuisesti meidän haasteitamme. Saimme enemmän kuin laiteräkit kahteen saliin ja toimintavarman ympäristön – saimme Teliasta myös potentiaalisen kumppanin palveluidemme kasvattamiseen”, Eerola iloitsee.

Data Center Sales Lead Tero Niemelä ja yritysmyynnin Pohjanmaan johtaja Eino Airaksinen vahvistavat, että Telia haluaa olla konesaliasiakkaittensa vahva kumppani – ei pelkkä nimi sähköpostissa.

”Haluamme tavata asiakkaamme kasvotusten ja tutustua yritykseen. Haluamme toimia yhteishengessä niin, että asiakas voi mutkattomasti soittaa, kun tulee kysyttävää”, he kertovat.

Telian Helsinki Data Center auttaa myös asiakasyrityksiään niiden hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa. Rakennuksessa toimivien tuhansien tietokoneiden synnyttämä lämpö johdetaan lämmittämään helsinkiläisiä koteja ja toimistoja.

”Tämä on tärkeä tieto asiakkaillemme, koska useimmilla on tavoitteena hiilineutraalius tai hiilidioksidipäästöjen huomattava vähentäminen lähivuosina”, Tero Niemelä kertoo.

 

Haasteet: Soforin oma vanha konesali Kauhavalla tuli käyttöikänsä päähän. Oli joko investoitava sen uudistamiseen paljon tai hankittava uusi paikka. Luopumispäätöksen jälkeen oli löydettävä datalle turvallinen sijainti ja siirrettävä data sinne mahdollisimman sujuvasti.

Ratkaisut: Hankittiin oma konesali Telian Helsinki Data Centeristä. Se oli tuttu entuudestaan, koska siellä olivat jo monet Soforin asiakkaat. Kaikki data on kahdennettu toiseen saliin samassa rakennuksessa.

Hyödyt: Kokonaisuus on huoleton ratkaisu. Uusi datasali tarjoaa kaikki tärkeät ominaisuudet kerralla: tietoturva on huippuluokkaa, yhteydet ovat nopeat joka suuntaan FICIX-solmukohdan ansiosta. Telia Helsinki Data Center sijaitsee lähellä Soforin Helsingin toimistoa, joten tarvittaessa paikalle pääsee nopeasti.

Miksi konesalipalveluiden ulkoistaminen kannattaa?

Datakeskusratkaisujen johtaja Kari Maikkola listasi kuusi syytä valita ulkoistetut colocation-palvelut.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Datacenter Asiakastarinat