Kaikki artikkelit yrityksille

Asiantuntijan vinkit: Näin valitset yrityksellesi parhaan liittymäpaketin

4 min
Telian Susanna Holm. Telian Susanna Holm.

Telian puhelinliittymä on yrityksellesi sujuva ja turvallinen tapa hoitaa sekä työ- että kotiasioita. Sopivimman liittymäpaketin valinnassa kannattaa pohtia liittymän käyttötarkoitusta ja siihen kytkettävien laitteiden määrää, neuvoo Telian yritysliittymävastaava Susanna Holm.

Yrityksille tarkoitetut Telia Business -puhelinliittymät tarjoavat runsaasti puhetta ja tekstiviestejä, rajattoman netin kotimaassa, Pohjoismaissa ja Baltiassa sekä EU- ja ETA-maissa käytettävää dataa.

Liittymäpakettien isoimmat keskinäiset erot ovat nettiyhteyden nopeudessa. Toisena erottavana on se, paljonko liittymään sisältyy EU ja ETA-maissa käytettävää dataa.

”Mitä nopeampi liittymä, sitä enemmän EU/ETA-käyttöä se sisältää. Paljon Euroopassa matkaavan kannattaa ottaa tämä huomioon”, Senior Business Manager Susanna Holm Telialta sanoo.

Miten valitaan sopiva nopeus?

Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon liittymäpaketin nopeutta valitessa? Susanna Holm neuvoo pohtimaan budjetin lisäksi liittymän käyttötarkoitusta ja siihen kytkettävien laitteiden määrää.

Yleissääntönä voi todeta, että mitä nopeampi netti, sitä tehokkaammin käytät dataa laitteellasi.

”Nopeasta liittymästä on etua, jos käytät paljon dataa vaativia tai viivekriittisiä toiminnallisuuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi isojen tiedostojen siirtäminen, HD-videot, pelaaminen tai AR-käyttö. Myös varmuuskopiointi ja isot järjestelmäpäivitykset käyttävät paljon dataa”, Holm kertoo.

Vauhdikas netti on tarpeen myös silloin, jos yhteyttä on jakamassa useampi eri laite tai nopeutta hyödynnetään rinnakkaisliittymän kautta myös tabletissa tai läppärissä.

Mitä vaihtoehtoja on tarjolla?

1000M on paras liittymänopeutemme! Tämä paketti sopii niille, jotka haluavat parasta, eivätkä halua, että liittymän nopeutta rajoitetaan.

Tällä hetkellä yritykset valitsevat useimmiten liittymäpaketin, joka sisältää joko 300M tai 750M nettinopeuden. 300M varmistaa vaivattoman työskentelyn, mutta vaativimmat asiakkaat panostavat 750M nopeuteen.

”Molemmat riittävät tehokkaaseen työntekoon ja vapaa-aikaan. Hoidat puhelimella kaikki tarvittavat työasiat huippulaadukkaista videoneuvotteluista suurten tiedostojen sujuvaan lataamiseen ja jakamiseen”, Susanna Holm toteaa.

Usein työliittymä on käyttäjän ainoa liittymä, joten sillä pitää pystyä hoitamaan myös työajan ulkopuoliset aktiviteetit. Netin jako useammalle laitteelle sekä viivekriittisten pelien pelaaminen onnistuvat sujuvasti 300M ja sitä suuremmilla nopeuksilla.

Näillä nopeuksilla saa kaiken tehon irti myös rinnakkaisliittymistä. Nettikortti -palvelu jakaa puheliittymän nettipaketin erilliselle sim-kortille, joka voidaan laittaa läppäriin tai tablettiin. Näillä laitteilla käytetään usein enemmän dataa kuin puhelimella, jolloin myös nettinopeudella on enemmän väliä.

Hieman pienempi liittymäpaketti on kooltaan 150M.

”Se on riittävä puheliittymän nettinopeudeksi sujuvaan työntekoon ja toimii myös rinnakkaisliittymillä läppärille tai tabletille. Mutta jos liittymää haluaa hyödyntää useammalla laitteella, tai laitteella tarvitaan useita paljon dataa tarvitsevia toiminnallisuuksia samaan aikaan, nopeampi liittymä tuo lisää tehokkuutta”, Holm kertoo.

Peruskäyttöön sopiva liittymäpaketti on kooltaan 10M. Se on sopiva silloin, kun puhelimen netti ei ole kriittinen työn kannalta. Sen avulla luet sähköpostisi, käytät viestisovelluksia ja pidät yhteyttä.

Mitä lisäpalveluita tarvitset?

Telian Business-puheliittymiin kuuluu WiFi-puhekyvykkyys. Se varmistaa, että liittymäsi toimii myös paikoissa, joissa mobiiliverkon kuuluvuus on heikko tai olematon. Tällainen paikka voi olla esimerkiksi energiatehokas rakennus tai kellarikerros, jossa normaalin mobiiliverkon kuuluvuus voi olla heikkoa, mutta johon on rakennettu toimiva WiFi-verkko. WiFi-verkon kautta kulkevat netin lisäksi myös puhelut ja viestit.

Mutta mitä lisäpalveluita yritysliittymään kannattaa valita?

Rinnakkaisliittymien avulla voit hyödyntää liittymän ominaisuuksia useammassa laitteessa. Yhteys Multi -rinnakkaisliittymällä voit käyttää puhelinliittymäsi yhteyttä ja numeroa muissa laitteissa, kuten kakkospuhelimessa tai älykellossa ilman puhelimen läsnäoloa. Nettikortti -palvelulla saat ylimääräisen sim-kortin, jolla voit jakaa puhelinliittymäsi 5G-kykyisen netin muillekin laitteillesi.

Jos haluat olla tavoitettavissa, vaikka et pääse vastaamaan puhelimeen, apu löytyy Vastaaja Plus -palvelusta. sen avulla pysyt yhteydessä kontakteihisi silloinkin, kun aikasi on kortilla. Poissaolotiedote -palvelun avulla voit erotella työ- ja yksityispuhelut toisistaan. Kun olet lomalla, koulutuksessa, sairaana tai muuten estynyt vastaamaan, palvelu ilmoittaa siitä soittajalle ja ohjaa työpuhelut oikeaan paikkaan.

Jos yrityksesi tekee liiketoimintaa myös muualle Pohjolaan ja Baltiaan, kannattaa liittymään hankkia Puhelut Pohjolaan ja Baltiaan -lisäpalvelu. Sillä soitat Suomesta Pohjoismaihin ja Baltiaan ilman ulkomaanpuhelumaksua.

Jos työ sujuu paremmin tekstari- tai multimediaviestien kautta, liittymälle voi hakea Tekstari 1000 -lisäpaketin. Sillä saat kuukausittain liittymääsi tuhat teksti- ja multimediaviestiä lisää.

”Pyydä rohkeasti apua Telian ammattilaisilta, kun mietit yrityksellesi sopivaa liittymää ja lisäpalveluita.”

Asiakasedut yritykselle

Ottamalla puhelinliittymämme yrityksesi käyttöön, saat nauttia asiakaseduistamme ja sujuvasta asioinnista.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Liittymät