Kaikki artikkelit yrityksille

Palvelulaitesopimus päättyy – mikä on fiksuin tapa toimia?

3 min
Mies istuu työpöydän äärellä läppärin kanssa ja puhuu matkapuhelimeen. Mies istuu työpöydän äärellä läppärin kanssa ja puhuu matkapuhelimeen.

Yrityksen nimellä oleva palvelulaitesopimus on päättymässä ja nyt pitäisi tietää, miten tulisi toimia. Ei hätää, löydät tästä artikkelista tiedon eri vaihtoehdoista. 

Olethan ottanut käyttöösi portaalin, jonka hallintarekisteristä palvelulaitteet löytyvät? Jos kaipaat lisätietoa siitä, kannattaa lukea myös artikkeli Palvelulaitteiden hallinnasta portaalissa

Palvelulaitteet portaalin hallintarekisterissä

Löydät Palvelaitteiden tiedot portaalin hallintarekisteristä. Näet sieltä myös tiedon sopimuskauden päättymisestä. Huolehdithan, että hallintarekisterissä olevat tiedot ovat ajan tasalla, sillä tietojen oikeellisuus on asiakkaan vastuulla. 

Muistutamme Palvelulaitteen sopimuskauden päättymisestä lähettämällä laitteen käyttäjätietoihin lisättyyn sähköpostiosoitteeseen viestin. Lähetämme ensimmäisen viestin 6 viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä ja muistutamme asiasta uudestaan vielä 2 viikkoa ennen kuin sopimus päättyy. 

Sinulta tarvitaan toimenpiteitä ennen sopimuskauden päättymistä! 

Valitse Portaalin Hallintarekisterissä jokin seuraavista vaihtoehdoista ennen kauden päättymistä:

  • Palautus
  • Jatkokausi
  • Lunastus 

Lisää tietoa eri vaihtoehdoista löydät tästä artikkelista alempaa.

Mikä on fiksuin valinta palvelulaitesopimuksen päättyessä?

Mielestämme ympäristön ja vastuullisen talouden kannalta järkevin vaihtoehto on palauttaa laite meille ja tehdä uusi sopimus uudesta laitteesta. Kierrätämme laitteet ympäristöystävällisesti ja tietoturvallisesti. 

Nykyajan puhelimista kelpaa kierrätettäväksi yli 90%. Laitteen sisällä on arvokkaita raaka-aineita, joiden uudelleen kierrättämisellä voidaan vähentää tarvetta louhia uusiutumattomia luonnonvaroja.  

Kiertotalous on meille Telialla tärkeä asia. Se kuuluu vastuullisuustyöhömme, jonka keskiössä on vastuu ympäristöstä.

Yrityksellesi Palvelulaitteen palauttaminen ja uuden palvelulaitesopimuksen tekeminen sopimuskauden päättyessä tarkoittaa huolettomuutta sekä aina ajan tasalla ja toimintakunnossa olevaa laitetta, jonka vakuutuksen ja huollon voit valita mukaan paketin kuukausimaksuun. Laitteen elinkaaren lopussa sinun ei itse tarvitse itse huolehtia sen kierrättämisestä, eikä laitteet päädy vahingossakaan kaatopaikalle.

Elektroniikkaa ei kannata jättää varastoihin makaamaan. Jos yrityksenne kaikki käytöstä poistetut laitteet päätyvät lopulta kaatopaikalle, kuormittaa se luontoa ihan turhaan. 

Vaihtoehtosi sopimuskauden päättyessä

  1. Palautus
    Kun valitset laitteen palautuksen, toimitat sen saamiesi ohjeiden mukaisesti ja toimintakuntoisena takaisin meille. Jos laite ei ole toimintakunnossa, sinulle tulee siitä tarkastuksen jälkeen maksettavaksi lunastushinta riippuen siitä, kuinka vakava vika laitteessa on. Lunastushinta on kuitenkin korkeintaan portaalissa näkyvä lunastushinta.

    Laitteen palauttaminen on aina ekologisin ja tietoturvallinen valinta. Palautetut laitteet lähtevät kiertoon ja ne ylikirjoitetaan sertifioidulla tietoturvallisella menetelmällä. Jos laite on niin huonossa kunnossa, ettei sitä voi muuten kierrättää, se murskataan ja kaikki komponentit kierrätetään.

  2. Jatkokausi
    Oletuksena on aina 3 kk jatkokausi, mikäli määräaikaan mennessä et valitse palautusta tai lunastusta. Voit halutessasi jatkaa myös suoraan nykyisen palvelulaitteen sopimuskautta joko 6 tai 12 kk. Jatkokaudella on oma hintansa, joten laitteesta veloitettava kuukausihinta muuttuu. Jatkokaudella laitteen takuu tai vakuutus ei ole enää voimassa. Huoltopalvelu toki on jatkossakin käytössäsi ja huoltokustannukset veloitetaan normaalisti.
  3. Lunastus
    Laite on mahdollista lunastaa myös omaksi. Lunastushinta on näkyvillä portaalissa noin 3 kk ennen sopimuskauden päättymistä. Kun valitset laitteen lunastuksen, saat meiltä erillisen lunastuslaskun. Huomioithan, että palvelut, kuten huoltopalvelu ja vakuutus päättyvät sopimuskauden päättyessä.

    Jos lunastat laitteen, muistathan, että GDPR:n alaisten tietojen hävittäminen on omistajan vastuulla sen tullessa elinkaarensa päähän. Tehdasasetuksiin palauttaminen ei takaa sitä, etteikö tietoa löytyisi edelleen ylikirjoittamattomana muistista.

Miksi valita Palvelulaite?

Helppous, ennustettavuus, vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys. Ainakin neljä syytä hankkia yrityksen laitteet palveluna ja ulkoistaa niihin liittyvät huolet kumppanille, meille. Lue lisää artikkelista!

Helpota laitehallintaa
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Vinkit asiakkaalle Palvelulaite