Kiertokapula otti Telian pilvialustan käyttöön skaalautuvana konesalipalveluna
Kiertokapula on jätehuollon ammattilainen, jolle jatkuva toimintavarmuus on liiketoiminnan edellytys. Telia toimii yrityksen ICT-kumppanina tarjoamalla vaihtoehdon perinteiselle konesalille sekä toimivat tietoliikenneyhteydet, jotka mahdollistavat sujuvan jätehuollon.
Kiertokapula Oy on kolmentoista kunnan omistama jätehuoltoyhtiö, joka kuljettaa, vastaanottaa ja käsittelee jätteitä alueellisesti. Vuonna 1993 perustettu yritys myös kilpailuttaa kunnille jätteiden kuljetuksen ja huolehtii jätehuoltoon liittyvästä asiakaspalvelusta. Toimintaa yrityksellä on Uudellamaalla, Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla.
Jo vuosien ajan Kiertokapula on luottanut Telian tietoliikenneyhteyksiin ja käyttänyt datayhteyksiä osana päivittäistä liiketoimintaansa. Vuoden 2021 alussa Kiertokapulalla oli edessään uudenlainen haaste: yrityksen oma konesali oli tulossa elinkaarensa päähän, ja vaihtoehtona oli siirtyä omasta kalustosta ulkoisiin konesalipalveluihin.
Skaalautuva konesalipalvelu jätehuollon tarpeisiin
Kiertokapulan järjestelmäpäällikkö Mari Alho kertoo, että toimintaympäristö edellytti muutosta. ”Palvelinten järjestelmäympäristö siirtyy yhä enemmän pilvipalveluihin ja SaaS-muotoon. Koimme, että tarvitsemme uudenlaista joustavuutta myös palvelinkapasiteetilta”, toteaa Alho, joka vastaa yrityksen ICT-asioista.
Yritys päätti järjestää julkisen kilpailutuksen konesalipalveluista. ”Halusimme konesaleista skaalautuvan palvelun, jossa voimme lisätä ja vähentää kapasiteettia tarpeen mukaan”, Alho paljastaa.
Kilpailutuksen voitti Telia, ja Kiertokapula otti alkuvuonna 2021 käyttöön Telia Cloud9 -pilvipalvelun. Telian pilvipalvelu korvasi Kiertokapulan oman konesali-infrastruktuurin, ja palvelun kustannukset määräytyvät käytön perusteella.
Uudenlainen konesali ydinliiketoiminnan tukena
Kiertokapulan mukaan Telian palvelut ovat tukeneet yrityksen liiketoiminnan jatkuvuutta, niin datayhteyksien kuin konesalipalveluidenkin avulla.
Toimivat tietoliikenneyhteydet ovat iso osa jätekuljetuksien järjestämistä. ”Sähköisten järjestelmiemme täytyy toimia, jotta saamme esimerkiksi ajolistat kuskeille ja jätteet kerättyä kiinteistöiltä oikea-aikaisesti”, Alho huomauttaa. Toisaalta myös palvelimien pystyssä pysyminen on yhtä lailla tärkeää yhteiskunnallisesta näkökulmasta. ”Jätteitä ei saa kerääntyä kiinteistöille poikkeustilanteissakaan.”
Telia ja Kiertokapula käyvät tiiviisti ja säännöllisesti läpi yhteistyötään, senhetkistä tilannetta ja Telian ajantasaista palvelu- ja tuotetarjontaa. Alhon mukaan säännöllinen yhteydenpito on erittäin hyödyllistä Kiertokapulalle. ”Saamme aina hyvän kuvan meille tulevaisuuden suunnitelmiin ja oman IT-ympäristön kehittämiseen.”
Telian asiakasvastaava Jari Hirvonen odottaa innolla yhteistyötä tulevaisuudessakin. ”Olimme erittäin mielissämme voittaessamme Kiertokapulan palvelukilpailutuksen, ja olemme löytäneet hyvin yhteisen sävelen. Kiertokapula on vahva paikallinen tekijä ja odotamme mielenkiinnolla, miten yhteistyö etenee”, Hirvonen toteaa.
Alhon mukaan Telian palveluiden vaihtamista ei ole harkittu kertaakaan.
”Palveluiden toimintavarmuus on meille tärkeää, ja pidämme kiinni kumppaneista, jotka pystyvät tämän meille antamaan. Pohdimme myös muiden Telian palveluiden hyödyntämistä, ja niistä teemme päätöksiä, kun aika on oikea.”
***
Haaste: Oman konesalin elinkaaren päättyminen sai Kiertokapulan pohtimaan konesalin uudistamista tai siirtymistä ulkoiseen palveluntarjoajaan.
Ratkaisu: Konesalipalvelut ulkoistettiin Telian Cloud 9 -pilvipalvelun avulla ja samalla siirryttiin uudenlaiseen toimintaympäristöön.
Hyödyt: Telia Cloud 9 -pilvipalvelu antaa varman ja skaalautuvan toimintaympäristön jätehuoltoon Kiertokapulan tarpeiden mukaan. Toimivat tietoliikenneyhteydet varmistavat sujuvan päivittäisen työskentelyn ja oikea-aikaisten jätehuoltopalveluiden tarjoamisen asiakkaille.