Kaikki artikkelit yrityksille

Kriisitiedotusta tekstiviestitse – Helsinki lähetti koronaohjeet 372 000 kaupunkilaiselle Telian ratkaisulla

2 min

Koronavirusepidemian alkaessa viime maaliskuussa liikkeellä oli paljon epätietoisuutta. Mitä teen, jos epäilen tartuntaa? Mihin voin soittaa ja milloin? Helsingin kaupunki päätti lähettää toimintaohjeet kaupunkilaisille tekstiviestitse ja tavoitti siten suurimman osan helsinkiläisistä.

”Tekstiviesti kilahtaa ihmisen puhelimeen heti lähettämisen jälkeen, ja se jätetään harvoin lukematta. Siksi halusimme lähettää ohjeet kaupunkilaisille tekstiviestillä”, perustelee sosiaali- ja terveystoimialan tietotekniikkapäällikkö Markku Havukainen. Ohjeissa kerrottiin, miten tartuntaepäilyn yhteydessä tulee toimia, sekä annettiin koronaterveysasemien tiedot ja oma infopuhelinnumero varttuneille.

Tekstiviestien massalähettämistä varten Helsingin kaupunki hankki Telialta Kontakti SMS -tekstiviestipalvelun. Telia on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan ICT-kumppani, ja se pystyi toimittamaan palvelun kaupungille nopeasti.

Palvelun käyttäjäksi nimettiin sosiaali- ja terveystoimialan henkilöstöstä yksi työntekijä, joka lähetti 372 000 helsinkiläiselle kolmikieliset tekstiviestit 40 000 viestin erissä. ”Hankimme tekstiviestipalvelun yhteydessä myös käyttötukea, mutta emme lopulta tarvinneet sitä. Palvelun käyttöliittymä on sen verran yksinkertainen käyttää”, Havukainen kertoo. ”Vastaanottajien numerot saimme yhteistyökumppanilta käyttöömme, mutta numeroiden omistajien henkilöllisyydet eivät olleet meillä tiedossa. Tietotuojaa noudatettiin siis tarkasti”, Havukainen painottaa.

Tekstiviestin tarkoitus oli täydentää muuta viestintää, eikä sillä tavoitettu kaikkia helsinkiläisiä. Tekstiviestipalvelua on käytetty lisäksi sosiaali- ja terveystoimialan viestinnässä henkilöstön ohjeistamiseen epidemian eri vaiheissa.

Taustalla laaja yhteistyö

Tekstiviestipalvelun lisäksi Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala hankkii Telialta muun muassa mobiili- ja kiinteät yhteydet, mobiililaitteet, faksipalvelut ja helpdesk-tukipalvelua. Laajaa kumppanuutta hallitaan joka toinen kuukausi kokoontuvassa ohjausryhmässä, johon kuuluu jäseniä sekä Helsingin kaupungilta että Telialta.

”Olen ollut ohjausryhmän jäsen reilut kaksi vuotta, ja tänä aikana ryhmä on ruvennut toimimaan erittäin hyvin”, Havukainen sanoo. ”Lisäksi kutakin yksittäistä palvelua varten on Telialla meille nimetty yhteyshenkilö, jonka kanssa hoidamme palveluun liittyviä käytännön asioita aina tarpeen mukaan. Yhteistyö sujuu näin ketterästi ja palvelee tarpeitamme hyvin.”

 

Haaste: Helsingin kaupunki halusi tavoittaa helsinkiläiset tekstiviestillä täydentääkseen korona-ajan viestintää.

Ratkaisu: Telia toimii Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan ICT-kumppanina ja Kontakti SMS-tekstiviesti palvelu pystyttiin toimittamaan nopealla aikataululla.

Hyödyt: Toimintojen keskittäminen mahdollisti uuden palvelun käyttöönoton nopeasti. Kumppanuus yksinkertaistaa toimintaa ja omien yhteyshenkilöiden kautta mahdolliset kysymykset selviävät nopeasti.

 

Teksti: Satu Ekman

Keskity rauhassa ydinliiketoimintaan

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen.

TUTUSTU
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Vaihdepalvelut ja tavoitettavuus Asiakastarinat Toimistosovellukset