Arvomme kaksi Samsung Galaxy S24 -puhelinta Minun Telia Yrityksille -palvelussa. Osallistu arvontaan

Kaikki artikkelit yrityksille

Miten ihmiset liikkuvat? Keskustan Elävyysindeksi antaa tarkkaa tietoa

4 min
Kesäinen esplanadin puisto Helsingissä. Kesäinen esplanadin puisto Helsingissä.

Miten Helsingin keskustan kehitys eroaa Tukholman ja Oslon kehityksestä? Esimerkiksi siihen on etsitty vastausta Norteconin kehittämän Keskustan Elävyysindeksin avulla. Sen tuottamassa raportissa hyödynnetään Telian Crowd Insights -palvelun dataa.

Jotakin iloa koronastakin. Ainakin yhden uuden keksinnön se on poikinut. Tero Lassila on toimitusjohtajana Norteconilla, joka on suomalainen kaupallisten kiinteistöjen kehittäjä ja suunnittelija. Kun korona alkoi vuonna 2020, Norteconin asiantuntijat havaitsivat oman työnsä kautta, kuinka kaupunkien keskustat alkoivat hiljetä. Samaa viestiä tuli Elävät Kaupunkikeskustat -yhdistyksen kautta, jonka toiminnassa Tero Lassila on myös ollut mukana kymmenisen vuotta.

”Kaupungeilla oli suuri tarve tietää, miten keskustalla menee. Monesta suunnasta tuli tietoa, että keskustan kävijätiedoille olisi todellista tarvetta”, Lassila kertoo.

Nortecon oli tottunut seuraamaan tarkasti kävijätietoja kauppakeskuksissa. Tieto kävijämääristä on aivan oleellista kauppakeskusten johtamisessa – se vaikuttaa esimerkiksi yritysten sijoittamiseen ja myynnin tuloksiin.

”Koska tunnemme Norteconilla hyvin kävijätietojen tärkeyden, aloimme pohtia, miksi samanlaista tietoa ei ole kaupunkikeskustoista. Oma toimistomme sijaitsee Helsingin keskustassa, ja näimme itsekin, miten keskustan väkimäärät alkoivat koronan aikana vähentyä. Ongelma oli vain, mistä saisimme tarkkaa tietoa ilmiöstä”, Tero Lassila sanoo.

Oma tietotaito yhdistyi uuteen dataan

Apuun tuli onnekas sattuma, josta alkoi nopea kehitystyö Telian kanssa jo vuonna 2020.

”Tutustuimme Telian Crowd Insights -palveluun erään kiinteistökehityshankkeen yhteydessä. Yllätyimme positiivisesti, kuinka tarkkaa kävijädataa palvelu tarjoaa. Siitä alkoivat keskustelut Telian kanssa, miten dataa voisi hyödyntää kaupunkikeskustojen kehittämisessä.”

Telian Crowd Insights kerää mobiililaitteiden anonyymeista sijaintitiedoista dataa Suomesta, Pohjoismaista ja Baltiasta. Palvelu seuraa ihmisvirtoja, ei yksittäistä henkilöä. Telia on Suomessa ainoa operaattori, joka tarjoaa tällaista dataa. Data kerätään Telian liittymistä, mutta se mallinnetaan koskemaan koko väestöä. 

Tero Lassila yllättyi iloisesti, kuinka nopeasti yhteistyö Telian kanssa lähti käyntiin. Telia antoi myös apua aivan uudenlaisen kaupunkien kehittämistyökalun valmistelussa. Vuonna 2022 lanseerattu Keskustan Elävyysindeksi -raportti tarjoaa reaaliaikaista analysoitua dataa keskustan kävijämääristä kaupungin kanssa yhdessä määritellyltä alueelta. Mittauksessa jokainen kävijä on uniikki kävijä vuorokauden aikana, ja myös alueella vietettyä aikaa mitataan kävijäkohtaisesti vuorokausitasolla.

”Ajattelimme aluksi, että tarvitsemme samanlaisia mittareita kuin kauppakeskuksissa käytetään. Telian kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta mittareita on jopa enemmän. Telialaisilla on ratkaisuhakuinen ote, josta myös loppuasiakkaamme hyötyvät”, Tero Lassila kertoo.

Kaikki osapuolet hyötyvät

Uudesta raportointityökalusta on hyötyä kaikille osapuolille. Norteconille työkalu on hyvä lisä omien palvelujensa kehittämiseen.

Kaupungit saavat säännöllisesti valmiin raportin haluamastaan alueesta. Myös kaupungin henkilöstön työ helpottuu, kun ei tarvitse etsiä tietoa eri tietokannoista tai rakentaa raportteja.

Lassila korostaa, että oman kehityksen seuraaminen on jokaiselle kaupungille tärkeää. Keskustan Elävyysindeksi -raportti tarjoaa valmiin tietopaketin ja myös asiantuntevan analyysin luvuista.

”Kaupungit luottavat dataan, jota saamme Telian Crowd Insights -palvelusta. Se on luotetun operaattorin tuottamaa turvallista dataa. Koska historiatietoa on saatavilla vuodesta 2019 asti, kaupungit voivat seurata omaa kehittymistään”, Tero Lassila sanoo.

Myös Telia hyötyy uudesta palvelusta.

”Lähdimme mielellämme mukaan ideoimaan tätä. On hienoa, että voimme auttaa muita yrityksiä hyödyntämään dataamme. Panostamme vahvasti datan laatuun ja jatkuvaan kehittämiseen, jotta kumppanimme voivat hyödyntää sitä omassa toiminnassaan”, Telian Senior Business Development Manager Tero Särkiniemi kertoo.

Uusia ominaisuuksia kokeillaan jo

Tero Lassila kertoo, että palvelun kehittäminen jatkuu.

”On innostavaa kehittää palvelua, jonka tarjoama tieto hyödyttää selkeästi kaupunkeja.”

Keskustan Elävyysindeksi -raporttia hyödyntävät jo nyt monet suuret ja pienemmätkin kaupungit. Uusia ominaisuuksia suunnitellaan jatkuvasti.

”Tällä hetkellä tarjoamme vuosiraporttia, mutta kaupungeilta tulleiden toiveiden vuoksi kehitämme seuraavaksi kuukausiraporttia, jonka avulla voi seurata nopeitakin muutoksia”, Tero Lassila kertoo.

Kaupunkien tulokset ja absoluuttiset luvut ovat erilaisia, koska kaupungitkin ovat erilaisia.

”Kaupungit vertaavat lukuja aina omiin aiempiin lukuihinsa. Raportin avulla voi seurata, kehittyykö keskustan elävyys oikeaan suuntaan.”

Kun kaupunkeja on enemmän mukana, niitä pystyy jatkossa vertaamaan myös toisiinsa. Esimakua siitä on jo saatu, kun Helsingin kaupunki tilasi vertailun, jossa sen keskustan kehitystä verrattiin Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan keskustojen tilanteeseen vuosina 2019–2023.

Seuraavaksi Norteconin ja Telian on tarkoitus selvittää yhdessä ulkomaisten turistien liikkumista Suomessa.

 

Haaste: Saada tarkkaa tietoa ihmisten liikkeistä kaupunkien keskustassa eri aikoina. Aiheesta ei ollut saatavilla valmista tietoa, jota kaupungit voisivat suoraan hyödyntää.

Ratkaisu: Telia on Suomessa ainoa operaattori, joka tuottaa dataa ihmisten liikkeistä mobiililaitteiden sijainnin perusteella. Nortecon keksi, että keskusta-alue kannattaa määritellä kunkin kaupungin kanssa yhdessä ja tuottaa Telian kanssa dataa juuri kyseisestä alueesta.

Hyödyt: Kaupunki saa haluamaltaan alueelta valmiin raportin ja analyysin, jota voi hyödyntää keskustan kehittämisessä ja jakaa vapaasti esimerkiksi alueen yrityksille tai kaupunkilaisille. Raportti tiivistää ymmärrettävään muotoon ison määrän tietoa halutusta alueesta. Kaupunki voi seurata myös tilanteensa kehittymistä, koska historiatietoa on saatavilla vuodesta 2019 asti.

Keskustan Elävyysindeksin tarjoamaa tietoa:
  • Paljonko ihmisiä liikkuu määritellyllä keskusta-alueella.
  • Miltä paikkakunnilta kävijöitä saapuu eniten.
  • Kuinka pitkään ihmiset viipyvät.
  • Miten keskustassa käytetty aika jakautuu eri paikkoihin.
  • Miten arkipäivät ja viikonloput eroavat toisistaan.

Salmi Platform tarjoaa matkailualalle aidon mahdollisuuden tiedolla johtamiseen

Kun matkailua johtaa datalla ja faktoilla, tietää mihin rahansa sijoittaa.

Lue artikkeli
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Crowd Insights Asiakastarinat

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan