DaaS-palvelu säästää aikaa ja pitää työntekijöiden koneet ajan tasalla
Suomalainen finanssiteknologia-alan kasvuyritys Enfuce hankkii kasvavalle henkilöstölleen tietokoneet Telian DaaS-palvelun kautta. Kaikki sujuu nyt kätevästi, kun yrityksen ei tarvitse sitoa varojaan tai henkilökunnan aikaa koneiden osteluun.
”Olemme hankkineet Telialta monia palveluja liittymistä lähtien, mutta silti DaaS-palvelun monipuolisuus pääsi yllättämään iloisesti. Kaikkia sen tarjoamia hyviä puolia en ollut edes osannut kaivata ennen palvelun hankkimista”, kertoo Internal IT Team Lead Mikael Karlsson Enfucelta.
DaaS-palvelun (Device as a Service) avulla yritykset voivat tilata Telialta käyttöönsä niin puhelimet, tabletit, läppärit kuin lisätarvikkeetkin.
”Ostimme aiemmin tietokoneet yksittäin eri kaupoista, ja se oli kasvuyritykselle aivan liian työlästä. Loppuvuodesta 2019 selvittelin koneiden hankintaan uutta ratkaisua ja satuin kertomaan asiasta Telian yhteyshenkilöllemme Henna Suorelalle. Hän esitteli Telian DaaS-palvelun, jonka hankimmekin sitten nopeasti.”
Nyt kaikki Enfucen tietokoneet tulevat laitepalveluna Telialta. Mikael Karlssonille oli positiivinen yllätys, että Telia osti myös DaaS Back -palveluna Enfucen olemassa olleen laitekannan. Näin DaaS saatiin heti täyteen käyttöön ja kaikki yhtiön koneet samaan laiterekisteriin. Rekisterissä kaikille laitteille on määritelty päättymispäivä, jonka jälkeen ne poistetaan tuotantokäytöstä.
Suomalainen, vuonna 2016 perustettu Enfuce on yksi nopeimmin kasvavista finanssiteknologia-alan yrityksistä Euroopassa. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2022 noin 12 miljoonaa euroa, ja se työllistää yli 120 henkilöä. Enfuce kehitti ensimmäisenä maailmassa pankeille ja yrityksille maksamis- ja korttimaksualustan, joka toimii pilvessä ja täyttää tiukat maksukorteille asetetut vaatimukset (PCI-DSS ja PCI-3DS) sekä viranomaisvaatimukset. Alustalla on jo yli 16 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Esimerkiksi ePassi, ST1 sekä julkishallinnon puolelta Valtiokonttori ja Kela ovat valinneet Enfucen toimittajakseen.
Laiterekisterissä kaikki laitteet
Enfucella DaaS-palveluun on oltu erittäin tyytyväisiä. Esimerkiksi sarjanumeroihin perustuva laiterekisteri tuntuu toimivalta.
”Rekisteristä löytää helposti tiedon laitteesta ja siitä, milloin sen sopimuskausi päättyy. Ajan umpeutumisesta tulee ilmoitus sekä IT-puolelle että laitteen käyttäjälle noin kolme kuukautta etukäteen, mikä on erittäin fiksua.”
Sopimuskauden päättyessä asiakas voi joustavasti määrittää jatkotoimenpiteet laitteilleen.
Karlsson kiittelee sitä, että DaaS-palvelun ansiosta yrityksen ei tarvitse sitoa pääomia nopeasti kuluviin tietokoneisiin, vaan ne voi käyttää muualla.
”Ja totta kai yrityksemme kannalta oli hyvä, että Telia osti aiemmat koneemme. Saimme turvallisesti tuhottua laitteiden datan, ja lisäksi saimme laitteiden myynnistä kerralla isomman summan rahaa.”
Ahvenanmaa tärkeä alue
Espoossa pääkonttoriaan pitävä Enfuce on perustettu Ahvenanmaalla, ja nykyisinkin osa yrityksen työntekijöistä asuu ja työskentelee siellä. Ahvenanmaa on yritykselle tärkeä alue, mutta tavaratoimitukset sinne ovat välillä haastavia, esimerkiksi erilaisten verotuskäytäntöjen takia.
”Onneksi Telian kanssa yhteydet Ahvenanmaalle toimivat mutkattomasti – oli kyse sitten liittymistä tai laitteiden viemisestä sinne”, Karlsson sanoo.
Enfuce on kansainvälinen yritys, jolla on toimipaikka myös Lontoossa ja työntekijöitä esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa ja Alankomaissa. Tällä hetkellä Telia ja Enfuce tekevät yhteistyötä Suomessa ja Ahvenanmaalla, mutta Telia mahdollistaa DaaS-palvelun käyttöönoton myös useimmissa EU-maissa.
Vastuullisnäkökulma lisää DaaS-palvelun tarvetta
Telian Customer Lead Henna Suorela on huomannut DaaS-palvelujen lisääntyneen kysynnän kaikenkokoisissa yrityksissä. Siihen on useita selkeitä syitä.
”Keskeisessä roolissa on kustannusnäkökulma. Etenkin kasvuyrityksissä on tärkeää, ettei suurta osaa pääomasta tarvitse sitoa laitteisiin.”
Yritykset arvostavat myös DaaSin huolettomuutta.
”Kun loppukäyttäjä on avun tarpeessa, hänellä on yksi kontaktikanava, josta hän saa avun laitteen huoltoon tai rikkoutumiseen liittyvissä asioissa”, Henna Suorela kertoo.
Sopimus sisältää vakuutukset ja huoltopalvelut ja takaa senkin, että työn tekeminen ei keskeydy, vaikka laite menisi rikki.
”Vaikka läppäri putoaisi auton katolta tai puhelin laiturinnokasta, niin työntekijä saa lainalaitteen, kunnes vanha on korjattu tai uusi toimitettu.”
Yksi tärkeä näkökulma on vastuullisuus.
”EU:n direktiivi kestävyysraportoinnista tulee pian kaikille yrityksille pakolliseksi. DaaSin avulla niin tietoturvan kuin kiertotaloudenkin vaatimukset tulevat hoidetuiksi asiakkaan puolesta. Kaikkiin laitteisiin sisältyy tietoturvallinen tyhjennys, jonka jälkeen laitteet voidaan ohjata uudelleenkäytettäväksi tai kierrätettäviksi varaosiksi”, Henna Suorela kertoo.
”Myös Enfucelle vastuullisuus on erittäin tärkeää. Siksi meidän yhteistyömme toimii”, vahvistaa Mikael Karlsson, ja vinkkaa tutustumaan yrityksen uuteen Vastuullisuusraporttiin.
Haaste: Kasvuyritys Enfucen piti hankkia kiihtyvällä tahdilla tietokoneita henkilöstölleen. Haasteena oli saada koko hankintaprosessi toimivammaksi, selkeämmäksi ja läpinäkyvämmäksi.
Ratkaisu: DaaS eli laitteiden hankinta palveluna. Nyt kaikki hankitut laitteet löytyvät samasta laiterekisteristä. Koko tilaus- ja ostojärjestelmä ja laitteiden hallinnointi muuttui kerralla selkeämmäksi: samasta paikasta löytyvät laitteiden kaikki tiedot sopimuskausineen.
Hyödyt: Työvälineiden kokonaisvaltainen hankinta tehokkaasti ja luotettavasti. Telia on pohjoismainen toimija, jonka kanssa on turvallista hoitaa laitteet, liittymät ja monet muut palvelut. Tärkeää on, että Telian avulla hankinnat onnistuvat sujuvasti myös Ahvenanmaalle – mikä ei ole aina ollut varmaa muiden toimijoiden kanssa.
DaaS-palvelulaite sisältää oletuksena:
- Laite ja sen toimitus
- Vakuutus
- Huoltopalvelu lainalaitteella (koskee mobiililaitteita)
- Tietokoneille esiasennus ja tietoturvaohjelmisto
- Tietokoneiden takuulaajennus
- Tietoturvallinen kierrätys sopimuskauden päätteeksi
- Asiakaspalvelu Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa sekä puhelimitse