Kaikki artikkelit yrityksille

4 tapaa ymmärtää ihmisten liikkeitä paremmin

2 min
Kuvassa ihmisiä kulkee suojatiellä edestakaisin Kuvassa ihmisiä kulkee suojatiellä edestakaisin

Väkijoukkojen liikkumisen analytiikkaa eli Crowd Insightsia voidaan hyödyntää muun muassa julkisen liikenteen suunnittelussa ja tehokkaassa markkinoinnissa. Ajantasainen data tuo uuden ulottuvuuden tiedolla johtamiseen.

Telia Crowd Insights analysoi ihmisjoukkojen liikkumista Telian matkapuhelinverkosta saatavan anonymisoidun välitystiedon perusteella. Palvelun avulla saadaan selville, mistä ihmisjoukot tulevat ja mihin ne ovat menossa. Crowd Insights auttaa tekemään parempia, dataan perustuvia päätöksiä ja ratkaisuja. Palvelua on käytetty Pohjoismaissa esimerkiksi kuntien markkinoinnin suunnittelussa, ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ja mainoskuvastojen jakelun optimoimisessa.

Ajantasaista dataa kuntien ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi

Telian Travel Emission Insights -palvelu tuottaa ajantasaista tietoa ihmisten liikkumisesta ja auttaa kuntia ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Palvelu yhdistää mobiiliverkkodataa ja CERO-laskentamallia, mikä mahdollistaa liikkumisen päästöjen arvioinnin ja päästövähennystoimenpiteiden suunnittelun.

Valtaosa kuntien päästöistä tulee asukkaiden ja yritysten toiminnasta. Kunnat voivat vaikuttaa päästöihin erityisesti kaavoituksen, maankäytön ja liikennesuunnittelun avulla. Tieto ihmisten liikkumisesta auttaa kuntia esimerkiksi julkisen liikenteen optimoimisessa sekä pyöräteiden kohdentamisessa.

Mitä yhteistä on Ed Sheeranin konsertilla, Halpa-Hallilla ja Länsimetrolla? Data-analytiikka!

Helsingin kaupunki tilasi Telia Crowd Insights -palvelun Ed Sheeranin ennätyskonserttien taloudellisten vaikutusten ja liikkumistietojen selvittämiseen. Analyysin avulla saatiin tietoja kävijöiden alkuperästä ja liikkumisesta sekä rahankäytöstä eri kaupunginosissa. Tuloksia käytetään tulevien tapahtumien suunnittelussa ja parantamisessa.

Helsingin Seudun Liikenne (HSL) käytti palvelua selvittääkseen, miten länsimetro on vaikuttanut espoolaisten liikkumiseen. Palvelu analysoi matkapuhelinverkon dataa ja osoitti, että metron jatkuminen Matinkylään kasvatti joukkoliikenteen osuutta Espoon ja Helsingin välisillä matkoilla ja puolestaan vähensi autoilua Länsiväylällä ja Turunväylällä.

Porvoon kaupunki on käyttänyt Telian Crowd Insights for Municipalities -palvelua matkailumarkkinoinnissa ja kaupunkisuunnittelussa vuodesta 2018 lähtien. Palvelu tarjoaa arvokasta tietoa ihmisten liikkumisesta, mikä auttaa kohdentamaan markkinointia ja kehittämään infrastruktuuria. Mainontaa on kohdennettu tehokkaasti niille alueille, joilta ihmiset Porvooseen saapuvat. Kaupunkisuunnittelussa liikkumista koskevia tietoja on voitu hyödyntää esimerkiksi viheraluesuunnittelussa ja alueiden kunnostamisen ajoittamisessa.

Kauppakeskus Karisma tutki toimintansa vaikutusaluetta yhteistyössä Colliersin ja Telian kanssa. Hyödyntämällä Telian anonymisoitua dataa saatiin tietoa asiakkaiden liikkumisesta, liikkeiden sitouttamisen onnistumisesta ja potentiaalisista asiakkaista.

Telia Crowd Insights -palvelun avulla tehokkaampaa liiketoimintaa

Lue kuinka Telia Crowd Insights -palvelun avulla kauppakeskus pystyy suunnittelemaan toimintaansa ja kohdentamaan markkinointiviestintää potentiaalisille asiakkaille.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tekoäly Asiakastarinat