Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Kesätyö tilausten vastaanotossa – salapoliisityötä ja tiivistä yhteistyötä sidosryhmien kanssa

4 min
Telia kesätyö Telia kesätyö
Ensimmäisen kesän päätyttyä Emmaa harmitti, kun kesätyöt päättyivät – kesä oli ollut niin kiva ja työkavereita tuli ikävä.

Kesätyöblogi

Hain keväällä 2019 paikkaa Telian B2B-toimituksista, sillä kauppatieteiden opiskelijana koin, että ala on mielenkiintoinen ja monipuolinen. En tiennyt vielä mitään – päästyäni tutustumaan Telian yritysasiakkaille tarjottaviin ratkaisuihin ja palveluihin tajusin, miten mielenkiintoinen ICT-ala tosiaankin on.

Tiedonhaku- ja yhteistyötaidot käyttöön

On ollut myös hienoa tajuta, kuinka monimuotoisia ja luovia ratkaisuja yritykset tarvitsevat suojatakseen liiketoimintansa jatkuvuuden ja kehityksen. Innostuin alasta ja yrityksestä niin kovasti, että kandidaatintutkielmani keskittyi osittain Telia ONE -konseptiin markkinoinnin näkökulmasta. Toivon myös tulevaisuudessa päätyväni Telialle töihin.

Olen työskennellyt nyt kaksi kesää Telian B2B-toimituksissa. Työtehtäväni on ottaa eri kanavia pitkin tulevat yritysasiakkaiden tilaukset vastaan. Lisäksi tarkastan, että tilauksessa on kaikki kunnossa ennen kuin ohjaan sen toimitettavaksi.

”Palveluita ja ratkaisuja on paljon. Tilausten vastaanotossa tehtävänä onkin selvittää toimitukselle oleelliset asiat.”

Työ on ollut toisinaan aikamoista salapoliisityötä, kun selvitettävää on paljon, ennen kuin tilaus on toimituskelpoinen. Palveluita ja ratkaisuja on paljon, ja tilausten vastaanotossa tehtävänä onkin selvittää toimitukselle oleelliset asiat. Tämä vaatii usein sidosryhmien kontaktointia ja eri järjestelmien tutkimista ja koluamista.

Esimerkiksi yritysmyynnillä on paljon muistettavaa ja välttämättä järjestelmät eivät aina tue heitä toimituksellisten asioiden suhteen, joten me olemme apuna, jotta toimitus onnistuu mahdollisimman mutkattomasti. Teen siis yhteistyötä tiiviisti sisäisten sidosryhmien kanssa, kuten yritysmyynnin, asiakaspalvelun ja tietysti toimitusvastaavien kanssa.

Olen muun muassa oppinut rohkeasti selvittämään asioita, saanut itsevarmuutta, päässyt tutustumaan Telian kattavaan yritystarjoamaan ja ennen kaikkea innostunut Teliasta työnantajana.


Tukea työkavereilta, etänä ja toimistolla

Olen kokenut kaksi aivan erilaista kesää samassa pestissäni. Viime kesän vietin konttorilla ja tämän kesän olen ollut kokonaan etänä. Molemmat ovat sujuneet oikein hyvin, sillä Telialla on panostettu työntekijöiden perehdyttämiseen ja kouluttamiseen.

Ensimmäisenä kesänä oli helppo mennä kasvokkain kysymään apua kollegoilta, kun minulle esiteltiin ensimmäisinä päivinä toimituksen työntekijöitä. Tästä on ollut myös todella paljon hyötyä näin toisena kesänä, sillä tiedän valmiiksi, kenelle voin mennä laittamaan viestiä, jos tarvitsen apua tai lisätietoja.

Telialla kaikki auttavat toisiaan, ja myös kesätyöntekijöitä autetaan mielellään. Vaikka aluksi työtehtävät tuntuivat haastavilta ja uusilta, opin nopeasti hyvän perehdyttämisen ansiosta ja nyt työt sujuvatkin jo rutiinilla.

Haasteita riittää vieläkin, mutta niiden selvittäminen on mielenkiintoista ja palkitsevaa, kun ne saa ratkaistua. Tänä kesänä parasta on ollut huomata, kuinka itsenäisesti ja osaavasti työskentelen ja osaan auttaa kollegoitakin tarvittaessa.


Mahtava ja kannustava työyhteisö

Konttorille minulla on kyllä ikävä, sillä Telialla työyhteisö on mahtava. Pääsin jo ensimmäisenä kesänä sisään toimituksen tiiviiseen vakkariporukkaan. Se auttoi myös tuntemaan itseni tasavertaiseksi työntekijäksi.

Ikimuistoisimpia hetkiä erityisesti ensimmäisenä kesänä oli toimituksen kahvit, joissa työkavereiden hulvattomat jutut piristivät kiireistäkin työpäivää. Ensimmäisen kesän päätyttyä oikein harmitti, kun kesätyöt päättyivät, koska kesä oli ollut niin kiva ja työkavereita tuli ikävä. Toisena kesänä olemme onneksi olleet yhteydessä ja pitäneet etäkahvitteluja työporukalla.

”Konttorille minulla on kyllä ikävä, sillä Telialla työyhteisö on mahtava – työkavereiden hulvattomat jutut piristävät kiireistäkin työpäivää.”

On valtavan hienoa, että Telia tarjoaa niinkin monelle nuorelle töitä monipuolisista haastavista paikoista. Koen, että kesätyöntekijöitä arvostetaan täällä todella paljon, ja työyhteisö on ainutlaatuinen.

Täällä arvostetaan hyvää asennetta, innokkuutta ja halua oppia. Suosittelenkin Telialle kesätöihin hakemista, koska kaikkien edellä mainittujen syiden lisäksi täällä saa varmasti ikimuistoisen kesätyökokemuksen.

 

Emma Hietanen opiskelee kauppatieteitä Lappeenrannassa ja maisterintutkinnon pääaineena on kansainvälinen markkinointi. Emma on työskennellyt kaksi kesää Telian B2B-toimituksissa ja tehnyt hommia tilausten vastaanotossa. Emma on erityisen kiinnostunut Telian B2B-puolesta ja Telia One -konseptista. Tulevaisuudessa hän haluaisikin työskennellä B2B-markkinoinnissa.

 


Kun sinä kasvat, kasvamme mekin. Telia.

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Kesätöissä Telialla
Edellinen artikkeli
Parempaa palvelunhallintaa järjestelmäkehityksellä
Toni työskentelee Telia Cygatella järjestelmäkehittäjänä.
Seuraava artikkeli
Kesätyö kuluttaja-asiakaspalvelussa – aitoja ja mieleenpainuvia kohtaamisia