Kaikki Töissä Telialla -tarinat

Kesätyö kuluttaja-asiakaspalvelussa – aitoja ja mieleenpainuvia kohtaamisia

3 min
Aleksia Halonen kesätöissä Telian laskutuksessa Aleksia Halonen kesätöissä Telian laskutuksessa
Aleksia pääsi kehittämään kaupallisella alalla tarvittavia taitoja taloyhtiöasukkaiden asiakaspalvelussa.

Kesätyöblogi

Hain keväällä Telialle kesätöihin, sillä halusin vahvistaa asiakaspalvelutaitojani ja kehittää myyntiosaamistani. Telia kiinnosti minua suuren kokonsa, kilpailukykyisen palkan ja monipuolisten työtehtävien vuoksi.

Hakemani työtehtävä sisälsi asiakaspalvelun lisäksi myyntiä, joten se on ollut minulle erinomainen paikka kehittää kaupallisella alalla keskeisiä taitoja.


Laaja perehdytys ja paljon tukea

Vietin kesäni Telian kuluttaja-asiakaspalvelussa ja tarkemmin ottaen taloyhtiöasukkaiden asiakaspalvelussa. Meitä kesätyöntekijöitä samassa tehtävässä aloitti kaksi. Pääsimme nopeasti osaksi porukkaa ja tiimin sisällä vallitseva hyvä, reilu ja kannustava ilmapiiri välittyi myös etäyhteyksien kautta.

Tärkein työtehtävämme oli ottaa vastaan puhelimitse tulevat kuluttaja-asiakkaiden laajakaistatilaukset sekä löytää asiakkaiden tarpeita vastaavat ratkaisut.

”Pääsimme nopeasti osaksi porukkaa. Tiimin sisällä vallitseva hyvä, reilu ja kannustava ilmapiiri välittyi myös etäyhteyksien kautta.”

Perehdytysjakso oli laaja ja se toteutettiin hyvin. Vaikka perehdytys toteutettiin etänä, sain kattavasti tietoa eri tuotteista ja järjestelmistä ja vastauksia kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Ensimmäisen puhelun otto oli jännittävää, mutta tukea oli hienosti saatavilla tarvittaessa ja koinkin työn aloituksen sujuneen helposti. Aluksi esimerkiksi tilanne, jossa antennipistokkeesta tuleva laajakaistayhteys siirretään lisäpalveluineen toiseen osoitteeseen, jossa sama yhteys tuleekin toisessa puhelinpistokkeesta, aiheutti harmaita hiuksia, kun muistettavaa tuntui olevan paljon.

Työkaverit olivat linjoilla läsnä ensimmäisten puheluiden aikana, ja jatkossakin apua sai nopeasti. Työkaverit ja perehdyttäjät osasivat myös hyvin samaistua uuden kesätyöntekijän tilanteeseen, mikä lisäsi luottamusta ja itsevarmuutta. 

Asiakkaalle takaisinsoittaminen tuntui aluksi nololta, mutta nopeasti huomasin monien arvostavan tilanteiden korjaamista ja kunnollista läpikäymistä. Eri tilanteisiin paneutuminen kasvatti myös itseluottamusta, kun asian sai lopulta hoidettua perusteellisesti kuntoon.


Myyntitavotteita ja aitoja asiakaskohtaamisia

Työssäni seurattiin myyntiä ja tavoitteita mielestäni positiivisen kannustavalla tavalla ja sain myyntityöhön myös monia käytännön vinkkejä, jotka varmasti ovat avuksi myös tulevaisuuden työtehtävissä.

Yhtenä tärkeimpänä oppina pidän asiakkaaseen tutustumista myyntitilanteessa. Kun jokaiseen asiakkaaseen suhtautuu yksilönä ja on aidosti kiinnostunut hänen tarpeistaan, on mahdollistaa tunnistaa ja tarjota asiakkaalle juuri hänen tilanteeseensa sopivia palveluita. Samalla kohtaamisesta muodostuu aito ja mieleenpainuva.

Oman persoonan esiintuomiseen kannustettiin, mikä teki palvelutilanteesta luontevan ja mukavan myös näin aspalaisen näkökulmasta.

”Kun on aidosti kiinnostunut asiakkaan tarpeista, löytää juuri hänelle sopivat palvelut.”

Kesän aikana työ on tuonut mukanaan monenlaisia tilanteita, jotka kehittivät ongelmanratkaisukykyä, oma-aloitteisuutta ja tiedonhankintataitoja.

Hienointa tiimissämme on ollut meidän kesätyöntekijöiden ottaminen osaksi yhteisöä sekä auttavainen ilmapiiri. Kesä Telialla on tarjonnut onnistumisia, haasteita, uusia tuttavuuksia ja monipuolisia oppeja, joista kaikista uskon olevan paljon hyötyä oman työurani kehittämisessä.
 

Aleksia Halonen aloittaa syksyllä viimeistä vuottaan Tampereen yliopistossa kauppatieteiden opinnoissa pääaineenaan markkinointi. Aleksia on ensimmäistä kesää Telialla töissä ja työskentelee Telian kuluttaja-asiakaspalvelussa Rovaniemellä. Tulevaisuudessa häntä kiinnostaa työ erilaisten markkinointi- ja viestintäprojektien parissa.

 

Kun sinä kasvat, kasvamme mekin. Telia.

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Kesätöissä Telialla
Edellinen artikkeli
Kesätyö tilausten vastaanotossa – salapoliisityötä ja tiivistä yhteistyötä sidosryhmien kanssa
Seuraava artikkeli
Kesätyö mobiillaskunselvityksessä – oman osaamisen kehittämistä monipuolisesti