Takaisin

Talkoohenkeä ja vastuullisia investointeja – Blomqvistin perhe ei enää pärjäisi ilman valokuitua

Pätkivät nettiyhteydet vaihtuivat toimiviin, kun Telia rakensi Blomqvistien naapurustoon Lempäälään valokuituverkon. Se on yksi yhtiön monista satsauksista suomalaisten tietoliikenneyhteyksien parantamiseen.

Ne ovat yksinkertaisia asioita. Kun Iida, 10, ja Aada, 7, juttelevat Yhdysvalloissa asuvan serkkunsa kanssa, heidän kuvansa näkyy Skypen ruudulla pätkimättä koko ajan. Kun perheen äiti Tiina Blomqvist jää kotiin tekemään etätöitä, yhteys hänen työpaikkansa, tamperelaisen it-firman, järjestelmiin toimii luotettavasti ja nopeasti.

Ja kun perheenisä Mikko Blomqvist tulostuttaa netissä isovanhemmille uutta lapsista kertovaa valokuvakirjaa, kooste lähtee tulostukseen saman tien. Aiempina vuosina tämä vaihe vaati tuntikausien odottelun.

”Isoin muutos valokuituliittymän kytkemisen jälkeen on tapahtunut meissä ihmisissä. Kukaan ei ole kertaakaan valittanut eikä edes ärtyneenä mutissut katkeilevan ja hitaan netin takia. Verkko toimii erittäin tasaisen laadukkaasti koko ajan”, Mikko Blomqvist sanoo.

Mikko Blomqvist on tyytyväinen valokuituun

Valokuitu ja 5G-tekniikka tukevat toisiaan

Suomalainen arki on muuttunut ja Telia sen mukana. Telia investoi tänä vuonna Suomen toimintoihinsa kaikkiaan lähes 200 miljoonaa euroa. Satsaus on koko maan mittakaavassa suuri. Investointien hallinnasta vastaava Telian johtaja Taina Kovanen perustelee satsausta maan elinvoiman tukemiseen.

”Suomalaiset käyttävät moneen muuhun maahan verrattuna moninkertaisesti dataa. Se vaatii vastuullisesti ja korkealaatuisesti rakennetut tietoliikenneyhteydet”, Taina Kovanen sanoo.

Telia satsaa valokuitu- ja 5G-mobiiliverkon rakentamiseen sekä uudenlaiseen teknologiaan perustuvien palvelujen, kuten IoT-palvelujen, kehittämiseen. Verkossa toimivat sensorit ovat jo nyt osoittaneet hyödyllisyytensä esimerkiksi rakennustyömailla sekä sisäilman laadun seuraajina. Niitä on helppo räätälöidä kunkin asiakkaan tarpeisiin.

Lempäälässä Blomqvistit ovat varmoja, että verkkopalvelujen käyttö lisääntyy heidänkin perheessään.

”Hoidamme suurimman osan asioista jo nyt verkossa. Samoin voi käydä esimerkiksi terveydenhoitopalveluille, kun potilaat alkavat keskustella lääkäreiden kanssa videon välityksellä ja sensorit välittävät dataa lääkärille. Se vaatii verkolta entistä enemmän kapasiteettia ja uusien vähävirtaisten tekniikoiden tukea, mutta helpottaa ihmisten arkea ja tehostaa terveyspalveluja”, Mikko Blomqvist sanoo.

Jokin pysyy silti ennallaan. Siitä on pian sata vuotta, kun lankapuhelimet ilmestyivät suomalaiskoteihin. Monessa kylässä puhelinpylväät pystytettiin tuolloin talkoovoimin. Samanlainen yhteishenki virisi Lempäälässä, kun omakotiasukkaat pari vuotta sitten yhdistivät voimansa ja hankkivat valokuidun yhdessä.

”Muutaman talvisen viikon ajan minä ja neljä naapuriamme kiersimme soittamassa alueellamme ovikelloja ja kannustamassa asukkaita mukaan yhteiseen valokuituverkkoon. Yhdessä Telian kanssa saimme aikaan jotakin, mitä kukaan meistä ei olisi voinut hankkia yksin.”

Hyvästit kaatopaikoille

Suomen verkkoyhteyksien kehittäminen vaatii monenlaista osaamista. Mobiiliverkko ei toimi ilman valonnopeudella toimivaa runkoverkkoa, joka syntyy valokuidusta. Tulevaisuuden 5G-verkot vaativat tukiaseman lähes katulamppujen tiheydellä, kun ne kehittyvät kohti 10 gigan nopeuksia.

”Työllistämme 3 000 oman työntekijämme lisäksi Hangosta Rovaniemelle tuhansia suomalaisia. Työtä tehdään ympäri maan. Alihankkijoinamme toimii monien ammattien harjoittajia, muun muassa kaivinkoneenkuljettajia, it-kehittäjiä, elektroniikka-asentajia ja logistiikan ammattilaisia”, Kovanen kertoo.

Telia parantaa suomalaisten tietoliikenneyhteyksiä kaivamalla kadun alle valokuitukaapelia ja edistämällä 5G-verkon käyttöönottoa. Näin syntyy väistämättä myös monenlaista jätettä: noin 7 000 tonnia vuodessa eli kuorma-autolasteittain asfalttia, kuparikaapeleita ja elektroniikkaromua. Niistä mikään ei mene hukkaan.

Telia on kouluttanut urakoitsijoitaan toimimaan vastuullisuusohjeiden mukaisesti ja ylläpitää jätekirjanpitoa toiminnastaan syntyvästä jätteestä. Lisäksi Telia huomioi ympäristövaikutukset toiminnassaan tuotteiden ja palveluiden koko elinkaaren ajan. Telia Finland ostaa pelkästään uusiutuvilla energialähteillä tuotettua sähköä.

”Kun me tehostamme energiankäyttöämme ja lajittelemme jätteemme asianmukaisesti, myös asiakkaan ympäristöjalanjälki pienenee”, Taina Kovanen summaa.

 

Tarkista, saatko valokuidun kotiisi

Tarkista
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Yritysvastuu Medialle
Edellinen artikkeli
Yksi vihreä liittymä, kiitos
”Kun me Telialla tehostamme energiankulutustamme, pienenee myös asiakkaamme ympäristöjalanjälki”, ...
Seuraava artikkeli
85 % suomalaisista ei tunne termiä GDPR ja vain reilu kymmenesosa lukee palveluiden sopimusehdot
Tuoreen tutkimuksen mukaan EU:n uusi yleinen tietosuoja-asetus on jäänyt valtaosalle suomalaisista ...