Takaisin

85 % suomalaisista ei tunne termiä GDPR ja vain reilu kymmenesosa lukee palveluiden sopimusehdot

Tuoreen tutkimuksen mukaan EU:n uusi yleinen tietosuoja-asetus on jäänyt valtaosalle suomalaisista kuluttajista pimennon peittoon ja vain pieni osa suomalaisista tuntee termin GDPR. Vaikka yleistä tietosuoja-asetusta ei tunnisteta, suurin osa suomalaisista on kuitenkin kiinnostunut siitä, miten suomalaiset yritykset käsittelevät ihmisten henkilötietoja. 

Henkilötietojen käsittely suomalaisissa yrityksissä ei juurikaan ahdista suomalaisia.* Päinvastoin, suomalaiset ovat sangen luottavaisia tietojen käsittelytapaan yrityksissä. Lähes puolet vastaajista kokee kuitenkin, että tietoa kerätään liikaa.

”Vain 11 % vastaajista on pyytänyt jotain yritystä kertomaan, mitä tietoa heistä on yrityksellä tallennettuna. Jatkossa tätä oikeutta aikoo kyselyn mukaan käyttää yhä useampi, kaksi viidestä vastaajasta”, kertoo Telian Privacy Officer Susanna Koskinen.

Samaan aikaan vain reilu 10 % vastaajista lukee sopimusehdot kokonaan aloittaessaan uuden asiakkuuden tai palvelun käytön. Nuorempi väestö lukee sopimusehdot muita harvemmin.

”Sopimusehtoja ei lueta pääasiassa siksi, että niitä pidetään liian pitkinä ja aikaa vievänä. Ehtoja ei voi yleensä kieltäytyä hyväksymästä, jos palvelua haluaa käyttää”, Koskinen jatkaa.

Telian asiakkaiden tietoturva on fokuksessamme

EU:n uusi yleinen tietojasuoja-asetus (GDPR) tulee voimaan 25. päivä toukokuuta. Asetus parantaa henkilötietojen suojaa ja yhtenäistää tietojasuojasääntelyä kaikissa EU-maissa.

”Telia on huolehtinut asiakkaidensa tietosuojasta hyvin tähänkin saakka ja olemme valmistautuneet uuteen sääntelyyn muun muassa uudistamalla markkinointiviestinnän lupakäytäntömme. Telian kuluttaja-asiakkaiden on mahdollista hallinnoida tietosuojan asetuksiaan ja markkinoinnin lupia verkossa telia.fi:ssä tai Minun Telia -sovelluksessa. Yritysasiakkaitamme olemme jo tiedottaneet muutoksista ja päivittäneet palvelusopimuksia”, Koskinen kertoo.

* Tutkimus toteutettiin maaliskuussa ja siihen vastasi yhteensä 1028 suomalaista. Tutkimuksen on tehnyt Taloustutkimus.

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Yritysvastuu Medialle
Edellinen artikkeli
Talkoohenkeä ja vastuullisia investointeja – Blomqvistin perhe ei enää pärjäisi ilman valokuitua
Pätkivät nettiyhteydet vaihtuivat toimiviin, kun Telia rakensi Blomqvistien naapurustoon Lempäälään ...