Mitä jos sähkönjakeluun tulee keskeytyksiä ensi talvena? Viestintäyhteydet kestävät hyvin suunniteltuja lyhyitä katkoksia.
Energia-ala ja viranomaiset valmistautuvat mahdollisiin sähkönjakelun rajoituksiin tai sähköpulaan. Jakeluhäiriöt vaikuttavat myös viestintäverkkoihin ja -palveluihin. Tietoliikenneverkko on osa kriittistä kansallista infrastruktuuria, ja Telia pitää verkon toiminnasta huolta kaikissa olosuhteissa määräysten mukaisesti.
Mikäli Suomen oma sähkön tuotanto ja tuonti eivät kykene kattamaan kulutusta, saatetaan sähkön jakelua joutua rajoittamaan. Näissä tilanteissa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid ohjeistaa paikallisia jakeluverkkoyhtiöitä katkaisemaan sähkön jakelun enimmillään kahdeksi tunniksi kerrallaan. Lisätietoa aiheesta Fingridin verkkosivulta.
Puhe ja tekstiviestit liikkuvat, datan käyttö rajoittuu
Sähkön katkaiseminen kahdeksi tunniksi vaikuttaisi myös Telian viestintäpalveluihin. Kahden tunnin katkojen varalle Telialla on varsin hyvä akku- ja varavoimavarmistus kohteissa ja matkapuhelinverkon peruspeitolle ei aiheudu ongelmia näistä katkoista. Verkon varmistukset perustuvat Viestintäviraston määräykseen. Peruspeiton tukiasemille vaaditaan 2-4 tunnin akusto ja suuremmissa siirtoyhteyksien solmukohdissa 3-6 tunnin akusto ja mahdollisesti varavoimalaite.
Sähkökatkon aikana mobiiliverkon peruspalvelut, puhe ja tekstiviestit, toimivat normaalisti. Myös kiinteän verkon laiteasemilla akkuvarmistukset pitävät yhteydet toiminnassa vähintäänkin tuntien ajan. Sähkökatkoalueella kiinteät laajakaistayhteydet lakkaavat kuitenkin toimimasta, jos asiakkaan reititin tai talon sähkökeskus on vailla sähköä. Mobiiliverkossa datayhteyksien palvelutaso saattaa hidastua. Kun sähkön jakelu palautuu, myös datapalvelut palaavat normaaleiksi.
Sähkökatkot ovat viimeinen sähköpulassa käytettävä keino ja ennen sitä on pyritty eri tavoin säästämään sähköä. Telia valmistautuu siihen, että voimme omalta osaltamme osallistua talkoisiin, jos sähkön kulutusta säännöstellään.
Lue lisää: Näin Telia säästää sähköä