Kaikki artikkelit

Yksi vihreä liittymä, kiitos

”Kun me Telialla tehostamme energiankulutustamme, pienenee myös asiakkaamme ympäristöjalanjälki”, sanoo Telian teknologiajohtaja Jari Collin.

Puhelimen, läppärin ja tabletin käyttäjä ajattelee sähköä lähinnä laitettaan ladatessa. Telialla sen sijaan ajatellaan sähköä ja sen kulutusta jatkuvasti. Mitä enemmän asiakkaat käyttävät mobiilidataa, sitä tärkeämpää on, että olemme valinneet päästöttömän energianlähteen sähköllemme.

Telian teknologiajohtaja Jari Collinin mielestä energiatehokkuuteen on kaksi tärkeää syytä.

”Sähkön hinta on korkea ja todennäköisesti se jatkossa vain nousee. Mitä tehokkaammin käytämme sähköä, sitä taloudellisempaa se meille on. Toinen syy on se, että me haluamme olla ympäristötyön edelläkävijä.”
 
”Esimerkiksi yrityksissä matkustamisen tarve vähenee, kun asiat voidaan hoitaa video- ja virtuaalipalavereissa. Liikkumista vähentää myös esimerkiksi sähkömittarin etäluenta. Suomessa lähes kaikki sähkömittarit ovat etäluettavia. Uuden sukupolven sähkömittarit mittaavat sähkön määrää jopa minuutin välein. Näin sähköyhtiöt voivat suunnitella sähköntuotantonsa entistä paremmin.”

Hukkalämmöllä lämpiää 20 000 asuntoa

Telia huomioi toiminnassaan ympäristövaikutukset tuotteiden ja palveluiden koko elinkaaren ajan. Hyvä esimerkki tästä on Helsingin Pitäjänmäellä tänä vuonna käynnistyvä avoin datakeskus, joka on valmistuessaan maan energiatehokkain ja modernein konesali.

”Keskuksen maksimiteho on 24 megawattia. Käytännössä palvelinkaapit ja kaapelointiratkaisut on toteutettu siten, että energiaa kuluu mahdollisimman vähän.”

Datakeskuksessa syntyvä hukkalämpö ohjataan kaukolämpöverkkoon, jossa sen ansiosta voidaan lämmittää noin 20 000 asuntoa.

Myös verkkoratkaisuissa Telia valitsee jatkuvasti energiatehokkaampaa teknologiaa. Jotta tieto liikkuu, Suomi on täynnä tukiasemia.

”Kun siirryimme 3G:stä 4G:hen, energiatehokkuus parani, ja nyt valmisteilla oleva 5G on teknologialtaan taas energiatehokkaampaa.”

Tukiaseman teräkset paistinpannuun

Jotta kasvava datamäärä liikkuu ihmisten ja yritysten välillä tehokkaasti, Telia uudistaa tietoverkkoja ja rakentaa koko ajan uusia eri puolille Suomea.

Telian toiminnoista syntyy vuositasolla noin 7 000 tonnia jätettä, josta suurin osa syntyy uuden 5G-teknologian rakentamisesta sekä valokuitukaapelin asentamisesta kertyvästä rakennusjätteestä. Siihen sisältyy niin asfalttia ja kuparikaapeleita kuin vanhentuneita verkkolaitteita ja muutakin elektroniikkajätettä.

”Olemme tehneet ison työn jätevirtojemme järkeistämisessä. Olemme valtakunnallisten operaattorien joukossa edelläkävijä jätteiden käsittelyssä ja pyrimme siihen, ettemme kuormita kaatopaikkoja lainkaan”, Collin kertoo.

Telialle hyödytön jäte onkin oikein käsiteltynä monelle muulle haluttua raaka-ainetta. Materiaalien arvo nousee maailmalla koko ajan ja käytetyn materiaalin jatkojalostaminen helpottuu.

Telia on esimerkiksi tehnyt läheistä yhteistyötä rakentamisen urakoitsijoiden kanssa, jotta jätteiden lajittelua, kierrätystä ja raportointia on saatu huomattavasti parannettua nopealla aikataululla. Keskeiset toimittajat ja urakoitsijat ovat myös osallistuneet  vastuullisuuskoulutukseen. Käytöstä poistettu materiaali toimitetaan asianmukaiseen käsittelylaitokseen ja määristä raportoidaan Telialle säännöllisesti.

Telian käytöstä poistamat ja asiakkaiden palauttamat vanhentuneet laitteet tuhotaan. Niiden materiaalit erotellaan ja muutetaan seuraavalle käyttäjälle sopivaan muotoon. Vanha kuparikaapeli saa sulattamon jälkeen uuden elämän. Modeemista erotettu alumiini saattaa päätyä vaikkapa rekan astinlaudaksi ja tukiasemalaitteesta irrotettu teräs paistinpannuksi.

Vastuullisuudesta tullut tunnustusta

Telia on ainoa valtakunnallinen operaattori, jolla on kansainvälisesti arvostettu ISO 14000 -vastuullisuussertifikaatti. Ympäristöjohtamisen työkalu on auttanut nostamaan ympäristö- ja energia-asiat osaksi Telian koko liiketoimintastrategiaa ja määrittämään ja saavuttamaan jatkuvasti tiukemmat ympäristötavoitteet.

Telia on myös sitoutunut Energiatehokkuussopimuksessa parantamaan energiatehokkuuttaan vähintään 7,5 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

“Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että toiminnassamme on huomioitu ympäristövaikutukset ja työskentelemme jatkuvasti parantaaksemme energiatehokkuuttamme.”

Ponnistelu on huomattu. Viime vuonna yritys sai kutsun suomalaisten edelläkävijäyritysten perustamaan Climate Leadership Coalitioniin, jossa Telian asiantuntijat pääsevät kehittämään uusia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Lue lisää Telian ympäristötyöstä

Pyrimme jatkuvasti pienentämään ympäristöjalanjälkeämme konkreettisilla teoilla. Tutustu toimenpiteisiimme ympäristön hyväksi.

Tutustu
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Yritysvastuu Medialle Ympäristövastuu
Edellinen artikkeli
Tietosuojatiimi huolehtii asiakkaiden tietosuojasta
Neljän vuoden pohjustustyön aikana Telialle syntyi 25 Privacy Championin tiimi, joka vie EU:n ...
Seuraava artikkeli
Talkoohenkeä ja vastuullisia investointeja – Blomqvistin perhe ei enää pärjäisi ilman valokuitua
Pätkivät nettiyhteydet vaihtuivat toimiviin, kun Telia rakensi Blomqvistien naapurustoon Lempäälään ...