Kaikki artikkelit

Telian datakeskus lämmittää tuhansia helsinkiläiskoteja – ”10 miljoonaa suihkukäyntiä vuodessa”

2 min

Telian datakeskuksessa syntyvä hukkalämpö alkoi toukokuussa lämmittää  noin 7000 helsinkiläiskotia, jotka ovat energiayhtiö Helenin asiakkaita. Tulevaisuudessa hukkalämpö riittää jopa 20 000 kodin ja kiinteistön lämmittämiseen.

Datan käytön lisääntyessä myös sähkön kulutus konesaleissa kasvaa ja samalla syntyy merkittävä määrä lämpöä. Telia ja energiayhtiö Helen ovat kytkeneet Telian Pitäjänmäen datakeskuksen kaukolämpöverkkoon lämmittämään helsinkiläisiä koteja ja kiinteistöjä.

Datakeskuksen hukkalämmön hyödyntäminen toteutetaan vaiheittain. Ensimmäisen lämmöntalteenottovaiheen jälkeen siirtyy kerätty lämpö jaettavaksi kaukolämpöverkkoon noin 7 000 kotiin ja kiinteistöön. Tulevaisuudessa datakeskus lämmittää yli 20 000 kotia ja kiinteistöä. Parhaimmillaan Telian konesalin hukkalämmöillä kaupunkilaiset voivat käydä lämpimässä suihkussa yli 10 miljoonaa kertaa vuodessa.

Datakeskuksen keskeinen sijainti mahdollistaa erinomaisesti hukkalämmön toimittamisen kaukolämpöverkkoon kasvavan Helsingin tarpeisiin.

”Uusiutuvilla energialähteillä toimivat konesalit ovat erinomainen lämmönlähde, koska ne tuottavat lämpöä tasaisesti vuoden ympäri ja korvaavat näin fossiilisten polttoaineiden käyttöä energianlähteenä”, Telian Helsinki Data Centeristä vastaava johtaja Matti Tella kertoo.

”Erilaisia hukka- ja ympäristölämpöjä hyödyntävät lämpöpumput ovat tärkeässä roolissa matkalla kohti hiilineutraalisuutta. Hukkalämpöjen uudelleenkäyttö on erinomainen keino hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Datakeskusten hukkalämpöjen hyödyntäminen on keskeinen osa Helenin muutosta kohti kestävää energiajärjestelmää, jossa energia tuotetaan useista lähteistä, Helenin energia-alustasta ja tuotantoratkaisuista vastaava johtaja Timo Aaltonen iloitsee.

Molemmilla yhtiöillä on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Helenin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraali energiantuotanto vuoteen 2030 mennessä. Telia puolestaan tavoittelee nollapäästöjä koko arvoketjussaan, aina alihankkijoista asiakkaisiin vuoteen 2030 mennessä.


Teksti: Jenni-Mari Karen
Kuva: Otto Uotila

 

 

Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Medialle Ympäristövastuu Yritysvastuu
Edellinen artikkeli
Suomalaiset huolissaan lasten nettiturvallisuudesta - "teknologia on tuonut valtavasti hyvää, mutta vanhempien pitää olla valppaana"
Toimiva digiarki edellyttää yhdessä sovittuja pelisääntöjä.
Seuraava artikkeli
Yhdessä yhdenvertaisemman työelämän puolesta
Loimme yhdessä DNA:n ja Elisan kanssa yhdenvertaisuuden teesit.