Telia teki huiman loikan tuoreessa vastuullisuustutkimuksessa – Vain Kariniemi ylsi kovempaan tulosparannukseen
Telia paransi sijoitustaan toiseksi eniten kaikista Suomessa toimivista yhtiöistä eilen julkaistussa Sustainable Brand Index -tutkimuksessa, jossa haastateltiin 12 000 suomalaista. Yhtiön sijoitus (88) koheni 32 sijaa edellisvuodesta.
"Tutkimuksen tulokset osoittavat, että olemme tehneet oikeita asioita. Vastuullisuus on meille ja asiakkaillemme tärkeä asia", Telian vastuullisuusjohtaja Eija Pitkänen iloitsee.
Telian vastuullisuustyön painopisteet ovat ilmasto ja kiertotalous, digitaalinen osallisuus sekä tietosuoja ja tietoturva.
"Olemme tehneet viime vuonna merkittäviä toimia energian säästämiseksi. Lisäksi olemme edistäneet kiertotaloutta kierrättämällä laitteita, tarjoamalla asiakkaillemme kierrätyspuhelimia sekä tuomalla markinoille ekoSIM-kortin, joka vähentää merkittävästi muovijätteen määrää", Pitkänen listaa.
Pitkäsen mukaan huimaan tulosparannukseen on vaikuttanut myös Telian päätös rakentaa mobiiliverkkonsa yhdessä Nokian kanssa.
”Turvallisuus on yksi tärkeimmistä asioista suomalaisille nyt. Kotimainen ja turvallinen mobiiliverkkomme on lisäksi äskettäin todettu toisessa suurtutkimuksessa maailman laadukkaimmaksi”, Pitkänen painottaa.
Telia on sitoutunut merkittäviin toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä nollapäästöt koko arvoketjussa, aina alihankkijoista asiakkaisiin. Lisäksi tavoitteena on vähentää jätteiden määrä nollaan vuoteen 2030 mennessä kiertotalouden avulla.
Euroopan suurin vastuullisuustutkimus
Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton brändien vastuullisuustutkimus, joka toteutetaan vuosittain. Tutkimuksella kartoitetaan kuluttajien mielikuvia yritysten vastuullisuudesta. Suomessa tutkimusta on tehty vuodesta 2013 lähtien. Tänä vuonna tutkimukseen valikoitui 228 tunnettua Suomessa toimivaa brändiä, joiden arviointiin osallistui 12 000 vastaajaa.
Niko Norisalo