Kaikki artikkelit

Yritysten laiterumba kuormittaa ympäristöä ja työntekijöitä – Palvelulaite on helppo apu

4 min
Telian Piia Walin-Roitto hymyilee kuvassa. Telian Piia Walin-Roitto hymyilee kuvassa.
Puhelimet, läppärit ja muut Telian Palvelulaitteet pakataan ja toimitetaan välivarastoon esimerkiksi työtekijän irtisanoutuessa. Piia Walin-Roitto piipahti Helsingin Pitäjänmäessä sijaitsevalla varastolla, josta laitteet jatkavat myöhemmin matkaansa uusille käyttäjille.

Turhaa työtä, tietoturvaongelmia, hukkaan valuneita euroja... Telian Palvelulaitteet sekä laite- ja elinkaaren hallintapalvelut varmistavat, että laitteiden hankinta, hallinta ja kierrätys sujuvat helposti ja turvallisesti.

Monissa yrityksissä uudet työntekijät kipaisevat ensitöikseen puhelinostoksille. Vaihtoehtoisesti joku muu työntekijä hoitaa puhelimien ja muiden laitteiden kuten läppärien hankinnat.

Olipa tilanne kumpi hyvänsä, luvassa on monenmoista hommaa aina laitteen käyttöönotosta laskutukseen. Ja lisää puuhaa on tiedossa, jos laite tippuu kivilattialle tai vaatii päivityksen. Muutaman vuoden kuluttua työntekijä saattaa suunnata uusiin haasteisiin, jolloin laite unohtuu kaappiin kohtalotovereidensa seuraksi.

”Lopulta kukaan ei välttämättä tiedä, kuinka paljon ja millaisia laitteita yrityksessä on”, sanoo Telian Palvelulaitteiden liiketoiminnasta vastaava Piia Walin-Roitto.

Se on ongelma, sillä laitteissa on kiinni paljon rahaa. Muitakin ongelmia seuraa: kun laitteet eivät liiku, kiertotalouskaan ei toteudu. Lisäksi tietoturva voi vaarantua. 

Palvelulaite pienentää hiilijalanjälkeä

Palvelulaitteisiin siirtyminen pienentää merkittävästi laitehankintojen hiilijalanjälkeä. Walin-Roitto kertoo konkreettisen esimerkin:

Jos yritys hankkii 1000 tietokonetta palveluna vuosittain, se säästää 104 000 kiloa CO2-päästöjä. Määrä vastaa maapallon kiertämistä autolla kuusitoista kertaa.

Edellytyksenä on, että laitteet palautuvat Telialle. Laskelmat on tehty sillä olettamuksella, että laitteiden sopimuskaudeksi on määritelty kolme vuotta. Tämän jälkeen laitteet tyhjennetään tietoturvallisesti, ja ne jatkavat elämäänsä kierrätettynä uudelle elinkaarelle.

Haluttaessa Telia voi tehdä yrityksille tarkat laskelmat näiden omiin lukuihin pohjautuen. Laskelmia voi hyödyntää esimerkiksi ympäristöraportissa. 

Laite käyttöön kuukausimaksulla

Telian Palvelulaitteet-konsepti on räätälöity selättämään edellä kuvattuja ongelmia. Idea on yksinkertainen: yritys maksaa Palvelulaitteesta kuukausimaksun, ja Telia kierrättää laitteen sopimuskauden lopussa. Palveluun sisältyvät oletuksena muun muassa huoltopalvelu, vakuutus ja laitteen tietoturvallinen kierrätys.

Tarjolla on myös Palvelulaitteet-konseptia laajempi laite- ja elinkaaren hallintapalvelu, jossa Telia vastaa laitteista kokonaisvaltaisesti. Palvelu varmistaa esimerkiksi sen, että asiakkaalla on aina valikoimissaan ja tilattavissa oikea määrä oikeanlaisia laitteita ja että laitteiden ohjelmisto- ja sovelluspäivitykset ovat ajan tasalla. Telia myös auttaa asiakasta varmistamaan, että käyttäjät palauttavat laitteet, kun niille määritelty käyttöikä on tullut täyteen. Tarvittaessa se voi ostaa yrityksen olemassa olevat laitteet (DaaS Back -palvelu), jolloin niistäkin tulee Palvelulaitteita.

”Telian palveluista voi rakentaa myös yhdistelmän. Palvelulaite-konseptia voi täydentää haluamillaan loppukäyttäjäpalveluilla. Näin yritys saa juuri omiin tarpeisiinsa sopivan kokonaisuuden.”

Palvelulaitteena voi hankkia kaikki yrityksen tarvitsemat loppukäyttäjälaitteet, kuten puhelimet, tabletit, tietokoneet, oheislaitteet ja modeemit ja näiden lisätarvikkeet.

Vakuutuskin lisää vastuullisuutta

Palvelulaitteet ja loppukäyttäjäpalvelut tukevat yrityksen vastuullisuutta monin eri tavoin.

Ajokilometrejä ja työaikaa säästyy, kun työntekijät eivät suhaile ostamassa tai huollattamassa työvälineitään. Telia tarjoaa asiakkailleen asiakaskohtaisen välivaraston. Laitteet toimitetaan sinne esimerkiksi silloin, kun työntekijä irtisanoutuu ja laitteelle määriteltyä käyttöaikaa on vielä jäljellä. Laitteen voi tarvittaessa toimittaa varastosta seuraavalle käyttäjälle.

”Palvelulaitteisiin kuuluu oletuksena myös vakuutus. Moni ei tule ajatelleeksi, että sekin vaikuttaa vastuullisuuteen. Yritysvakuutuksissa on usein niin kovat omavastuuosuudet, että rikkinäinen puhelin saatetaan heittää roskiin”, Walin-Roitto kertoo.

Palvelulaitemallissa puhelin korjataan aina, kun mahdollista. Jos korjaaminen ei onnistu, laite vaihdetaan. Omavastuu alkaa tässäkin tapauksessa 20 eurosta. 

Laitteiden palauttaminen Telialle on vastuullinen teko. Esimerkiksi puhelimet voivat saada uuden elämän Telia Recycled -kierrätyspuhelimina. Korjauskelvottomat laitteet toimitetaan kierrätyskumppanille, jossa niistä otetaan talteen käyttökelpoinen materiaali kuten arvokkaat metallit. Kaikki tämä tapahtuu tietoturvallisesti.

”Tietoturvallisessa tyhjennyksessä laitteiden kovalevyt ylikirjoitetaan, jolloin niihin ei jää mitään tietoja. Ei riitä, että käyttäjä tyhjentää laitteen itse tai että tyhjennys suoritetaan etänä laitehallinnan kautta. Ei tarvitse olla kummoinenkaan googlettaja, että puhelimesta tai tietokoneesta saa kaivettua esiin tietoja, mikäli tyhjennystä ei ole suoritettu asianmukaisesti.”

Tietoturvasta huolehtiminen on tärkeä osa yrityksen vastuullisuutta. Pahimmassa tapauksessa jopa liikesalaisuudet, tai henkilötiedot voivat vaarantua, jos tietoja pääsee vääriin käsiin.

”Miksi työkaveri sai uuden luurin ja minä en?”

Walin-Roiton mukaan Palvelulaitteesta on tullut paljon positiivista palautetta myös loppukäyttäjiltä. Esimerkiksi uuden puhelimen tilaaminen käy helposti portaalin tai asiakkaan oman hankintajärjestelmän kautta, ja toimitusajat ovat lyhyitä.

”Nykyisin yksilöllisyys on tärkeää, ja käyttäjät haluavat itse valita laitteen mallin ja värin. Valikoima on toki työnantajan määrittelemä.”

Myös laitteen huollattaminen käy helposti: rikkinäisen luurin tilalle saa valitusta palvelusta riippuen lainapuhelimen, tai vaihtolaitteen. Risa puhelin matkaa pussukassa huoltoon.

Kuin pisteenä iin päällä Palvelulaite varmistaa työntekijöiden tasapuolisen kohtelun.

”Kun laitteelle määritelty käyttöikä kuten kolme vuotta on täynnä, käyttäjä voi tilata uuden laitteen. Näin kenenkään ei tarvitse harmitella, että työkaveri sai uuden puhelimen vuoden jälkeen, kun oma on viisi vuotta vanha. Viestintä käyttäjälle hoituu automaattisesti sopimuskauden lähestyessä loppuaan.”

 

Tee ilmastoteko – hanki palvelulaite
  • Pienennät merkittävästi yrityksesi laitehankintojen hiilijalanjälkeä.
  • Voit kirjata päästösäästön ympäristöraporttiin.
  • Varmistat, että laite päätyy uudelle elinkaarelle tai sen raakamateriaali hyödynnetään. Telia tyhjentää laitteet tietoturvallisesti.
  • Käytössäsi on huoltopalvelu ja vakuutus, jotka auttavat pitämään huolta palvelulaitteesta.

 

Nordecin laitteiden elinkaaren hallinta ja tietoturva paranivat Palvelulaitteiden avulla

Miksi Nordec valitsi Telian Palvelulaitteet?

Lue hyödyt
Lisää samasta aiheesta

Lisää samalta aihealueelta

Palvelulaite Ympäristö Yritysvastuu Ympäristövastuu
Edellinen artikkeli
Kierrätyspuhelin ei ole enää nolo – seuraavaksi käytettyjen puhelimien buumi saavuttaa yritykset
Seuraava artikkeli
Lasten häirintä netissä lisääntyy – aikuisilta kaivataan lisää tukea digiturvallisuuden edistämiseen