Telia Dot
KäyttöönottoSivun alkuun
Tilaat Telia Dot -liittymän helposti verkkokaupasta tai Telia Dot -sovelluksesta. Saat SIM-kortin postitse muutaman päivän sisään, ja liittymä on tuota pikaa valmis käytettäväksi.Tutustu puhelinliittymiin ja tilaaKyllä säilyy, mutta voit myös tilata täysin uuden numeron. Jos tilaat numeronsiirron Telia Dotiin, vanha liittymäsi irtisanotaan ja se lakkaa toimimasta liittymän siirtohetkellä. Huomaathan, että jos nykyinen liittymäsi on määräaikainen, sinun tulee maksaa siihen liittyvät maksut sopimuksen loppuun asti. Haluamme, että saat tutustua palveluumme rauhassa, joten uudelle käyttäjälle peruskäyttö on maksutonta 14 päivän ajan. Tällöin maksat vain puhelinliittymän lisämaksullisista palveluista, kuten soitoista ja viesteistä maksullisiin numeroihin (esimerkiksi taksin tilaus tai soitto numerotiedusteluun) sekä roamingista EU- ja ETA-maiden ulkopuolella. Tutustumisjakson jälkeen tilaus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana hinnaston mukaisella hinnalla. Voit halutessasi perua tilauksesi milloin vain, koska se on mielestämme reilua. Tutustumisjakso on käyttäjäkohtainen eli jokainen uusi Telia Dot -puhelinliittymän käyttäjä saa tutustumisjakson yhden kerran.Telia Dot auttaa sinua hahmottamaan, miten ja milloin käytät puhelintasi. Sovelluksessa on helppo seurata, paljonko käytät liittymääsi ja kuinka paljon sen käytöstä kertyy kuluja. Sovelluksessa voit myös hallinnoida liittymäsi asetuksia, tarkistaa roaminghinnat ja viestitellä asiakaspalvelun kanssa. Jos nimissäsi on useita liittymiä, näet ne kaikki yhdellä silmäyksellä. Laskut hoituvat yhdellä veloituksella.Lisäksi Telia Dot tukee digihyvinvointia tarjoamalla haasteita, jotka vievät kohti mielekästä ja tasapainoista digiarkea.Kyllä vain! Tilaa ensin yksi liittymä ja jatka sen jälkeen eteenpäin valikon kohdasta “Tilaa uusi liittymä“. Telia Dot -sovelluksessa voit lisätä tilillesi uusia tai toisilta operaattoreilta siirrettäviä liittymiä. Voit esimerkiksi siirtää lastesi liittymät tilillesi ja seurata niiden laskujen kertymistä reaaliajassa. Kaikkien liittymiesi laskut hoituvat automaattisesti yhdellä veloituksella. Telia Dot -liittymän voi ottaa toistaiseksi käyttöön ainoastaan yksityishenkilönä.Kyllä täytyy. Vaikka Telia Dot on osa Teliaa, se on itsenäinen palvelu. Telia Dot ei siis rinnastu muihin Telian liittymiin vaan on kokonaan oma palvelunsa. Näin ollen Telian numerot siirtyvät Telia Dotiin samalla tavalla kuin toisilta operaattoreilta siirtyvät numerot. Jos siirryt Telian liittymästä Telia Dotin käyttäjäksi, Telian keskittäjäedut eivät valitettavasti säily. Tästä syystä et myöskään voi maksaa Telian lisäpalveluita Telia Dotin puhelinlaskulla.Muuta ensin nykyinen liittymäsi omiin nimiisi ja tilaa sen jälkeen Telia Dot -liittymä sovelluksen kautta. Mikäli yrität siirtää toisen nimissä olevaa liittymää omilla tiedoillasi Telia Dotiin, tilausta ei voi tehdä loppuun saakka. Tällöin asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä.Muuta ensin nykyinen liittymäsi omiin nimiisi. Huomaa, että liittymän tulee olla toistaiseksi voimassaoleva, ei määräaikainen. Tilaa sen jälkeen Telia Dot -liittymä sovelluksen kautta.Muuta ensin nykyinen prepaid-liittymäsi toistaiseksi voimassaolevaksi, jälkikäteen laskutettavaksi liittymäksi. Tilaa sen jälkeen Telia Dot -liittymä sovelluksen kautta. Elisan prepaid-liittymissä liittymätyypin vaihdos ei onnistu, joten tällöin tilaa suoraan uusi numero Telia Dot -sovelluksesta.Kyllä voit. Määräaikaisen liittymän voi vaihtaa Telia Dotiin kesken sopimuskauden, mutta nykyinen operaattorisi saattaa veloittaa sinulta sopimuksen purusta. Voit myös ajastaa vaihdon siten, että liittymäsi siirtyy Dotiin määräaikaisen sopimuksen päätyttyä. Jos määräaikainen sopimuksesi päättyy kuuden viikon kuluessa, voit tilausta tehdessäsi määrittää, että liittymä vaihtuu määräajan päätyttyä. Jos määräaikaa on jäljellä enemmän kuin kuusi viikkoa, tilaa Telia Dot vasta lähempänä sen päättymistä tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme.Jos sinulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus, maksat ainoastaan käyttämistäsi päivistä ja voit huoletta vaihtaa liittymääsi kesken kuukauden. Jos sopimuksesi taas on määräaikainen, saatat joutua maksamaan siihen liittyvät kulut vanhalle operaattorillesi sopimuskauden loppuun saakka.Lähetämme sinulle SIM-kortin haluamaasi kotimaiseen osoitteeseen. Ulkomaisiin osoitteisiin emme valitettavasti postita SIM-kortteja. Jos puhelimestasi löytyy valmius sähköisen SIM-kortin eli eSIMin käyttöön, voit valita sen. Silloin et tarvitse fyysistä SIM-korttia. SIM-kortin käyttöönottoon tarvitset PIN-koodin, jonka näet Telia Dot -sovelluksessa kohdassa Tilauksen eteneminen. Puhelimeen sisäänrakennettu sähköinen SIM-kortti eli eSIM toimii Telia Dotissa. Tuemme tällä hetkellä uusimpia Apple iPhone ja iPad -laitteita sekä uusimpia Android-laitteita. Emme tue älykelloja. Voit avata uuden Telia Dot -liittymän suoraan eSIMille tai vaihtaa olemassa olevan Dot-liittymän eSIMillä käytettäväksi. Voit myös siirtää numerosi toisen operaattorin liittymästä Telia Dotiin ja valita fyysisen SIM-kortin sijaan eSIMin.Jos olet tehnyt numeronsiirron, varmista ensin liittymän siirtoaika. Näet sen Telia Dot -sovelluksen kohdasta Tilauksen eteneminen. Varmista myös, että puhelimessa on oikean liittymän SIM-kortti, jos sinulla on monta SIM-korttia. Jos nämä asiat ovat kunnossa, aktivoi puhelimesi lentokonetila hetkeksi tai käynnistä puhelin uudestaan.SIM-korteissa on numerosarja, joka yhdistää sen oikeaan liittymään. Voit tarkistaa oikean SIM-kortin numeron sovelluksen kohdasta Tilauksen eteneminen.SIM-kortit eivät maksa mitään. Muista kuitenkin perua liittymäsi, jos et aio käyttää sitä. Voit perua tilaamasi liittymän ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme Telia Dot -sovelluksen chatissa.
MaksaminenSivun alkuun
Laskusi veloitetaan automaattisesti maksukortiltasi, jonka tiedot syötät liittymän tilauksen yhteydessä. Sinun ei siis tarvitse huolehtia erikseen laskujen maksamisesta. Jos veloitus ei jostain syystä mene läpi, muistutamme sinua siitä viestillä ja sähköpostilla. Telia Dot -sovelluksen Laskut-näkymässä näet kuluvan kuukauden veloituspäivän sekä aiempien kuukausien laskutiedot.Tarvitsemme tiedot, koska Telia Dot veloitetaan kuukausittain suoraan maksukortiltasi. 14 päivän tutustumisjakson aikana peruskäyttö on ilmaista, mutta siltä varalta, että käytät tänä aikana lisämaksullisia palveluita (esimerkiksi taksin tilaus tai bussilippujen osto), maksukorttisi tiedot pyydetään jo liittymän avaamisen yhteydessä. Saat maksuerittelyn sähköpostiisi kuun alussa eli pari viikkoa ennen veloitusta.Voit maksaa kaikilla Amex-, Visa- ja Mastercard-korteilla, jotka ovat suomalaisen pankin myöntämiä. Voit myös halutessasi käyttää yhdistelmäkortin debit-puolta, jolloin maksu ei mene luottokorttilaskullesi vaan se veloitetaan suoraan tililtäsi kuun 15. päivä. Jos haluat maksaa yhdistelmäkortin debit-puolella, kirjaa silloin maksukorttikohtaan kortin kääntöpuolella oleva debit-numero ja siihen kuuluva CVC-numero.Voit päivittää maksukorttisi tiedot Telia Dot -sovelluksessa. Sinun tulee olla kirjautuneena sovellukseen sähköpostiosoitteellasi. Puhelinnumerolla kirjautuessa maksukortin tietojen päivitys ei onnistu. Mene kohtaan Omat tiedot, valitse Maksutapa ja sieltä Maksukortti, niin pääset tekemään haluamasi muutokset.Telia Dot -laskut veloitetaan aina kuun 15. päivä (tai sitä seuraavana pankkipäivänä). Saat maksuerittelyn sähköpostiisi kuun alussa eli pari viikkoa ennen veloitusta. Veloituspäivää ei voi vaihtaa, mutta jos veloitus menee luottokortilta, voit kysyä pankistasi mahdollisuutta vaihtaa luottokorttilaskun eräpäivää. Telia Dotissa ei ole käytössä e-laskua.
SovellusSivun alkuun
Tavoitat Telia Dotin asiakaspalvelun sovelluksen chatin kautta. Chat on auki arkisin kello 9–17. Voit kuitenkin kirjoittaa viestisi koska vain, ja asiakaspalvelumme palaa asiaan mahdollisimman pian. Koska olemme keskittäneet asiakaspalvelumme chattiin, meillä ei ole käytössämme puhelinpalvelua. Huomaathan, että Telia Dot toimii erillään Teliasta, joten Telian asiakaspalvelu ei pysty auttamaan Telia Dotiin liittyvissä kysymyksissä.Voit kirjautua Telia Dot -sovellukseen joko tilin omistajana tai käyttäjänä. Omistajana kirjautuminen tapahtuu sähköpostilla. Tilin omistajana näet kaikkien liittymiesi tiedot ja pystyt hallinnoimaan mm. liittymien estoja ja maksukortin tietoja. Sovellukseen on mahdollista kirjautua myös käyttäjänä. Tällöin kirjautuminen tapahtuu liittymän puhelinnumerolla. Käyttäjänä näet oman liittymäsi tiedot, mutta liittymän hallinnointi sovelluksessa ei ole mahdollista. Voit muuttaa liittymän asetuksia helposti Telia Dot -sovelluksessa. Voit esimerkiksi hallinnoida estoja, ostaa liittymääsi lisänopeutta, vaihtaa numerosi salaiseksi tai tarkistaa PUK-koodin.Näet PUK-koodin Telia Dot -sovelluksen kohdasta Liittymän asetukset. Jos et näe PUK-välilehteä, päivitä sovellus uusimpaan versioon. Tarvitset PUK-koodin, jos olet näppäillyt PIN-koodisi kolme kertaa väärin. Ota tällöin SIM-kortti pois puhelimestasi ja kytke puhelimesi langattomaan verkkoon, jotta pääset katsomaan PUK-koodin. Voit myös tallentaa PUK-koodin etukäteen johonkin turvalliseen paikkaan esimerkiksi ottamalla koodista näyttökuvan tai kirjoittamalla sen ylös. Huomaathan, että Telian asiakaspalvelussa ei ole Telia Dotin PUK-koodeja.Kyllä toimii. Tarvitset sovellusta liittymän avaamiseen ja sen hallinnoimiseen, ja sen kautta on helppo asioida asiakaspalvelun kanssa. Liittymä toimii kuitenkin sovelluksesta riippumattomasti, eli halutessasi voit poistaa sovelluksen tai siirtää SIM-kortin laitteeseen, jossa sovellusta ei ole.Suosittelemalla Telia Dotia muille voit ansaita päiviä, jolloin liittymän peruskäyttö on sinulle ilmaista. Löydät sovelluksesta henkilökohtaisen suosittelukoodisi Suosittele ja ansaitse -kohdasta. Voit jakaa koodia niin paljon kuin haluat ja ansaita jopa 100 ilmaispäivää vuodessa. Jokaisesta onnistuneesta numeronsiirrosta, jonka yhteydessä koodiasi on käytetty, ansaitset 10 maksutonta peruskäyttöpäivää. Huomaathan, että suosittelukoodia voi käyttää vain liittymien siirrossa operaattorilta toiselle, ei uusien Telia Dot -numeroiden avaamisessa. Maksuttomat päivät näkyvät sovelluksessa vasta, kun ystäväsi numeronsiirto on aktivoitunut. Siihen saattaa mennä jopa viikko. Sovelluksen asetuksista voit vaihtaa liittymäsi tyyppiä 4G Rajaton, 4G Rajaton+ ja 5G välillä. 4G Rajaton -liittymän maksiminopeus on 100 Mbit/s, 4G Rajaton+ -liittymän 200 Mbit/s sekä 5G -liittymän 300 Mbit/s.
  1. Tästä voit selata liittymiesi laskuja eri kuukausina. Jos aiemman kuukauden nimi näkyy punaisella ja sen päällä on pallo, on veloitus epäonnistunut. Katso lisäohjeita kyseisen kuukauden kohdalta. Ks. myös kohta (2).
  2. Tästä näet kaikkien liittymiesi yhteissumman tarkasteltavana kuukautena. Tarkemmat tiedot saat näkyviin klikkaamalla palkkia. Samassa palkissa oikealla näkyy tulevan laskun veloituspäivä. Aiempien laskujen kohdalla näet harmaana päivämäärän, jolloin lasku on veloitettu kortiltasi. Jos veloitus ei ole onnistunut, päivämäärän tilalla näkyy punainen merkintä. Katso lisäohjeita klikkaamalla palkkia.
  3. Tämä osio näkyy, jos nimissäsi on useampi kuin yksi Telia Dot -liittymä. Välilehtien avulla voit seurata eri liittymiesi laskuja reaaliaikaisesti. Nimen alla näet liittymälle toistaiseksi kertyneen summan, joka sisältää sekä peruskäytön että lisämaksullisten palvelujen kulut. Vaaleansininen, yliviivattu summa kertoo, että sinulla on maksuttomia peruskäytön päiviä (esim. tutustumisjakso). Yliviivattu summa näyttää, kuinka paljon sinun tulisi maksaa ilman alennusta, ja violetti summa sen yläpuolella kertoo, kuinka paljon sinulle jää maksettavaa alennuksen jälkeen. Jos sinulla on vain yksi liittymä, näet samat tiedot klikkaamalla Laskut yht. -palkkia (2).
  4. Tästä näet reaaliajassa, kuinka paljon peruskäyttö on kerryttänyt maksettavaa valitulle liittymälle. Vertailemalla eri kuukausia voit seurata muutoksia liittymän käytössä sekä sitä, kuinka paljon 25,30 euron maksimisummasta säästyy kuukausittain. Harmaa pystyviiva kuvaa kuluvan kuun arviota, joka on laskettu aiemman käyttösi perusteella. Vaaleansininen väri palkissa kuvaa maksuttomia peruskäyttöpäiviä (esimerkiksi tutustumisjakso tai suosittelulla ansaitut päivät).
  5. Tästä näet kuukauden aikana käytetyn datan, soitettujen puhelujen ja lähetettyjen viestien määrän.
  6. Tästä näet, miten olet käyttänyt liittymääsi eri päivinä. Kun liikutat sormeasi diagrammin päällä, näet puheluiden, viestien ja käytetyn datan määrän sekä niistä kertyneen hinnan jaoteltuna päivittäin. Vaaleansininen väri pylväissä kuvaa maksuttomia peruskäyttöpäiviä (esim. tutustumisjakso).
  7. Tämä osio näkyy, jos sinulla on käytössäsi 14 päivän tutustumisjakso tai muita, esimerkiksi suosittelemalla ansaittuja maksuttomia päiviä. Katso lisätietoa klikkaamalla tekstiä.
  8. Tästä näet peruskäytön ulkopuoliset kulut, kuten liittymäsi lisäpalvelut (esim. huippunopeus) sekä lisämaksulliset puhelut, viestit ja roaming (esim. taksin tilaus, bussilipun osto tai lomamatkalla ostettu datapaketti). Katso tarkempi erittely klikkaamalla tekstiä.
AsiakasedutSivun alkuun
Uutena käyttäjänä saat 14 vrk ilmaista peruskäyttöä ja kun keskität vähintään kaksi liittymää Telia Dotiin saat 10 % keskittämisetua joka kuukausi. Lisäksi saat useita muita asiakasetuja kuten ilmaisen mobiilivarmenteen, suoratoistopalveluita liittymäasiakkaan etuhintaan sekä etuja laitteista. Katso kaikki asiakasedut
YleisetSivun alkuun
Numeron siirtäminen Telia Dotiin tai uuden liittymän avaaminen ei maksa mitään.  Telia Dot on kuitenkin tarkoitettu säännölliseen käyttöön ja kaikissa Telia Dot -liittymissä on asiakastilikohtainen minimiveloitus 8,10 € kuukaudessa. Kuukausittainen minimiveloitus sisältää normaaliin tapaan Telia Dot -liittymän peruskäyttöä. Jos samaan asiakastiliin kuuluvien Telia Dot -liittymien peruskäytön laskutus yhteensä ylittää 8,10 €/kk, kuukausittaista minimiveloitusta ei veloiteta. Jos liittymien peruskäytön veloitus jää yhteensä alle 8,10 €/kk, laskutetaan minimiveloitus asiakastilikohtaisesti. Alla muutama esimerkki siitä, miten maksu muodostuu: Esimerkki 1: Liittymälläsi on peruskäyttöä kuukaudessa 2,00 €. Peruskäytön minimiveloitus on 8,10 €/kk, joten sinulta laskutetaan 8,10 €. Maksat siis lisäksi erotuksen verran eli 6,10 € . Se on vähän kuin liittymän ”parkkimaksu”. Esimerkki 2: (kts. kuva) Maijalla on omalla liittymällään peruskäyttöä kuukaudessa 2,00 € ja tyttärensä Veeran liittymällä 0,50 €, yhteensä peruskäyttöä on siis 2,50 eurolla. Peruskäytön minimiveloitus on 8,10 €/kk, joten Maijalta laskutetaan peruskäytöstä 8,10 €. Maksat siis lisäksi erotuksen verran eli 5,60 €. Se on vähän kuin liittymän ”parkkimaksu”. Lisämaksulliset palvelut lisätään normaaliin tapaan laskuun erikseen.
Numeron siirtäminen Telia Dotiin tai uuden liittymän avaaminen ei maksa mitään. Liittymäkohtaisten alennusten lisäksi saat alennusta myös minimiveloituksesta 1 € per ilmaispäivä, aina 8 euroon saakka. Esimerkiksi jos sinulla on kuukaudessa 14 päivän ilmaisjakso, saat alennusta koko minimiveloituksen eli täydet 8 €.Palkitsemme asiakkaitamme operaattoripalveluiden keskittämisestä Telia Dotiin 1.12.2021 lähtien Telia Dot -asiakkailla on mahdollisuus saada automaattisesti keskittäjäetua. Edun suuruus on 10 % asiakastilin peruskäytön kuukausilaskutuksesta ja kertynyt keskittäjäetu hyvitetään automaattisesti seuraavan kuukauden peruskäytön laskusta. Käyttämättä jäänyttä keskittäjäetua ei voi siirtää seuraavalle laskulle, eikä sitä palauteta asiakkaalle. Asiakas on oikeutettu keskittäjäetuun, kun samalla asiakastilillä on vähintään kaksi Telia Dot -liittymää, joiden peruskäytön laskutus on yli 5 €/kk/liittymä.Peruskäytöksi lasketaan – Kiinteähintaisten liittymien kuukausimaksut – Huippunopeus-palvelun kuukausimaksutNäin keskittäjäetua esimerkiksi kertyy: – Maijalla on Telia Dot 5G -puhelinliittymä 30,26 €/kk – Veeralla on Telia Dot 4G Rajaton -puhelinliittymä 23,28 €/kk – Kodin nettinä on Telia Dot Yhteys kotiin 5G, jonka laskutus on 29,35 €/kk.Yhteensä laskutus on 82,89 €/kk. Keskittäjäetua kertyy tällöin: 10 % x 82,89 € = 8,28 €. Tässä esimerkissä kertyy hyvitystä 8,28 € seuraavan kuukauden laskulle.Telian asiakasedut eivät valitettavasti säily liittymän siirrossa, koska Telia Dot on itsenäinen palvelu. Tästä syystä et myöskään voi maksaa Telian lisäpalveluita Telia Dotin puhelinlaskulla.Mobiilivarmenne on sähköinen henkilötodistus, joka liitetään matkapuhelimen SIM-korttiin. Sillä voit todistaa henkilöllisyytesi monessa verkkokaupassa, terveydenhuolto- ja viranomaispalveluissa verkkopankkitunnistautumisen sijaan turvallisesti ja helposti. Mobiilivarmenteella tunnistaudut kännykälläsi ja valitsemallasi tunnusluvulla.Voit ottaa Mobiilivarmenteen käyttöön, jos olet vähintään 13-vuotias ja sinulla on Telia Dot -liittymä sekä verkkopankkitunnukset. Käyttöönotto tapahtuu Telia Dot -sovelluksessa ja on ilmaista. Kirjaudu Telia Dot -sovellukseen ja etene polkua "Asetukset ja hallinnointi" > "Mobiilivarmenne". Sieltä löydät ohjeet Mobiilivarmenteen aktivoimiseen.Mobiilivarmenteen käytöstä ulkomailla laskutetaan ulkomaan tekstiviestihinnaston mukaisesti. Käytännössä mobiilivarmenteen käytössä saapuvia viestejä tulee yksi ja lähteviä viestejä on 1–3 kappaletta. Ulkomailla mobiilivarmenteen vasteajat voivat olla hieman hitaampia kuin Suomessa.Tällä hetkellä Telia Dotiin ei ole saatavilla vastaajapalvelua.Telia Dotista tilattu uusi numero tai Telia Dotiin siirretty numero on oletusarvoisesti salainen. Voit kuitenkin itse säätää numerosi julkisuutta Telia Dot -sovelluksen asetuksissa (kohta Julkisuus). Julkisesta numerosta näkyy numerotiedustelupalveluissa ainoastaan liittymän omistaja.Voit itse valita, mitä lisämaksullisia palveluja liittymän kautta voi käyttää. Valintoja voi muokata sovelluksen kohdassa Liittymän asetukset > Estot. Telia Dot -liittymällä ei voi ostaa fyysisiä tuotteita, kuten virvoitusjuomia, ruokaa tai pyykkikoneen käyttöä.Kyllä! Liittymien päivitys on tehty mahdollisimman helpoksi ja se onnistuu sovelluksen kohdassa Asetukset ja hallinnointi > Liittymä. Näet parhaillaan voimassa olevan liittymäsi aina sivun ylälaidassa ja sen alapuolella vaihtoehdot joihon voit päivittää. Liittymän päivittäminen on mahdollista kerran kuukaudessa.Dot-liittymä voidaan vaihtaa omistajalta toiselle. Se voi olla tarpeen esim. kun halutaan siirtää liittymä vanhemmalta täysi-ikäiselle lapselle. Omistussuhteen muutoksesta voit olla yhteydessä Dotin asiakaspalveluun sovelluksen chatissa. Omistajan muutos ei aiheuta katkosta liittymän toimintaan ja puhelinnumero pysyy samana.Olemme pahoillamme, jos haluat lähteä. Halusimme kuitenkin tehdä myös irtisanomisen sinulle mahdollisimman helpoksi, ja halutessasi pääset irtisanomaan liittymäsi sovelluksen kohdassa: Liittymien asetukset > Sopimukset.  Huomioithan, että tällöin myös numerosi poistuu käytöstäsi. Mikäli haluat säilyttää nykyisen numerosi tulee sinun käynnistää numeronsiirto säilytettävälle numerolle. Laskutuksesi päättyy samaan aikaan, kun numero on siirtynyt toiselle operaattorille tai irtisanoutuminen on astunut voimaan. Saat loppulaskun seuraavan kuun 1. päivä ja se veloitetaan maksukortiltasi 15. päivä (tai seuraavana arkipäivänä).Myös asiakaspalvelu auttaa tarvittaessa irtisanomisessa tai vaihtoehtoisesti myös päivittämään liittymäsi toiseen.Jos olet kadottanut puhelimesi tai SIM-korttisi suosittelemme, että suljet liittymäsi tilapäisesti väärinkäytön varalta. Voit sulkea liittymän tilapäisesti lomakkeella. Lähetämme sinulle uuden SIM-kortin ilmoittamaasi osoitteeseesi.4G-puhe (Voice over LTE, VoLTE) -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit 4G-verkossa. Ilman 4G-puhetta ainoastaan dataa voidaan siirtää 4G-verkossa, mutta puheluita varten laitteen täytyy siirtyä 2G- tai 3G-verkkoon.Wifi-puhelut -palvelu mahdollistaa puhelut ja SMS-viestit missä tahansa riittävän laadukkaassa wifi-verkossa. Laitteiden oletusasetuksena on suosia mobiiliverkkoa, mutta jos saatavilla on ainoastaan wifi-verkko, se otetaan automaattisesti myös puhekäyttöön.4G-puhe on käytössä Telia Dot -liittymillä automaattisesti. Wifi-puhelut voit ottaa käyttöön Telia Dot -sovelluksen kohdasta Asetukset ja hallinnointi > Wifi- ja 4G-puhelut. 4G-puhe
  • Mahdollistaa puhumisen ja 4G-netin käyttämisen samanaikaisesti
  • Puheluiden yhdistymisaika on lyhyempi
  • Mahdollistaa Wifi-puheluiden käyttöönoton
Wifi-puhelut
  • Parantaa puheluiden laatua sisätiloissa, joissa matkapuhelinverkon kuuluvuus on heikko
  • Saumaton siirtyminen wifi-verkosta mobiiliverkkoon ilman katkoja
  • Wifi-verkossa puhelut ja tekstiviestit veloitetaan kotimaan hinnaston mukaisesti myös ulkomailla
Kotimaassa:4G-puhe ja Wifi-puhelut hinnoitellaan liittymätyypin mukaisesti. Jos liittymällä on voimassa puhe- ja viestipaketteja, Wifi-puhelut ja -viestit kuluttavat niitä. 4G-puhe on käytössä Telia Dot -liittymillä automaattisesti. Wifi-puhelut saat otettua käyttöön Telia Dot -sovelluksen kohdasta Asetukset ja hallinnointi > Wifi- ja 4G-puhelut. Telia Dot -liittymien osalta Wifi-puheluista ei peritä kuukausi- tai kytkentämaksua.Ulkomailla:Wifi-puheluita soitettaessa puheluiden tulkitaan aina lähtevän kotimaisesta matkapuhelinverkosta. Siksi ulkomailla soitettaessa hinnoittelu noudattaa kotimaan- tai ulkomaanpuheluhinnastoa eikä roaming-hinnastoa. Ulkomaanpuheluhinnastossa EU- ja ETA-alueen puheluiden ja viestien hinnat ovat lähtökohtaisesti korkeampia kuin roaming-hinnastossa.Esimerkiksi jos olet Saksassa ja soitat sieltä Wifi-puhelun saksalaiseen numeroon, veloitetaan sinulta ulkomaanpuhelu Suomesta Saksaan. Jos olet ostanut puhelimen meiltä vuonna 2020 tai myöhemmin, se tukee 4G-puhetta ja Wifi-puheluita.Myös toiselta Suomessa toimivalta operaattorilta ostettu puhelin tukee todennäköisesti 4G-puhetta ja Wifi-puheluita. Jos ostit laitteen muusta suomalaisesta verkkokaupasta, tarkista löytyykö ominaisuus laitteesi asetuksista. Mikäli laite on ostettu ulkomailta, emme voi taata 4G-puheen tai Wifi-puheluiden osalta sen toimivuutta verkossamme.
MatkallaSivun alkuun
Telia Dot -liittymää voit käyttää rennosti myös ulkomailla, esimerkiksi Pohjolassa ja Baltiassa käytät liittymää kuten Suomessa, ilman lisäkustannuksia. Katso tarkemmin eri maiden hinnoittelu ja vinkit reissuun: Telia Dot -liittymän käyttö ulkomailla.Telia Dot puhelinliittymät (puhe, viestit, netin käyttö) toimivat lähtökohtaisesti yhtä laadukkaasti EU- ja ETA-maiden operaattoreiden verkoissa kuin kotimaassa. Palveluiden käytettävyys ja laatu Telian kumppanin verkossa voi kuitenkin poiketa kotimaan käyttökokemuksesta. Poikkeamaan voi vaikuttaa esimerkiksi kumppanioperaattorin käytössä oleva verkkoteknologia (3G, 4G, 5G), verkon kattavuus kyseisessä maassa tai ulkoiset tekijät kuten maastonmuodot. Jos mobiilipalveluiden laatu toisen EU- tai ETA-maan operaattorin verkossa on selvästi heikompi kuin kotimaassa ja vaikeuttaa merkittävästi liittymän käyttöä, voit tehdä asiasta vikailmoituksen asiakaspalveluun Telia Dot -sovelluksessa.EU- ja ETA-maissa Telian asiakkaat pystyvät käyttämään Telian kaikkien kumppanioperaattoreiden verkoissa 4G-teknologian mahdollistamia palveluita. Myös 5G-yhteydet ovat käytössä yhä useamman kumppanin verkossa. Telia ohjaa asiakkaat aina parhaimpaan saatavilla olevaan verkkoon, ja kohdemaassa saatavilla olevan verkkoteknologian lisäksi asiakkaan käytössä oleva laite ja liittymä vaikuttavat siihen onko asiakkaan käytössä 4G- vai 5G-verkko palveluineen. Yhä useampi Telian kumppanioperaattori ulkomailla sulkee 2G- ja 3G-verkkojaan, jolloin käyttökokemus vanhalla laitteella tai liittymällä voi ulkomailla olla aiempaa huonompi. Lisätietoja: 2G ja 3G suljetaan: varaudu ennen ulkomaanmatkaasiNetin käyttökokemus ulkomailla voi siis vaihdella hyvin paljon riippuen Telian kumppanioperaattorin verkon teknologiasta, kapasiteetista ja maantieteellisestä kattavuudesta. Alueilla, joissa kumppanioperaattorin 4G-verkossa on paljon käyttäjiä, nettikäyttö voi olla huomattavan hidasta asiakkaan liittymän kotimaan hyvästä nettinopeudesta riippumatta.Tarkista, mitä verkkoteknologioita EU- ja ETA-maissa kumppanioperaattorimme tarjoavat: Katso kumppaniverkotLöydät kootusti yhdestä paikasta tiedon eri EU-maiden hätäpalveluista ja yleisistä varoitusjärjestelmistä sekä lisätietoa eri EU-maiden palvelunumeroista. Lue tietoa EU-palveluista ja varoitusjärjestelmistäSivulta löydät tietoa mm. EU:n jäsenmaissa käytössä olevista hätäpalveluista, joilla voi ottaa yhteyttä viranomaisiin. Kaikissa EU-maissa on käytössä yhteinen, maksuton hätänumero 112, jonka lisäksi käytössä voi olla muitakin tapoja.Liittymät
Telia Dot 4G RajatonSivun alkuun
Telia Dot 4G Rajaton -liittymän maksiminopeudella 100 Mbit/s surffaat rajattomasti ja huoletta kiinteällä kuukausihinnalla 23,28 €/kk. Kyllä vain! Pohjolassa ja Baltiassa, sekä EU- ja ETA-maissa puhut ja tekstaat kuin Suomessa ja liittymässä on reilu nettipaketti, joilla surffailla EU/ETA-maissa. 4G Rajaton -liittymässä netin määrä EU/ETA-maissa on 24 Gt/kk. Nettipaketin käyttömäärän täytyttyä voit jatkaa nettikäyttöä edullisesti normaalinopeudella 1,95 €/Gt, turvarajaan (62,75 €) saakka.Sovelluksen Roaming-osiosta voit halutessasi ostaa edullisen datapaketin kohdemaasi mukaan, jolloin voit surffailla huoletta kauempanakin. Voit lukee lisää kohdasta Matkalla.Telia Dot Rajaton -liittymä toimii Telian nopeassa 4G-verkossa, ja latausnopeus on 10–100 Mbit/s. Jos 4G-verkkoa ei ole saatavilla, Telia Dot käyttää 3G-verkkoa. Silloin latausnopeus on 0,4–40 Mbit/s. 
Telia Dot 4G Rajaton+Sivun alkuun
Telia Dot 4G Rajaton+ -liittymän maksiminopeudella 200 Mbit/s surffaat rajattomasti ja huoletta kiinteällä kuukausihinnalla 26,31 €/kk. Kyllä vain! Pohjolassa ja Baltiassa, sekä EU- ja ETA-maissa puhut ja tekstaat kuin Suomessa ja liittymässä on reilu nettipaketti, joilla surffailla EU/ETA-maissa. 4G Rajaton+ -liittymässä netin määrä EU/ETA-maissa on 28 Gt/kk. Nettipaketin käyttömäärän täytyttyä voit jatkaa nettikäyttöä edullisesti normaalinopeudella 1,95 €/Gt, turvarajaan (62,75 €) saakka.Sovelluksen Roaming-osiosta voit halutessasi ostaa edullisen datapaketin kohdemaasi mukaan, jolloin voit surffailla huoletta kauempanakin. Voit lukee lisää kohdasta Matkalla.Telia Dot Rajaton+ -liittymä toimii Telian nopeassa 4G-verkossa, ja latausnopeus on 10–200 Mbit/s. Jos 4G-verkkoa ei ole saatavilla, Telia Dot käyttää 3G-verkkoa. Silloin latausnopeus on 0,4–40 Mbit/s. 
Telia Dot 5GSivun alkuun
Voit tarkastaa alueesi 5G verkon tilanteen Telian kuuluvuuskartasta osoitteesta https://www.telia.fi/asiakastuki/verkko/kuuluvuuskartta.Jos liittymäsi aktivoituu keskellä kuukautta tai irtisanot liittymäsi keskellä kuukautta, laskutamme vain ne päivät, jotka liittymä on ollut aktiivisena. Laskutettavat päivät voit tarkastaa kätevästi sovelluksen Laskut-näkymästä.Telia Dot 5G toimii Telian nopeassa 5G-verkossa. Saapuvan liikenteen vaihteluväli 5G-verkossa 10–300 Mbit/s.Kyllä vain! EU- ja ETA-maissa puhelut, tekstarit ja netin käyttö kuuluu kuukausihintaan. Nettiä voit käyttää Pohjolassa ja Baltiassa rajattomasti. EU- ja ETA-maissa käytössäsi on 32 Gt kuukaudessa 4G-nopeudella. Nettipaketin käyttömäärän täytyttyä voit jatkaa nettikäyttöä edullisesti normaalinopeudella 1,95 €/Gt, turvarajaan (62,75 €) saakka.Sovelluksen Roaming-osiosta voit ostaa edullisen datapaketin kohdemaasi mukaan, jolloin voit surffailla huoletta kauempanakin.
Telia Dot Yhteys kotiin -liittymätSivun alkuun
Telia Dot -laajakaistan tilaaminen on helppoa, sillä voit tehdä sen missä vain, milloin vain. Lataa Telia Dot sovelluskaupastasi ja tilaa haluamasi liittymä. Sovellus ohjaa sinua tilauksen tekemisessä. Saat SIM-kortin sekä reitittimen (mikäli olet tilannut sen samalla) postitse muutaman päivän sisään, ja liittymä on tuota pikaa valmis käytettäväksi.Voit perua tai irtisanoa tilaamasi liittymän suoraan Telia Dot -sovelluksesta. Irtisanominen tapahtuu sovelluksen chatin kautta. Mikäli olet tilannut samalla reitittimen, tulee siitä täyttää palautuslomake ja palauttaa se lomakkeen ohjeen mukaisesti. Palautus on maksuton.Telia Dot -laajakaistaliittymässä ei ole määräaikaista sopimusta. Mikäli olet tilannut samalla reitittimen 24 kuukauden osamaksulla niin jäljellä olevat kuukaudet veloitetaan sinulta kuukausittain osamaksun loppuun saakka.Reititin on helposti asennettava laite, jonka avulla saat laajakaistaliittymäsi käyttöön ja jaettua netin kotisi laitteille. Reitittimellä voit jakaa internetin kotiisi langattomasti (wifi) tai suoraan johdolla.Voit tilata reitittimen helposti Telia Dot -sovelluksen kautta laajakaistaliittymän tilauksen yhteydessä. Telian laajakaistan ostamisen yhteydessä sinulla on aina mahdollisuus tilata reititin, joka on yhteensopiva tilaamasi laajakaistan kanssa. Halutessasi voit myös käyttää muualta hankittua vanhaa reititintä, mutta silloin emme voi taata nettiyhteyden toimivuutta tai tietoturvaa. Vanhat ja päivittämättömät reitittimet aiheuttavat merkittävän tietoturvariskin. Lue lisää aiheesta ja käytännön ohjeista parempaan digiturvallisuuteen.Telia Dot -laajakaistan hinta riippuu valitusta paketista. Paketeissa on kuitenkin kiinteät kuukausihinnat alk. 24€ ja rajaton käyttö. Mikäli tilaat samalla reitittimen, voit maksaa sen kertamaksulla tai korottomasti 24 kuukauden osamaksulla samalla laskulla laajakaistan kanssa.Laajakaistaliittymien saatavuus perustuu osoitteeseen ja siihen vaikuttaa esimerkiksi mobiiliverkon peitto. Mikäli osoitteeseesi tarjotaan esimerkiksi vain Yhteys kotiin 4G -laajakaistaliittymää, niin osoite ei ole vielä 5G-verkon peiton alueella.Hyvä nyrkkisääntö laajakaistaliittymän valinnan tekemisessä on ”Mitä enemmän nettiä käytetään – sitä nopeampi laajakaistaliittymä kannattaa hankkia”. Internetin käyttäminen hidastuu ja alkaa ns. pätkimään mitä enemmän sitä käytetään samanaikaisesti. Jos taloudessasi asuu useampi ihminen tai käytät nettiä paljon elokuvien ja sarjojen katseluun, kannattaa harkita nopeamman paketin valintaa. Muista että pakettien saatavuus vaihtelee riippuen osoitteesta, mistä johtuen esimerkiksi 5G-laajakaistaa ei ole kaikkiin osoitteisiin saatavilla.Kaikilla laajakaistaliittymillä, operaattorista riippumatta, on oma maksimi- ja miniminopeus. Tätä kutsutaan nopeuden vaihteluväliksi. Internetliittymän nopeudet sekä muu palvelun laatutaso voivat vaihdella verkon ominaisuuksista johtuvista syistä ilmoitetun vaihteluvälin puitteissa.Internetliittymän nopeuteen voivat vaikuttaa myös Telian vaikutuspiirin ulkopuolella olevat asiat, kuten esimerkiksi internetverkon ja sen palveluiden ruuhka, kiinteistön sisäverkon kunto, asiakkaan reitittimen ja tietokoneen kapasiteetti, langattoman lähiverkkoyhteyden käyttö, virustorjunta- ja palomuuripalveluiden sekä muiden mahdollisten käytössä olevien ohjelmistojen kuormitus.Telia Dot -sovelluksen käyttöohjeista löytyy apua yleisten ongelmatilanteiden korjaamiseen. Asiakaspalvelu auttaa myös tarvittaessa sovelluksen chatin kautta.
Telia Dot 4G Käytön mukaan (poistunut myynnistä)Sivun alkuun
Kun lataat Telia Dot -sovelluksen ja valitset liittymätyypiksi 4G Käytön mukaan, saat hinta-arvion siitä, paljonko puhelinlaskusi olisi. Arvio perustuu puhelimesi tietoon siitä, paljonko käytät mobiilidataa. Haluamme olla hinnoittelussamme reiluja, joten Telia Dotissa maksat vain siitä, mitä käytät, eli puhelinlaskusi vaihtelee käyttösi mukaan. Päivässä peruskäyttö maksaa korkeintaan euron ja kuukaudessa korkeintaan 25,30 euroa. Yksittäiselle tekstiviestille, puheminuutille tai gigatavulle ei Dotissa ole kiinteää hintaa, vaan hinta laskee käytön myötä.Sovellus laskee sinulle hinta-arvion, joka perustuu puhelimesi tietoon käyttämästäsi mobiilidatasta. Koska emme näe, paljonko soitat tai tekstaat, lisäämme arvioon suomalaisten keskimäärin käyttämät puheminuutit ja tekstiviestit. Hinta-arvio ei sisällä liittymästä riippumattomia lisämaksullisia palveluita, kuten soittoja numerotiedusteluun tai roamingia EU- ja ETA-maiden ulkopuolella. Huomioi myös, että datan käyttösi vähenee huomattavasti, kun liityt kotona, työpaikalla tai oppilaitoksessasi langattomaan verkkoon.Laite voi käyttää hetkellisesti omaa dataa, jos langaton verkkoyhteys on heikko tai katkeilee. Lisäksi laite voi käyttää dataa esimerkiksi sijaintitietojen, sähköpostien tai sovellusten päivityksiin taustalla. Jos haluat varmistua, ettei laite kuluta dataa taustalla, kytke mobiilidata pois päältä laitteen asetuksissa. Kyllä vain! EU- ja ETA-maissa puhelut, tekstarit ja netin käyttö maksavat saman verran kuin Suomessa, eli korkeintaan 1 €/päivä. Nettiä voit käyttää Pohjolassa ja Baltiassa rajattomasti. EU- ja ETA-maissa käytössäsi on 0,52 gigatavua/päivä (27 Gt/kk) 4G-nopeudella. Nettipaketin käyttömäärän täytyttyä voit jatkaa nettikäyttöä edullisesti normaalinopeudella 1,95 €/Gt, turvarajaan (62,75 €) saakka.Sovelluksen Roaming-osiosta voit ostaa edullisen datapaketin kohdemaasi mukaan, jolloin voit surffailla huoletta kauempanakin.Telia Dot Käytön mukaan toimii Telian nopeassa 4G-verkossa, ja sen latausnopeus on 10–100 Mbit/s. Jos 4G-verkkoa ei ole saatavilla, Telia Dot käyttää 3G-verkkoa. Silloin latausnopeus on 0,4–40 Mbit/s.