Liikkuvan Yritysverkon käyttöönotto

Tämä ohje on yritysasiakkaille.

VPN on käytettävissä millä tahansa internet-yhteydellä eikä se vaadi Telian SIM-korttia.

  1. Hae Google Play -sovelluskaupasta StrongSwan VPN client -sovellus ja asenna se mobiililaitteeseesi
  2. Käynnistä sovellus ja klikkaa Lisää VPN profiili (Add VPN Profile)
  3. Määrittele alla olevat tiedot (muut kentät voit jättää oletusasetuksille)

    a) Palvelin (Server): mobilecompanynetwork.telia.fi

    b) VPN-tyyppi (VPN Type): IKEv2 EAP, (username/password)

    c) Käyttäjätunnus (Username): syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjänimi

    d) Salasana (Password): syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana

    e) Klikkaa Tallenna (Save) näytön oikeasta yläkulmasta
  4. Voit muodostaa VPN-yhteyden klikkaamalla profiilin nimeä (mobilecompanynetwork.telia.fi)
  1. Valitse mobiilaitteelta Asetukset (Settings)   
  2. Kirjoita hakukenttään VPN ja valitse alle listautuvista hakutuloksista VPN (VPN » Yleiset) 
  3. Klikkaa VPN-sivulta linkkiä Lisää VPN-määritys (Add VPN Configuration) ja määrittele alla olevat tiedot (muut kentät voit jättää oletusasetuksille)

    a) Tyyppi (Type): IKEv2

    b) Kuvaus (Description): VPN

    c) Palvelin (Server): mobilecompanynetwork.telia.fi

    d) Etätunnus (Remote ID): mobilecompanynetwork.telia.fi

    e) Käyttäjän todentaminen (User Authentication):Käyttäjätunnus (Username)

    f) Käyttäjätunnus (username): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjätunnus)

    g) Salasana (Password): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana)

    h) Välityspalvelin (Proxy): Pois (Off)
  4. Klikkaa Valmis (Done) näytön oikeasta yläkulmasta
  5. Muodosta VPN-yhteys valitsemalla Tila (Status): Yhteydessä (Connected)

​​​​Huom! Applen laitteissa VPN-yhteys ei palaudu katkeamisen jälkeen, joten se pitää avata tarvittaessa uudelleen. Mikäli haluat VPN-yhteyden pysyvän koko ajan päällä, lataa OnDemand VPN -profiili tästä linkistä.   

  1. Etsi haun avulla VPN-asetukset 
  2. Valitse Lisää VPN -yhteys ja määrittele alla olevat tiedot (muut kentät voit jättää oletusasetuksille)

    a) Palvelimen nimi tai osoite: mobilecompanynetwork.telia.fi

    b) Käyttäjätunnus: Syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjätunnus

    c) Salasana: Syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana

  3. Klikkaa Tallenna

Windows 10 tekee VPN-yhteyden oletuksena ns. split tunnelina, jolloin VPN:n kautta reititetään vain osa liikenteestä ja muu liikenne kulkee päätelaitteelta suoraan ulos.

VPN-tunneliin oletuksena menevä liikenne riippuu VPN-käyttäjälle määritellystä osoitteesta. Esimerkiksi käytettäessä 10-alkuisia osoitteita Windows reitittää verkon 10.x.x.x/8 VPN-tunnelin kautta.

Voit halutessasi muuttaa toimintatapaa verkkoadapterin kautta siten, että VPN toimii samoin kuin muissa käyttöjärjestelmissä:

  1. Etsi haun avulla VPN-asetukset 
  2. Valitse VPN-näkymässä Change adapter options 
  3. Etsi VPN:n nimellä oleva adapteri ja avaa valikko hiiren oikealla painikkeella. Valitse Ominaisuudet » verkko » IPv4 » Ominaisuudet » Lisäasetukset (Properties » Networking » IPv4 » Properties » Advanced)
  4. Laita rasti kohtaan Use default gateway  
  5. Poistu painamalla OK ja sulje ikkunat
  6. Palaa VPN-asetuksiin ja muodosta yhteys klikkaamalla Connect
  1. Valitse käyttöjärjestelmäsi omenavalikosta Järjestelmäasetukset (System preferences)  
  2. Valitse Verkko (Network) 
  3. Klikkaa näkymässä olevan luettelon alalaidassa olevaa plus-kuvaketta (+) 
  4. Tee avautuvassa ponnahdusikkunassa seuraavat määritykset. Muut kentät voit jättää oletusasetuksille

    a) Liitäntä (Interface): VPN

    b) VPN-tyyppi (VPN Type): IKEv2

    c) Palvelun nimi (Service name): VPN (IKEv2)

    d) Vahvista valinnat klikkaamalla Luo (Create) 
  5. Määrittele seuraavaksi yhteyden asetukset

    a) Palvelimen osoite (Server address): mobilecompanynetwork.telia.fi

    b) Etätunnus (Remote ID): mobilecompanynetwork.telia.fi 
  6. Klikkaa Todentamismääritykset (Authentication Settings) ja tee seuraavat määritykset

    a) Todentamisasetukset (Authentication Settings): Käyttäjätunnus (Username)

    b) Käyttäjätunnus (Username): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi käyttäjätunnus)

    c) Salasana (Password): (Syötä pääkäyttäjältä saamasi salasana)

    d) Klikkaa OK 
  7. Muodosta yhteys klikkaamalla Yhdistä (Connect)

Huom! Applen laitteissa VPN-yhteys ei palaudu katkeamisen jälkeen, joten se pitää avata tarvittaessa uudelleen. Mikäli haluat VPN-yhteyden pysyvän koko ajan päällä, lataa OnDemand VPN -profiili tästä linkistä.

Telia Käyttötuki apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Käyttötukeen. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 15 500
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)
Lue lisää Telia Käyttötuesta
Lisää samasta aiheesta

VPN-yhteys ei muodostu

VPN-yhteys muodostuu, mutta liikenne ei kulje

VPN:n kautta ei pääse sisäverkon palveluihin

Etsi ohjeita

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

Avaa chat
Varaa soittoaika

Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16