Ennen kaivutyötä ja sen aikana

Tämä ohje on yritysasiakkaille.

Oletko rakentamassa, kaatamassa puita tai kaivamassa maata? Kaivajan tulee aina varmistaa ennen työn aloittamista onko suunnitellulla kaivualueella tietoliikennekaapeleita tai kaapeleita muihin tarkoituksiin. Tarkista ohjeistamme toimenpiteet, jotka tulee tehdä ennen kaivutyön aloittamista sekä kaivutyön aikana.

 

Ennen töiden aloittamista tulee kaivajan aina varmistaa onko suunnitellulla kaivualueella muita kaapeleita. Asian tärkeyden vuoksi se on kirjattu myös lakiin (laki sähköisen viestinnän palveluista 241 §). Lakiin on myös kirjattu, että kaapelivaurion aiheuttaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.

Kaapeleita esiintyy katualueiden lisäksi myös tonteilla. Kaapelit voivat olla ilmassa tai maassa joko maanvaraisina tai asennettuna putkiin. Maassa olevien kaapeleiden paikallistamiseen tarvitaan aina ajantasainen verkkokartta. Lisäksi työskenneltäessä normaalia korkeammilla ajoneuvoilla tai laitteilla on aina varmistettava niiden tarvitsema vapaa korkeus.

Tee kaapelisijaintitiedustelu riittävän ajoissa, vähintään neljä arkipäivää ennen kaivutyön aloittamista. Näin varmistat oikea-aikaisen kaapelinäytön.

Kuntien kaivuluvat on haettava, mikäli kuntien tai ELY-keskusten määräykset sitä vaativat.

 

Telian kaapelitiedustelut hoidetaan Johtotiedon kautta

Johtotiedon yhteystiedot löydät tästä linkistä.

 

Alla olevan kunnan kaapelisijaintitiedusteluihin liittyen, toimithan seuraavasti:

Helsingin kaupunki, Asukas- ja yrityspalvelut
09 310 31940
johtotietopalvelu@hel.fi

Seuraavien alueiden osalta kaapelitiedustelut osoitetaan suoraan kaupungille:

Espoon kaupunki, Kaupunkimittaus
Johtotietopalvelu 09 816 25200
https://easiointi.espoo.fi/ePermit

Vantaan kaupunki, maanmittauspalvelut
09 839 22242

Telia Åland, Johan B. Engman
040 302 4310
johan.engman@teliacompany.com

 

 

Kaapelinäytön tilaajan tulee aina olla paikalla kaapelinnäytössä. Mikäli tilaaja ei saavu paikalle, toteutumattomasta näytöstä peritään korvaus. Jos Telia määrittelee näytön suoritettavaksi ainoastaan kartanlähetyksellä, mutta tilaaja kuitenkin haluaa näytön paikan päällä suoritettavaksi, siitä peritään maksu.

Jos tilaaja haluaa näytön suoritettavaksi pikanäyttönä, joka suoritetaan nopeammin kuin normaali näyttö, peritään siitä erillinen maksu.

Hankithan aina uuden ajantasaisen kaapelikartan - älä käytä vanhoja karttoja. Huomioi myös, että kaapelit voivat sijaita poikkeavassa syvyydessä.

Apumiehen käyttäminen tietoliikennekaapeleiden varoalueella auttaa vähentämään vaurioiden syntymistä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

Avaa chat
Varaa soittoaika

Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

Yritysmyynti

Yhteydenotto

Varaa soittoaikaJätä yhteydenottopyyntö

0200 20 300

Ma–pe 8–16

(94 snt/puhelu + 54 snt/alkava min, alv 0 % +mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)

Paikalliset yritysmyyjät

Asiantunteva apu yrityksesi laitteiden ja palveluiden hankintaan.
 

Tutustu yritysmyyjiin

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat

Yrityksiä palvelevat Telia Kaupat kätevästi karttanäkymässä.
 

Etsi lähin Telia Kaupan yrityspiste