3G poistuu

Palvelut uudistuvat – 3G-verkko korvataan uudella teknologialla.

Mistä 3G:n alasajossa on kysymys?

3G-verkko korvataan tulevina vuosina ympäri maailman uudemmalla 4G- ja 5G-teknologialla. Muutos tarkoittaa parempia yhteyksiä ja nykyaikaisempia palveluratkaisuja. Muutos tulisi huomioida erityisesti uusissa laitevalinnoissa jo nyt, jotta laitteiden elinkaari pysyy pitkänä.

Muutos tarkoittaa parempia yhteyksiä ja nykyaikaisempia palveluratkaisuja.

Miksi 3G poistuu?

Uudemmat verkot vastaavat paremmin kasvavaan käyttöön niin kapasiteetin kuin verkon ominaisuuksienkin puolesta.

3G-alasajon tuoma uudistus takaa siirtymän hitaammasta verkko- ja datayhteyksien siirtonopeudesta ripeämpiin ja varmempiin yhteyksiin. Jos miettii perinteistä työntekoa, ei 3G välttämättä enää riitä.

 

Heräsikö kysyttävää? Katso vastauksia kysymyksiin.

3G poistuu – kysymyksiä ja vastauksia

M2M-laiteliittymät – kysymyksiä ja vastauksia

 

Kuinka valmistautua tulevaan?

Yrittäjä, tarkista nämä asiat ja tee mahdolliset päivitykset hyvissä ajoin:

1. SIM-kortti

Varmista SIM-korttisi tai Multi-SIM-korttisi 4G- ja 5G-toimivuus ja tarvittaessa vaihda 3G-SIM-korttisi uuteen. Nykypäiväinen SIM-kortti mahdollistaa nopeat yhteydet, paremman puhelujen laadun ja se tukee mobiilivarmennetta.

Jos et päivitä SIM-korttia ennen vuoden 2023 loppua, käytössäsi on vain 2G-verkon palvelut, jolloin puheen laatu ja tiedonsiirtonopeus heikkenevät merkittävästi​. Myöskään monet tiedonsiirtosovellukset eivät käytännössä toimi 2G:n nopeudella​.

Tarkista SIM-korttisi

Ohje: SIM-kortin tilaus ja vaihto

2. Liittymä

Vanha 3G-liittymä tulee päivittää nopeampaan 4G- tai 5G-liittymään. Nopeampi verkko takaa paremman äänenlaadun sekä laadukkaammat yhteydet. Jos käytät 4G-kykyistä puhelinta, liittymänkin olisi hyvä tukea 4G:tä, jotta saat laitteestasi kaiken hyödyn irti. 

Jos jätät vanhan liittymäsi päivittämättä ennen vuoden 2023 loppua, tukee se enää vain 2G-verkkoa. Tällöin tiedonsiirtonopeus laskee merkittävästi​, mikä tekee monesta asiasta arjessa hankalaa, esimerkiksi palavereista.

Tarkista liittymäsi netti

Ohje: Liittymätyypin vaihtaminen

Tilaa uusi liittymä

3. Laitteet

Tukeeko laitteesi 4G- ja 5G-verkkoa? Jos ei, on yrityksesi laitteet syytä päivittää ennen vuoden 2023 loppua uusiin. Muista myös tarkistaa työntekijöidesi laitteet. Uusien laitehankintojen myötä saat käyttöösi uusia ominaisuuksia, jotka mahdollistavat sovellusten sujuvan käytön ja tehokkaat yhteydet.

Poistuva 3G ei vaadi muutoksia, jos käytössäsi on laite jossa 2G-verkon siirtokapasiteetti ja -laatu riittää. Jos laite ei kuitenkaan tue 2G-verkkokäyttöä, se ei enää toimi ja täytyy päivittää.

Tarkista laitteesi

Tilaa uusi laite verkkokaupasta

4. M2M-laiteliittymä

Onko yritykselläsi M2M- eli koneliittymiä, jotka mahdollistavat yrityksesi laitteiden ja koneiden välisen kommunikoinnin?  Varmista käyttöohjeesta tai sopimuksesta, toimivatko laitteesi ja laiteliittymäsi 2G- tai 4G-verkon kanssa ja päivitä ne tarvittaessa.

Yrityksesi Minun Telia Yrityksille -palvelun pääkäyttäjät näkevät asiointipalvelun ajankohtaisissa viesteissä noin kuukausittain päivittyvän listauksen vanhentuvista liittymistä, SIM-korteista ja liittymäpalveluista.

Kun päivität vanhan koneliittymäsi nykyaikaiseen Telia M2M -liittymään, saa laitteesi pääsyn 2G- ja 4G-verkkoon. Lisäksi se voi käyttää myös 3G-yhteyttä, kunnes 3G-verkko ajetaan alas.

Tilaa uusi M2M-liittymä

Ole yhteydessä 


Voit oma-aloitteisesti valmistautua olemalla yhteydessä Telian yhteyshenkilöösi tai asiakaspalveluumme Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelun kautta.

Kirjaudu ja ota yhteyttä

3G poistuu – kysymyksiä ja vastauksia

Mietityttääkö 3G-alasajossa jokin? Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia aiheesta.

3G-puhelinten puheominaisuus ja tiedonsiirto toimivat 3G-verkon sulkemisen jälkeen 2G-verkossa, mutta puheenlaatu ja tiedonsiirtonopeudet ovat merkittävästi heikommat kuin 4G- ja 5G-verkossa.

Käytännössä tämä merkitsee yritysasiakkaalle mm. useiden tiedonsiirtosovelluksien toimimattomuutta 2G.n tiedonsiirtonopeudella. Puhelinpalaverit saattavat vaikeutua huomattavasti esim. äänen pätkimisen vuoksi ja tiedostojen jakaminen hidastua.

Suosittelemme asiakasta päivittämään puhelimen ja liittymän joko 4G- tai 5G:hen.

 

Tarjoamme palveluita jo neljän eri sukupolven mobiiliverkoissa: 2G eli gsm, 3G, 4G ja 5G. Uudemmat verkot vastaavat paremmin kasvavaan käyttöön niin kapasiteetin kuin verkon ominaisuuksienkin puolesta. Samaan aikaan kaikkien verkkojen ylläpito on kuitenkin investointien ja kustannusten kannalta yhä raskaampaa.

 

Telia on sulkenut 3G-verkon jo Norjassa, Tanskassa, Virossa ja Liettuassa. Ruotsissa 3G-verkon sulkeminen on käynnissä.

Suurin osa eurooppalaisista operaattoreista on ilmoittanut sulkeneensa tai sulkevansa lähiaikoina 3G-verkon. Tästä syystä vanha puhelin ja 3G-liittymä eivät välttämättä enää toimi matkustellessa. Joissain maissa on päätetty luopua 3G-verkon lisäksi myös 2G-verkosta ja keskittyä 4G- ja 5G-verkkoihin. Näissä maissa tarvitset puheluiden soittamiseen Telia 4G-puhe -palvelun liittymääsi ja 4G-puhetta eli VoLTEa ulkomailla tukevan puhelimen. Esimerkiksi Yhdysvalloissa 2G ja 3G on jo suljettu.

 

2G-, 3G- ja 4G-verkkojemme väestöpeitto on käytännössä samalla tasolla, yli 99,9 % suomalaisista. 2G- ja 3G-verkot palvelevat ennen kaikkea puheluita, kun taas nettipalvelut ovat siirtyneet 4G-verkkoon. Päätökseen vaikuttivat monet asiat, kuten verkkojen ylläpidon kustannukset ja investointitarpeet sekä esimerkiksi gsm-verkossa olevien M2M-laitteiden määrä. Asiakasnäkökulmasta siirtymä pois 3G-verkosta on kätevin ratkaisu.

 

Suomen Yhteisverkko ei ole tehnyt päätöksiä 3G:n sulkemisesta. Liittymämme toimivat Suomen Yhteisverkon alueella vuoden 2023 jälkeenkin, jos 3G on siellä käytössä. Liittymät toimivat myös ulkomailla käytössä olevissa 3G-verkoissa.

 

Puhelimen päivittäminen on ajankohtaista esimerkiksi silloin, kun huomaat akunkeston huonontuneen. Uusissa laitteissa on myös käytössä uusinta teknologiaa ja ominaisuuksia sujuvoittamassa käyttöä. Ne tekevät muun muassa sovellusten käytöstä ja digitaalisesta asioinnista helpompaa.

Nettiyhteyden toiminta nopeutuu, kun sekä laite että liittymä pystyvät hyödyntämään 4G- ja 5G- verkkoja. Nopeammissa verkoissa myös äänenlaatu on kirkkaampi ja selkeämpi.

 

Vaikka 5G-verkkoa rakennetaan vauhdilla, 4G-verkko tulee olemaan perusverkko vielä vuosiksi eteenpäin. 5G-puhelimet kuitenkin edustavat valmistajien viimeisimpiä malleja tarjoten parasta palvelua myös 4G-verkossa.

Et saa laitteesta kaikkea hyötyä irti, jos liittymäsi ei tue 4G:tä. Hitaammissa verkoissa esimerkiksi nettiyhteyden lataus- ja lähetysnopeudet ovat pienempiä, kuin mihin laite parhaimmillaan pystyisi. Lisäksi 4G-verkossa äänenlaatu on kirkkaampi ja selkeämpi, kuin hitaammissa verkoissa.

 

4G-puheen myötä puheen äänenlaatu on parempi kuin 2G:ssä. Nykypuhelimissa käytettävissä on myös paljon tärkeitä sovelluksia, kuten 112-hätäpalvelu.

 

Tyypillisesti 3G-laitteet toimivat myös 2G-verkossa. Tarkista että 2G-verkon tiedonsiirtonopeus riittää laitteesi käyttötarpeeseen ja päivitä laite sekä liittymä tarvittaessa 4G- tai 5G:hen.

 

M2M-laiteliittymät – kysymyksiä ja vastauksia

Katso kysymykset ja vastaukset liittyen M2M-liittymiin ja 3G-verkon poistumiseen.

Tyypillisesti 3G-laitteet toimivat myös 2G-verkossa. Tarkista, että 2G-verkon tiedonsiirtonopeus riittää laitteesi käyttötarpeeseen. Päivitä laite sekä liittymä tarvittaessa 4G- tai 5G:hen. Live-videokuvan siirto ei välttämättä enää onnistu 2G:llä. Matalan resoluution still-kuvat saattavat vielä välittyä 2G-verkossa.

Näin päivität vanhat IoT ja M2M -ratkaisusi 5G:n aikakaudelle

 

Jos laitteesi tukee 2G:tä tai 4G:tä, se etsii käytettävissäsi olevat verkot. Varmista, ettei laitettasi ole lukittu 3G:hen, jotta se voi yhdistää 4G- tai 2G-verkkoon.

 

Kartoita aluksi, mitä laitteita sinulla on. Varmista laitetoimittajaltasi, että laitteesi tukevat 2G:tä tai 4G:tä.

 

Kyllä. Tekstiviestit ovat verkkoyhteydestä riippumattomia ja toimivat vielä silloinkin, kun sekä 2G- että 3G-verkko ovat suljettu.

 

Useimmat M2M-palvelut eli koneliittymäpalvelut voivat käyttää sekä 2G- että 3G-verkkoa. Jos palvelusi ei toimi 2G-verkon ominaisuuksilla, on laitteet päivitettävä ennen kuin 3G-verkko on ajettu alas vuonna 2023. Ota yhteyttä silloin laitetoimittajaasi etsiäksesi korvaava laite. 

Tarjoamastamme löytyy jo nyt NB-IoT- ja LTE-M-tekniikoihin perustuvia korvaavia palveluita. Emme myöskään myy uusia liittymiä, jotka tukevat vain 2G:tä tai 3G:tä.

 

Jos mobiililaitteesi tukee ainoastaan 3G:tä, se lakkaa toimimasta, kun 3G-verkko suljetaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Ota yhteyttä laitetoimittajaasi löytääksesi korvaava laite, jotta pääset hyötymään 4G:n ja 5G:n tuomasta nopeammasta netistä.

 

Jos mobiililaitteesi tukee sekä 3G:tä että 2G:tä, tietoliikenteesi siirtyy 3G:n sulkeutuessa 2G-verkkoon. 2G:llä on hyvä kattavuus, mutta alhaisempi tiedonsiirtonopeus sekä suurempi tiedonsiirtoviive. Tämä saattaa vaikuttaa palvelusi laatuun, jos käytät esimerkiksi suoratoistovideokameraa. Varmista, että laitettasi ei ole lukittu 3G:hen, niin että se voi yhdistää 2G-verkkoon.

Jos mobiililaitteesi tukee 4G:tä, 3G:tä ja 2G:tä, tietoliikenteesi siirtyy 4G- tai 2G-verkkoon. Varmista, että laitettasi ei ole lukittu 3G:hen, niin että se voi yhdistää 4G- tai 2G-verkkoon. Tarkista myös, että olet päivittänyt vanhan koneliittymäsi 4G-kykyiseen Telia M2M -liittymään.

 

Päivittämällä vanhan koneliittymäsi nykyaikaiseen Telia M2M -liittymään saa laitteesi pääsyn 2G:hen ja 4G:hen, minkä lisäksi se voi käyttää 3G:tä niin kauan kuin verkko on toiminnassa. Voit päivittää liittymän helposti uudempaan Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa, myymälässämme tai asiakaspalvelussa.

Sinun on ehkä käynnistettävä laitteesi uudelleen, jotta saat 4G-tekniikan käyttöösi.

Päivitys mahdollistaa yhteyden muodostamisen paitsi 2G- ja 3G-verkkoon, myös 4G-verkkoon edellyttäen, että laitteesi tukee sitä. Laitteesi etsii uudet verkot, joihin voit muodostaa yhteyden.

Tarkemmin teknisesti:
Laitteen on tehtävä verkkoon kysely, jotta se saa selville, että 4G on käytettävissä. Kysely on helpointa tehdä suorittamalla uudelleenkäynnistys esim. AT-komennon avulla, eli käynnistämällä radio-osa uudelleen. Laite tekee kyselyn ennemmin tai myöhemmin myös itsekseen, mutta se voi viedä aikaa riippuen esimerkiksi siitä, kuinka paljon laite käyttää verkkoa.

 

  • Varmista, että laitteesi tukee 4G:tä. 
  • Varmista, että laitettasi ei ole lukittu 3G:hen.
  • Jos sinulla on ongelmia laitteen kanssa tai tarvitset apua 3G-lukituksen avaamisessa, ota yhteyttä laitteen toimittajaan.
  • Jos laitteesi ja SIM-korttisi tukevat 4G:tä, mutta eivät siltikään yhdistä verkkoon, ota yhteyttä Käyttötukeen ja pyydä apua 4G-palvelun aktivointiin.