Liittymän vaihto operaattorilta toiselle eli numeronsiirto

Näin teet liittymän vaihdon operaattorilta toiselle eli numeronsiirron.
Tämä ohje on yritysasiakkaille

Numeronsiirrolla tarkoitetaan matkapuhelinliittymän siirtämistä operaattorilta toiselle niin, että puhelinnumero pysyy samana. Numeronsiirrossa vaihtuvat SIM-kortti ja liittymän palvelut, kun liittymä siirtyy toisen operaattorin verkkoon.

Numeron siirto kestää 5-15 arkipäivää. Kun olet tehnyt sopimuksen Telian kanssa, valtuutat Telian hoitamaan siirron toisen operaattorin kanssa. Siirto sisältää vanhan liittymän irtisanominen siirtohetkellä.

Tarkista ennen numeron siirtoa:

  1. Onko liittymällä voimassa määräaikainen sopimuskausi?

    Voit siirtää numerosi myös silloin, jos sopimuksesi on määräaikainen. Ennen numeronsiirtoa kannattaa kuitenkin tarkistaa sopimuksen voimassaoloaika ja maksut, jotka operaattorisi veloittaa sinulta siirtäessäsi numeron kesken määräaikaisen sopimuksen. Nämä tiedot saat selville esimerkiksi soittamalla operaattorisi asiakaspalveluun. Tietojen avulla sinun on helpompi arvioida milloin siirto Telialle kannattaa tehdä.
  2. Kuka liittymän omistaa eli kenen nimissä sopimus on? Jos yritys ei ole liittymän omistaja, tarvitset valtakirjat liittymän siirtoa varten.

 

Huom! Irtisanotulle liittymälle ei voi tehdä numeronsiirtoa. Ethän siis irtisano liittymääsi itse, jos haluat pitää nykyisen numerosi.

 

Tilaa itsellesi sopivin Telian liittymä

Tee tilaus Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelusta, verkkokaupastamme, asiakaspalvelusta tai Telia Kaupasta.

Kerro tilauksen yhteydessä:

  • haluatko siirtää nykyisen numerosi uuteen liittymään
  • onko nykyinen liittymäsopimuksesi määräaikainen
  • Voit valita liittymän siirron ajankohdan. Jos ei valita mitään, liittymä siirretään 5-15 arkipäivän kuluessa

Numero siirtyy ennakkoon ilmoitettuna ajankohtana. Vanha liittymä ja SIM-kortti toimii siirtoon asti. Siirron aikana esiintyy noin 10 minuutin katkos, jonka jälkeen uusi Telian liittymäsi toimii vanhalla numerollasi.

Saat vahvistuksen numeronsiirrosta tekstiviestillä. Sinun ei tarvitse olla yhteydessä vanhaan operaattoriisi siirrosta.

Huomioithan, että uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (max 2 kk), normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi.

 

Näin siirrät liittymän yrityksellesi Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa

Huom! Älä itse irtisano vanhaa liittymäsopimustasi, sillä numeronsiirrot onnistuvat vain voimassa olevissa liittymissä.

 

Numeronsiirto epäonnistui

Numeronsiirto voi epäonnistua seuraavissa tilanteissa:

  •  Liittymä on irtisanottu.
  •  Sopimuksen tekohetkellä on ilmoitettu väärä tieto liittymän määräaikaisesta sopimuksesta.
  •  Siirrettävä numero on toisen henkilön tai yrityksen nimellä.
  •  Sopimuksen tekijällä ei ole allekirjoitusoikeutta yrityksen nimissä.

Edellä mainituissa tapauksissa numeronsiirto peruuntuu ja saat tekstiviestillä ilmoituksen. Viestissä pyydetään ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun.

Liittymä ei toimi siirtohetkellä

Numeronsiirrossa SIM-korttisi vaihtuu, joten matkapuhelin kannattaa pitää suljettuna ilmoitetulla siirtohetkellä n. 5-10 minuutin ajan. Siirtohetken jälkeen vaihda uusi SIM-kortti puhelimeesi ja kokeile, hakeeko puhelin Telian verkon kytkemällä siihen virran päälle. Jos verkkoa ei löydy, puhelin kannattaa sulkea ja kytkeä virta uudelleen päälle n. 5 - 10 minuutin päästä. Mikäli ongelma ei edelleenkään ratkea, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Siirtohetkellä saattaa palvelussa ilmetä lyhyitä katkoksia (10 min.), jotka johtuvat siitä, että operaattorit tekevät liittymän kytkennän ja irtikytkennän hieman eriaikaisesti.

Ensimmäinen lasku ei ole kuukauden mittainen

Uuden liittymän ensimmäinen laskutuskausi voi olla poikkeava (max 2 kk), normaali laskutuskauden pituus on 1 kuukausi.

Voit tarkistaa laskutusaikataulun sekä liittymäsi palvelut ja saldon kirjautumalla Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Huomioithan, että kirjatuneena sinulle ei näy esim. kampanjaedut, joihin olet mahdollisesti oikeutettu.

Mikäli liittymässäsi oli toisella operaattorilla voimassaoleva määräaikainen sopimus, voi vanha operaattorisi laskuttaa määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.

Maksan puhelintani kuukausierissä, miten vaihdan numeroni Telialle?

Voit siirtää numerosi Telialle milloin tahansa. Huomaa kuitenkin, että vaikka numero on siirtynyt meille, olet velvoitettu maksamaan entiselle operaattorillesi vanhaan sopimukseen liittyvät kuukausimaksut sopimuskautesi loppuun saakka - myös silloin, kun vanha liittymäsi ei ole enää ole toiminnassa.

Miten käy SIM-kortille tallennetuille puhelinnumeroilleni?

Vanhalle SIM-kortille tallennetut puhelinnumerosi eivät automaattisesti siirry uudelle SIM-kortille numeronsiirron yhteydessä. Suosittelemme, että ennen numeronsiirtoa kopioit SIM-kortillasi olevat numerot matkapuhelimesi muistiin ja sieltä edelleen uudelle SIM-kortille. Ohjeet tähän löydät mm. matkapuhelimesi käyttöoppaasta.

Kuinka kauan numeron siirtyminen Telialle kestää?

Numeron siirtoaika on 5 arkipäivää, mikäli ostat Telian liittymäsi Telia Kaupassa. Jos ostat liittymäsi verkkokaupastamme tai asiakaspalvelumme kautta, siirtoaika on noin 7 arkipäivää. Numeron siirrosta johtuva tekninen katkos kestää korkeintaan 10 minuuttia. Lähetämme sinulle tekstiviestin tarkasta siirtohetkestä sekä ohjeet siitä, miten toimia siirtohetkellä.

Kuka numeronsiirron voi tilata?

Liittymän omistaja eli henkilö tai yritys, jonka nimissä puhelinliittymä on, voi tilata numeronsiirron. Mikäli haluat vaihtaa liittymän omistajaa numeronsiirtohetkellä, onnistuu tämä olemalla yhteydessä asiakaspalvelumme. Muista, että omistajavaihdoksissa tarvitset aina myös omistajuuden luovuttavan/vastaanottavan henkilön suostumuksen.

Maksaako numeron siirtäminen?

Liittymän avauksen yhteydessä veloitetaan hinnaston mukainen liittymän avausmaksu.

 

Jos et halua käyttää puhelinnumeroasi enää ja irtisanot liittymäsi, numero palautuu sille operaattorille, jolle se on alun perin kuulunut kun numero on otettu käyttöön. Jos sama numero halutaan uudelleen käyttöön, sopimus on ensin tehtävä alkuperäisen operaattorin kanssa, jonka jälkeen numeron voi siirtää haluamalleen operaattorille.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

Yhteydenotto

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm

Avaa chat
Varaa soittoaika

Käyttötuki

Osaavaa apua laitteiden ja ohjelmistojen asennus- käyttö- ja ongelmatilanteisiin.

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
2,53 €/puhelu + 2,53 €/alkava minuutti + pvm/mpm (alv. 25,5 %)

Lue lisää käyttötuesta

Asiointipalvelut

Minun Telia Yrityksille

Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja, tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia sekä lähettää meille viestin tai vikailmoituksen. 
 

KirjauduRekisteröidy

Muut asiointipalvelut

TIN Shop
Palvelulaitteet ja lisenssituotteet
 

MyNebula
Palveluportaali
 

TIN Webmercs
Kertamaksulaitteet
 

Telia Cygate -portaali
Pulsar

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16